تصمیم جدید دولت درباره طرح کالابرگ | کالابرگ لبنیات در راه است؟

کد خبر: 1232700

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: علی رغم آنکه لبنیات برای سلامتی مفید است، یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود و در مقابل به روغن و شکر یارانه داده می شود.

تصمیم جدید دولت درباره  طرح کالابرگ | کالابرگ لبنیات در راه است؟

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته گفت: قطع یارانه شیر و شیر مدارس که از سال ۸۹ روی داد اشتباه بزرگی بود چراکه آسیب جدی به حوزه سلامت وارد کرد.

او افزود: حجم بالایی از پوکی استخوانی که این سال‌ها شاهد آن هستیم، حاصل همین بی توجهی‌ها و سیاست گذاری‌های نادرست است. به روغن و شکر، دو چیزی که ضد سلامت است، یارانه داده می‌شود، اما برای لبنیات که سلامت افراد نقش مهمی ایفا می‌کند، یارانه‌ای ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: سود صنعت لبنیات پایین و تنها ۵ درصد است کجاست که منطقی نیست در هیچ کجای دنیا حتی کشور‌هایی به مراتب با جمعیت‌هایی پایین‌تر که نیاز کمتری به مصرف لبنیات نسبت به ما دارند، اینگونه نیست.

نجفی عرب سیاست دستوری در صنعت لبنی را نقد کرد و گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سیستم یارانه‌ای دولت در قبال کارخانجات و صنایع لبنی، نتیجه عکس می‌دهد و بهترین شیوه، باز گذاشتن بازار برای رقابت و دوری از انحصار است.

به گفته او، سیاست دستوری دولت در تعیین نرخ و قیمت گذاری، نه تنها هیچ سودی به گوشه‌ای از صنعت لبنیات نمی‌رساند، بلکه تا می‌تواند آن را به قهقرا برساند.

این فعال بخش خصوصی گفت: سالهاست اعلام کرده ایم که صنعت ارز ترجیحی نمی‌خواهد و اجازه دهید عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کند. اگر قیمت‌گذاری دستوری نباشد قیمت نه تنها بالا نمی‌رود بلکه حتی کاهشی هم می‌شود و بحث رقابت و نوآوری نیز پیش می‌آید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای رسیدن سرانه مصرف به ۹۰ کیلو باید برنامه‌ریزی‌کنیم و آن را در دوره ۵ ساله برنامه هفتم قرار دهیم.

افکار نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها