ماجرای بنزین ۳۵۰۰ تومانی در بعضی جایگاه ها | علت صف های طولانی مشخص شد

کد خبر: 1233934

چند روزی می شود که مصرف سوخت در کشور افزایش پیدا کرده و شبانه روز شاهد آن هستیم که صف های طولانی در مسیر پمپ بنزین ایجاد شده است.

ماجرای بنزین ۳۵۰۰ تومانی در بعضی جایگاه ها | علت صف های طولانی مشخص شد

به گزارش سایت مه شو: قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده درباره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

اخیرا شاهد صف‌های عجیب و طولانی خودروهایی هستیم که برای رسیدن به پمپ بنزین مدت زمان بسیاری را ایستاده‌اند. شب و روز هم ندارد و هر زمان از شبانه روز، شاهد صف‌های طولانی هستیم. سوال اینجا است که علت این صف‌های ایجاد شده چه چیز می‌تواند باشد؟ آیا حکایت از گرانی بنزین دارد و یا مشکل چیز دیگری است؟

خبرنگار گسترش نیوز در یک گزارش میدانی، علت را جویا شد تا متوجه شود که دلیل به وجود آمدن صف‌های طولانی چه چیزی می‌تواند باشد. زمانی که به یکی از جایگاه‌های سوخت رسیدیم و خواستیم بنزین آزاد بزنیم، مسئول سکو اعلام کرد که کارت آزاد در این سکو وجود ندارد. البته کارت آزاد وجود دارد اما فقط ۱ عدد که آن هم خالی شده و باید ۱۲ شب به بعد برای زدن بنزین با کارت آزاد بیایید.

این مسئول سکو در پاسخ به این سوال که جایگاه به این بزرگی مگر می‌شود که فقط یک کارت سوخت داشته باشد گفت: قبلا هر سکو ۶ کارت آزاد داشت، اما الان فقط ۱ کارت برای هر سکو وجود دارد که آن هم تا ساعت ۸ شب به اتمام می‌رسد. البته اگر بخواهی بنزین ۳۵۰۰ تومانی دارم بهت بدم. فلسفه بنزین ۳۵۰۰ تومانی این است که از یک سکو دیگر کارت می‌گیرند و ۵۰۰تومان بالاتر می‌فروشند. سوال اساسی اینجا است که چرا نظارت بر روی سکوهای بنزین صورت نمی‌گیرد؟

البته نمی‌توان این اقدام ناپسند را گردن مسئول سکو انداخت. چراکه شرایط اقتصادی آنقدر بد شده است که مجبورند درامد خود را از این راه بالا ببرند اما بازهم دلیل نمی‌شود که از جیب مردم دزدی کنند. دلیل صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها هم همین است که کارت آزاد در هر سکو تنها ۱ عدد است که آن هم تا ساعت ۸ شب به اتمام می‌رسد.

چندی پیش خبری مبنی بر سه نرخی شدن قیمت بنزین به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر شد. جزئیات خبر به شرح زیر بود:

پس از ماه‌ها تایید و تکذیب بالاخره خبرگزاری تسنیم از طرح بنزینی دولت ابراهیم رئیسی با محوریت قیمت سوم بنزین رونمایی کرد. بر اساس این طرح مصرف هر باک تا ۳۰ لیتر به مبلغ لیتری ۳ هزار تومان، از ۳۰ لیتر تا ۶۰ لیتر به مبلغ لیتری ۷ هزار تومان و از ۶۰ لیتر به بالا به مبلغ هر لیتر ۱۸هزار تومان عرضه شود.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کانال جعلی تسنیم اقتصادی خبری درباره قیمت جدید بنزین منتشر کرده است و هیچ خبری درباره قیمت بنزین در سایت و فضای مجازی این خبرگزاری منتشر نشده است .

تسنیم نوشت: لازم به ذکر است که دولت در حال حاضر هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین ندارد و قیمت‌های اعلامی کذب است.

منبع: تسنیم

محمد صادقی از اجرای طرح آزمایشی عرضه سوخت از طریق کارت بانکی در یک جایگاه شهر تهران خبر داد و گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل آزمایشی و صدور مجوزها، در مرحله نخست این طرح، توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی آغاز خواهد شد.

وی در این باره افزود: در مرحله نخست، این طرح در یک جایگاه به‌صورت پایلوت در شهر تهران اجرایی خواهد شد و در صورت آماده بودن بسترها و دریافت مجوزها و انجام مراحل خوداظهاری از سوی افراد، به سمت عرضه بنزین سوپر با کارت مغناطیسی در دیگر جایگاه‌ها خواهیم رفت.

صادقی با اشاره به اینکه عرضه بنزین سوپر فعلاً از طریق کارت آزاد انجام می‌شود، تأکید کرد: در حوزه توزیع سوخت نرخ اول، بستر ارتباطی ما باید آنلاین (برخط) باشد و اگر برخط نباشد، قطعاً استفاده از کارت بانکی چالش‌برانگیز است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای استفاده از کارت بانکی در توزیع سوخت نیاز به اتصال به شبکه شتاب وجود ندارد و افرادی که کارت بانکی دارند، مانند طرح هدفمندی یارانه‌ها یک شماره حساب در دسترس به عنوان کارت سوخت معرفی می‌کنند.

صادقی افزود: سامانه هوشمند سوخت یک شبکه مستقل از سایر سامانه‌ها است که هیچ ارتباطی با پایگاه داده دیگر سامانه‌ها ندارد و فقط از کارت بانکی، برای توزیع سوخت استفاده می‌شود.

سامانه هوشمند سوخت مزیت آفلاین بودن را دارد

وی با اشاره به این که در توزیع سوخت کشور، خودمان را به یک راه‌حل منحصر نکرده‌ایم، گفت: سامانه هوشمند سوخت مزیت آفلاین بودن را دارد که سایر این کارت‌ها این مزیت را ندارند و هیچ‌کدام از اینها به‌طور کامل جایگزین کارت هوشمند سوخت نخواهد شد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور بیان کرد: بسیاری از جایگاه‌های سوخت در نقاط دورافتاده هستند که با توجه به آفلاین بودن سامانه هوشمند سوخت امکان توزیع سوخت در صورت قطعی هم وجود دارد، اما با توجه به آنلاین بودین شبکه بانکی، در صورت قطعی، در عمل جایگاه‌ غیر عملیاتی می‌شود و به همین دلیل فعلاً تنها توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی در دستور قرار گرفته است.

صادقی امکان کپی‌برداری از کارت‌های بانکی را از دیگر موانع این طرح اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کارت هوشمند سوخت به هیچ‌وجه امکان‌ کپی‌برداری ندارد. در این زمینه‌ هم باید رایزنی‌هایی انجام شود تا راه‌حل‌های اساسی برای این موضوع پیدا کنیم، اما همه این موانع، باعث نشده است به این سمت حرکت نکنیم و توزیع سوخت از طریق کارت بانکی یکی از طرح‌های اولویت‌داری است که در حال پیگیری و پیاده‌سازی آن هستیم.

وی درباره روند پیشرفت این پروژه گفت: کدنویسی این طرح در حال اتمام است و در حال رفع چالش‌های طرح و هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها هستیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور تأکید کرد: با توجه به موانع تأمین تراشه‌های کارت بانکی، این طرح نقش مهمی در کاهش هزینه‌های ارزی و رفع محدودیت‌های این حوزه خواهد داشت. هر تراشه بسته به نوع آن حدود یک دلار قیمت دارد که هزینه حمل و ثبت‌نام، صدور دوباره و توزیع آن نیز وجود دارد که با استفاده از کارت بانکی، در تمامی این هزینه‌ها و زمان صرف‌شده برای تولید و توزیع کارت سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

صادقی با اشاره به اینکه شرکت پژوهش و توسعه ناجی هزینه ثبت‌نام و شرکت پست، هزینه توزیع آن را به‌عهده دارند، گفت: هزینه تعمیر و نگهداشت، پالایش داده‌ها و شخصی‌سازی کارت‌ها نیز از دیگر هزینه‌های جانبی صدور کارت سوخت است که مجموع همه این موارد از بهای دریافتی بابت ثبت‌نام کارت سوخت بیشتر است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها