قیمت بنزین در عراق در آستانه اربعین | قیمت بنزین در عراق چند برابر ایران است؟

کد خبر: 1241622

در آستانه اربعین و سفر بسیاری از زوار به این کشور به قصد زیارت قیمت هر لیتر بنزین معمولی در استان های عراق به استثنای اقلیم کردستان 450 دینار است.

قیمت بنزین در عراق در آستانه اربعین | قیمت بنزین در عراق چند برابر ایران است؟

در آستانه فرا رسیدن اربعین نرخ سوخت در عراق به‌خصوص قیمت بنزین از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه برخی از ایرانیان با حضور در راهپیمایی این روز ممکن است از وسیله شخصی تا مرز استفاده کنند و مجبور به مصرف بنزین عراقی شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون قیمت بنزین معمولی در عراق حدود شش برابر قیمت بنزین آزاد در ایران است.

موضوعی که می‌تواند منجر به سوءاستفاده برخی‌ها از راهپیمایی روز اربعین شود و برای کسب سودی جزئی بنزین را از ایران خارج و به صورت قاچاق در آن سوی مرز به فروش برسانند. البته تا کنون در این باره گزارشی دریافت نشده، اما انتظار می‌رود که شلوغی مرزها منجر به سوءاستفاده برخی گروه‌ها نشود.

البته این اختلاف قیمت محدود به عراق نیست و سایر همسایگان نیز شرایط مشابهی را دارند. پاکستان در مرزهای مختلف، بالاترین قیمت بنزین در همسایگی ایران را دارد که معادل 59 هزار تومان در هر لیتر است. پس از آن ارمنستان با هر لیتر ۵۳ هزار تومان، ترکیه با هر لیتر ۴۹ هزار تومان، افغانستان با هر لیتر ۳۷ هزار تومان و امارات با ۳۳ هزار تومان هستند.

ارزان‌ترین قیمت بنزین در منطقه پس از ایران متعلق به کشور عربستان سعودی است که با نرخ هر لیتر حدود ۱۷ سنت (8300 تومان) در این جایگاه قرار گرفته است و پس از آن کویت با هر لیتر بنزین حدود ۱۲ هزار تومان قرار دارد.

حتی قیمت حدود ۱۸ هزار تومان هر لیتر بنزین در عراق که همسایه غربی ایران محسوب می‌شود نیز انگیزه خوبی برای قاچاق بنزین دارد و ایران در حالی دومین بنزین ارزان جهان را به فروش می‌رساند که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت بنزین در ایران حداقل فاصله‌ای ۴۸۰۰ تومانی با ارزان‌ترین کشور همسایه دارد.

در همین باره حسین طالب، مدیرکل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی عراق اظهار داشت: عراق روزانه 31 میلیون لیتر بنزین مصرف و 540 هزار لیتر بنزین در روز به استان‌های اقلیم کردستان ارسال می‌کند.

تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها