کالا برگ الکترونیکی | کالا برگ یارانه | کالا برگ الکترونیکی چیست | کالا برگ دیلی مارکت

افزایش 610 هزارتومانی یارانه سه دهک کم‌درآمد از شنبه | سرپرستان خانوار حساب کالابرگ خود را چک کنند

کد خبر: 1225516

مدیرعامل شرکت مجری طرح خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان گفت: 20 درصد اعتبار اضافه کالابرگ برای سه دهک کم‌درآمد جامعه از روز شنبه به حسابشان واریز شد.

افزایش 610 هزارتومانی یارانه سه دهک کم‌درآمد از شنبه | سرپرستان خانوار حساب کالابرگ خود را چک کنند

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالابرگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

هادی کاشف در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت، اعتبار یارانه‌ای کالابرگ برای افراد سه دهک پایین جامعه شامل مددجویان کمیته امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به میزان 20 درصد اضافه، یعنی برای هر نفر 80 هزار تومان در روز شنبه 13 خردادماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

وی افزود: اعتبار کالابرگ از 15 هر ماه، یک‌ماه زودتر از یارانه واریز می‌شود اما شرط آن این است که تا موعد پرداخت یارانه در ماه آینده این افراد به میزان 80 درصد از این اعتبار را صرف خرید 11 قلم کالای حاضر در کالابرگ کرده باشند. در غیر این صورت این 80 هزار تومان دوباره به حساب دولت برمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت مجری طرح خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اظهار داشت: افرادی که در سه دهک پایین جامعه قرار دارند، ماهانه 400 هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کردند حال اگر این افراد در مهلت یارانه به میزان 320 هزار تومان از این اعتبار را صرف خرید 11 قلم کالای تعزیراتی کالابرگ شامل ماست، شیر، پنیر، برنج، روغن، ماکارونی، گوشت، مرغ، برنج، تخم مرغ، قند، شکر و حبوبات، کرده باشند این مبلغ صرف این کالاها می‌شود و در غیر این صورت این مبلغ به حساب دولت برمی‌گردد و مجددا برای ماه آینده به حساب‌شان شارژ خواهد شد.

استقبال 360 هزار خانوار از طرح کالابرگ

همچنین در این زمینه علیرضا عسگریان؛ معاون امور رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در هر دهک درآمدی تا هشت میلیون نفر حضور دارند که تقریبا با بعد خانوار 3.3 نفری در قالب دو میلیون خانوار خواهند بود.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود 48 هزار فروشگاه به طرح کالابرگ پیوستند. همچنین شش فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور مانند کورش، هفت، گندم، جانبو، دیلی مارکت و رفاه و فروشگاه‌های معمولی که دارای بارکدخوان هستند به این طرح اضافه شده‌اند. تاکنون 200 هزار بارکد برای این دستگاه‌ها تعریف شده و افراد می‌توانند با خرید 11 قلم کالای مدنظر در سه دهک پایین جامعه به میزان 20 درصد اعتبار اضافه بر یارانه دریافت کنند.

معاون وزیر رفاه اجتماعی اظهار داشت: برای اطلاع از میزان اعتبار اختصاص‌یافته یارانه، مردم می‌توانند نرم‌افزار «شما» (شبکه ملی اعتبار) را نصب کنند و علاوه‌بر ملاحظه اعتبار باقیمانده یارانه خود، فروشگاه‌های نزدیک و طرف قرارداد را شناسایی و از کالاهای مورد نظر خریداری کنند.

عسگریان در مورد اینکه آیا امکان استفاده این طرح برای سایر دهک‌ها هم فراهم است؟ گفت: بله، کاملاً امکان‌پذیر است. ممکن است در همین ماه جاری یا در ماه‌های آینده برای سایر مردم هم این طرح یارانه اضافی برای کالابرگ برای سایر افراد هم اجرا شود که بستگی به میزان استقبال از این طرح دارد.

وی در مورد اینکه استقبال از طرح کالابرگ به میزان ‌اندکی بوده است، اعلام کرد: در طرح کالابرگ هم طی دو ماه درحالی‌که هنوز معرفی و تبلیغ نشده بود بیش از 360 هزار خانوار از آن استقبال کردند. حالا باید ببینیم میزان استقبال مردم از این طرح جدید کالابرگ دولت چگونه خواهد بود.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها