تاکید عراق بر اجرای تعهدات امنیتی خود با ایران

کد خبر: 1241445

مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق بر عزم این کشور در ایفای تعهدات امنیتی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران در مورد گروه‌های تروریستی فعال در کردستان عراق تاکید کرد.

تاکید عراق بر اجرای تعهدات امنیتی خود با ایران

مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق بر عزم این کشور در ایفای تعهدات امنیتی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران در مورد گروه‌های تروریستی فعال در کردستان عراق تاکید کرد.

هشام الرکابی مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق در گفتگویی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تاکید کرد، دولت عراق بر پویایی روابط با کشورهای همسایه و نیز دیگر کشورهای جهان که روابط مستحکمی با عراق دارند، تاکید دارد.

او در ادامه افزود: دولت عراق تمامی تمامی تعهدات خود را در رابطه با توافق امنیتی دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران در مورد گروه‌های مسلح مستقر در شمال کشور که چند ماه پیش به امضا رسیده بود، انجام داده است و بغداد به این کار ادامه داده و مانع از تمرکز و فعالیت گروه‌های مسلح که تهدیدی برای امنیت و ثبات کشورهای مجاور و تمامی کشورهای جهان می‌شوند، خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: توافق امنیتی سه بند داشت که یکی از آنها جلوگیری از ورود افراد مسلح به خاک کشور همسایه بود و ما نیروهای گارد مرزی را در طول مرز مستقیم کردیم.

الرکابی گفت: دومین بند تسلیم افراد تحت تعقیب بود که ما منتظر دریافت احکام دستگیری آنها در چارچوب قواعد و اصول هستیم. و سومین بند نیز خلع سلاح و جمع آوری پایگاه‌های این گروها بود که دشوار‌‌ترین بند محسوب شده اما توسط دولت اقلیم کردستان عراق به اجرا درآمده و از اینرو می‌توان گفت که عراق به تعهدات خود عمل کرده است.

به گفته الرکابی، چنین توافقی برای عراق امری تازه‌ای محسوب نمی‌شود، زیرا عراق مواضع ثابت و شفافی در رابطه با مسئله تهدید کشورهای همسایه از سوی گروه‌های مسلح از مبدا مرزهای کشور یا مکان‌های دورتر داشته است.

گفتنی است ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه اعلام کرده بود که ایران و عراق در رابطه با خلع سلاح گروه‌های تروریستی حاضر در کردستان عراق و انتقال آنها به نقاط دیگر به توافق رسیده‌اند.

او در نشست مطبوعاتی هفتگی خود از دولت عراق خواسته بود تا اقدام به خلع سلاح گروه‌های مسلح تروریستی مستقر در طول مرز‌ها کرده و آنها را به نقاط دیگری منتقل کند.

به گفته کنعانی توافقی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق امضا و منتظر اجرای این توافق هستیم./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها