مبادله برق با روسیه از مسیر آذربایجان / شبکه برق کشور را به تمام کشورهای منطقه متصل می‌کنیم

کد خبر: 1233423

به زودی تبادلات برق خود را با روسیه از طریق آذربایجان شروع خواهیم کرد. اتصال به شبکه برق روسیه از طریق ارمنستان و گرجستان نیز در دستور کار است.

مبادله برق با روسیه از مسیر آذربایجان / شبکه برق کشور را به تمام کشورهای منطقه متصل می‌کنیم

وزیر نیرو گفت: برای تبادل برق با روسیه دو مسیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان-گرجستان را دنبال کرده‌ایم و در حال مذاکره نهایی و اجرا هستیم، همچنین تبادل برق بدون پرداخت وجه با برخی همسایگان را دنبال می‌کنیم.

علی اکبر محرابیان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جزئیات تبادل برق با روسیه، گفت: از مسیر آذربایجان خیلی کار ساده‌تر پیش‌بینی شده، یک مرحله شبکه‌های برق را سنکرون کردیم ولی نیاز است که رله‌های حفاظتی را با یکدیگر تنظیم کنیم و به زودی تبادلات برق خود را با روسیه از طریق آذربایجان شروع خواهیم کرد. اتصال به شبکه برق روسیه از طریق ارمنستان و گرجستان نیز در دستور کار است.

شبکه برق کشور را به تمام کشورهای منطقه متصل می‌کنیم

وی با بیان اینکه سیاست ما تبادل حداکثری است، بدین معنا که در برخی از ایام واردات و در برخی ایام صادر می‌کنیم البته تراز صادرات بسیار بیشتر از واردات است، اظهار کرد: از طرف دیگر در تلاش هستیم که شبکه برق کشور را به تمام کشورهای منطقه متصل کنیم، این موضوع باعث می‌شود که هم شبکه پایدارتر باشد و امکان تامین برق بیشتری در ایام مختلف سال وجود داشته باشد و هم در زمان‌هایی که نیاز به برق کمتری داریم بتوانیم نیروگاه‌ها را اقتصادی و از حداکثر ظرفیت آنها استفاده کنیم.

در زمستان نزدیک ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت برق مازاد داریم

به گفته وزیر نیرو، امسال تا امروز پیک مصرف برق ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات را ثبت کردیم که از این میزان بیش از ۳۰ هزار مگاوات تنها مربوط به دستگاه‌های سرمایشی بوده و این موضوع بدین معناست که فاصله مصرف در تابستان و زمستان بیش از ۳۰ هزار مگاوات است.

محرابیان با بیان این‌که در زمستان می‌توانیم بخش قابل توجهی از برق را به راحتی به کشورهایی که در زمستان نیاز به برق دارند صادر کنیم، گفت: به طور مثال اگر شبکه ما به شبکه روسیه متصل شود با توجه به این‌که پیک مصرف روسیه در زمستان و پیک مصرف ما در تابستان است می‌توانیم در تابستان برق را وارد و در زمستان برق را صادر کنیم.

وی با بیان این‌که این موضوع به معنای اقتصادی کردن صنعت نیروگاهی است و موجب می‌شود که شبکه برق پایداری داشته باشیم تصریح کرد: زمانی که شبکه برق پایدار است می‌توانیم تبادل انرژی داشته باشیم.

با برخی از کشورها تبادل برق با نرخ صفر داریم

به گفته وزیر نیرو، با برخی از کشورها تبادل برق با نرخ صفر داریم، عمده مصارف ما در پنج شنبه و جمعه در زمان‌های معمولی به غیر از تابستان کاهش پیدا می‌کند و این در حالی است که کشورهای اطراف مانند ترکیه مصارف‌شان در شنبه‌ها و یکشنبه‌ها کاهش می‌یابد و این بدین معناست که می‌توانیم در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برق مازاد را صادر و در روزهای شنبه و یکشنبه و یا در طول هفته این برق را بدون مبادله وجه دریافت کنیم.

محرابیان با بیان این‌که برق را با قیمت صفر صادر و با قیمت صفر وارد می‌کنیم که معنای این مساله اقتصادی کردن تولید برق است، گفت: در حال حاضر با عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تبادل برق داریم و توسعه این تبادلات نیز در دستور کار است، با پاکستان یک خط داشتیم آن را به دو خط افزایش داده‌ایم و اکنون نیز به دنبال توسعه آن بیشتر هستیم.

وی با بیان این‌که با تمام کشورها به دنبال توسعه و افزایش خطوط انتقال هستیم، تصریح کرد: خطوط موجود به صورت محدود برق را منتقل می‌کند هرچه تعداد این خطوط افزایش یابد و خطوط فشار قوی باشد امکان تبادلات بیشتری را فراهم می‌کند.

وزیر نیرو با بیان این‌که با ترکیه یک اتصال ضعیفی را در منطقه محدودی از این کشور داشتیم، اظهار کرد: خطی را به صورت بک تو بک اجرا کردیم که بتواند برق را به ترکیه بدهیم و از این کشور برق را دریافت کنیم. این سامانه حدود شش ماه است که به بهره برداری رسیده و تبادلاتمان را از این طریق انجام می‌دهیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها