بازار سیاه پررونق بلیت هواپیما برای زائران اربعین

کد خبر: 1241807

در حالی که ظرفیت تمامی پروازهای مسیر مشهد به بغداد و نجف از چند روز گذشته تکمیل شده است اما برخی دفاتر مسافرتی و دلالان فضای مجازی، بلیت های سفر هوایی به اربعین را به چندین برابر قیمت مصوب می فروشند.

بازار سیاه پررونق بلیت هواپیما برای زائران اربعین

«ظرفیت تکمیل است» این عبارتی است که این روزها در تمامی سایت های فروش بلیت قطار، هواپیما و حتی اتوبوس خودنمایی می کند. پیدا کردن بلیت اربعین در این روزها چندان کار راحتی نیست. آن طور که مسئولان اعلام کرده اند متقاضیان سفرهای هوایی فقط از سه سایت مشهور و نام آشنا برای خرید بلیت هواپیما اقدام می کنند. هرچند که طی این مدت بارها اعلام شده ظرفیت پروازها به مرور اضافه و اعلام می شود اما زائران برای خرید بلیت هواپیما سرگردانند. شرایطی که بازار سیاهی برای خرید و فروش بلیت اربعین شکل داده است.

زائرانی که مجبورند سراغ دلالان بروند!

طی چندروز گذشته سفرهای اربعین حسینی آغاز شده است تا جایی که برخی خبرها از تکمیل ظرفیت پارکینگ های مرز مهران حکایت دارد و به گفته مسئولان ستاد اربعین تاکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر از مرزهای زمینی تردد کرده و رهسپار سفر عشق به کربلا شده اند. این در حالی است که سازمان هواپیمایی چندی پیش برای بلیت اربعین، ارقامی را تعیین و نرخ مسیرهای رفت و برگشت مشهد به نجف و بغداد را ۹ و نیم میلون تومان اعلام کرده بود. نرخ هایی که نشان می دهد استفاده از ناوگان هوایی برای هر زائر مشهدی در هر مسیر، حدود ۴ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان هزینه دارد. این در حالی است که بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد هم اکنون هیچ پروازی با قیمت مصوب برای زائران اربعین وجود ندارد و بسیاری از مسافران مجبورند از بازارسیاه این بلیت ها را تهیه کنند.

قیمت هایی که گران بود و گران تر شد!

اعلام رسمی هزینه خرید بلیت مسیرهای زمینی و هوایی اربعین حسینی از مبدا مشهد، گلایه های زیادی در پی داشت. به عنوان مثال، ۲۲ مرداد بود که نرخ های مصوب بلیت اتوبوس برای سفرهای زمینی ایام اربعین حسینی از مبدا مشهد اعلام شد. آن طور که معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفته بود نرخ مصوب بلیت اتوبوس ۳۲ صندلی از مشهد به مهران ۱۲ میلیون و ۳۴۰ هزار ریال و این نرخ برای اتوبوس عادی (۴۴ صندلی) نیز هشت میلیون و ۸۱۰ هزار ریال تعیین شده است. این در حالی است که پرداخت همین مبالغ هم برای بسیاری از زائران سخت است اما بررسی قیمت فروش بلیت های سفر زائران مشهدی اربعین حسینی نشان می دهد هرچند مبالغ اعلام شده قبلی هم گلایه های زیادی به همراه داشت اما نرخ های منتشرشده در سایت های فروش بلیت اتوبوس ها بالاتر از مبالغ اعلام شده قبلی است! اکنون هم بررسی ها ما حاکی است زائران مشهدی که در دورترین نقطه از مرزهای غربی قرار دارند برای استفاده از ناوگان هوایی و تهیه بلیت هواپیما باید قیمت های بالای برخی دفاتر مسافرتی و دلالان فضای مجازی را بپردازند و معلوم نیست این افراد از چه مسیری بلیت تهیه کرده اند، در حالی که همه ظرفیت های خرید بلیت هواپیما تکمیل است!

بلیت های ۴و نیم میلیونی که تا ۱۳ میلیونی هم فروخته می شود!

برای بررسی بیشتر درباره بازار سیاه خرید بلیت هواپیما در مسیرهای مشهد به نجف و بغداد، به عنوان مشتری و مسافر، سراغ چند دفتر مسافرتی یا فروشنده های بلیت هواپیما در فضای مجازی رفتیم.

دلال بلیت هواپیما: در سایت ها نگردید، برای خرید بلیت در خدمت هستم!

 

یکی از فروشندگان بلیت در فضای مجازی که خودش را مسافر اربعین معرفی کرده، می گوید: برای ۷ شهریور، بلیت پروازهای داخلی را به قیمت ۸ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان می فروشم. او می گوید برای روزهای نزدیک به اربعین هم بلیت هواپیمای عراقی را به قیمت ۱۳ میلیون تومان می فروشم.

او در پاسخ به سوال ما خبرنگار درباره تکمیل ظرفیت همه پروازهای هوایی با قیمت مصوب می گوید: «در سایت ها بلیتی با قیمت های تعیین شده موجود نیست و ما به نوعی توانسته ایم بلیت ها را از قبل رزرو کنیم.»

یک دفتر مسافرتی: بلیت مصوب هواپیما در حد حرف بود و با این قیمت ها چیزی فروخته نمی شود!

در ادامه این گزارش هم سراغ یکی از دفاتر مسافرتی رفتیم. فردی که آگهی هایش برای خرید بلیت هواپیما در سایت های خرید و فروش دیده می شود به خبرنگار ما می گوید: برای ۷ شهریور، بلیت هواپیما در مسیرهای مشهد به نجف و بغداد به قیمت ۶ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان موحود است. این نرخ ها برای پروازهای عراقی است و بلیت هواپیماهای ایرانی بیشتر از این است! به عنوان مثال، پرواز هواپیمایی تابان را دارم و بلیت هایش ۷ میلیون تومان است.

او در واکنش به این که قیمت های مصوب بلیت هواپیما ۴ و نیم میلیون تومان است، می گوید: بلیت مصوب پرواز های اربعین فقط در حد حرف بود و چیزی روی سایت های معرفی شده برای فروش پیدا نمی شود. ما سایت نداریم یک فضای شخصی دفتر مسافرتی داریم و بلیت ها را رزرو کرده ایم تا بعدا بفروشیم.

یک فروشنده بلیت هواپیما: بلیت های مصوب را به قیمت ۶ و نیم میلیون می فروشم

در ادامه بررسی هایمان سراغ یک فروشنده بلیت هواپیما رفتیم. فردی که روی سایت های خرید و فروش در فضای مجازی مدعی شده هرگونه بلیت در هر مسیر پر رفت و آمدی را می تواند تهیه کند می گوید: اگر دست تان باز است، می توانم بلیت های پروازهای سهمیه ای را به قیمت ۶ و نیم میلیون تومان تهیه کنم!

او ادامه می دهد: بلیت های سهمیه ای، همین بلیت هایی است که در ظاهر به قیمت ۴ و نیم میلون فروخته می شود اما با این مبالغ، بلیتی پیدا نمی شود. اگر مبالغ بالاتری بپردازید برای روزهای مختلفی بلیت پیدا می کنید. پروازهای عراقی هم با قیمت ۶ و نیم میلیون فروخته می شود و شرکت های ایرانی، گران تر از هواپیماهای عراقی بلیت می فروشند!

سخنگوی سازمان هواپیمایی: در ایام اربعین، عرضه و تقاضای مناسبی برای بلیت هواپیما نداریم

برای بررسی بیشتر درباره بازار سیاه بلیت سفر هوایی به اربعین حسینی سراغ سخنگوی سازمان هواپیمایی رفتیم. جعفر یازرلو اظهار می کند: دو روش فروش بلیت اربعین را در نظر گرفتیم و زائران اربعین یا از سایت های رسمی شرکت های هواپیمایی و یا با مراجعه به ۵ سایت منتخب فروش آنلاین بلیت تهیه می کنند.

وی افزود: برای اربعین امسال به جز موارد خاصی، فروش گروهی و کاروانی بلیت اربعین نداریم. برخی از شرکت های بلیت هایشان را تا بیستم عرضه کرده اند و برخی از شرکت ها هم به مرور بلیت می فروشند. با نظارت هایی که با همکاری تعزیرات، دادستانی و... داریم تلاش کردیم تا بلیت ها در اختیار مردم قرار بگیرد. اما باز هم قبول داریم که بلیت هواپیما به سختی تهیه می شود و علت آن هم محدودیت ناوگان است. در ایام اربعین هم کمبود ناوگان مشهود است. چون عرضه و تقاضای مناسبی نداریم. مثلا سال گذشته ۲۵۰ هزار مسافر و دو سال پیش ۳۹ هزار مسافر را جابجا کردیم. این در حالی است که ظرفیت سفر هوایی به اربعین حسینی برای امسال به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است اما باز هم باید اعتراف کنم که با توجه به گرما و... تقاضا برای سفر هوایی، زیاد و عرضه هواپیما محدود است. اگر بتوانیم در سال های آینده، صندلی های بیشتری را اضافه کنیم این محدودیت ها کمتر می شود.

وی در پاسخ به واکنش به وجود بازار سیاه برای تهیه بلیت اربعین گفت: اول باید ببینید کسی بلیت های خارج از قیمت مصوب را خریده است یا نه. سوال بعدی این است که این بلیت ها از کجا تهیه شده است؟ وقتی ما اطلاع رسانی کردیم که نحوه فروش بلیت فقط از طریق سایت های شرکت هواپیمایی و ۵ سایت مجاز اعلام شده ممکن است چطور برخی خارج از مسیرهای تعیین شده بلیت تهیه می کنند؟ چطور می توان اعتماد کرد که اصلا پرواز و بلیت خریداری شده واقعی باشد؟ نمی توانم این ادعا را رد کنم که بازار سیاه وجود ندارد. همچنان که یکی از شرکت های صنعتی تعداد قابل توجهی بلیت خریده بود و ما جلوی آن را گرفتیم. سازمان هواپیمایی سقف مشخصی برای خرید بلیت گذاشته و نمی توان بلیت ها را به فرد دیگری منتقل کنید. بنابراین همه راه های ایجاد فضای دلالی برای بلیت اربعین را بسته ایم.

تعلیق ۶ سایت معروف فروش بلیت طی یک ماه گذشته

سخنگوی دفاتر فروش آنلاین شرکت های هواپیمایی گفت اگر دفاتر فروش آنلاین، ساین اختصاصی برای یک دفتر مسافرتی بدهند بر اساس ضمانت نامه هایی که گرفتیم آن شرکت نابود می شود. چون وثیقه های میلیاردی داریم. همچنان که هفته گذشته ۶ سایت معروف از جمله مستر بلیت، ۷۲۴، سه کلیک و... را به خاطر گزارش های مردمی تعلیق کردیم. ولی یک جاهایی اصلا مجوز ندارند و بلیت می فروشند. اگر متوجه بشویم آن ها را در اختیار مراجع قضایی می گذاریم.

ما چندین بار از مردم خواستیم تا خارج از مسیرهای تعیین شده بلیت نخرند. چون این ظلم در حق خودشان و شرکت های هواپیمایی است. این بلیت ها از راه خلاف خریداری شده و خارج از دامنه نرخ فروخته می شود. زائران امام حسین نباید از آدم های سودجو بلیت تهیه کنند.

سخنگوی هواپیمایی کشوری تاکید کرد: در ماجرای خرید بلیت اربعین با قیمت های خارج از محدوده مصوب، دو نکته وجود دارد. یا احتمال دارد که اصلا بلیتی در کار نباشد که مسافران را به دردسر می اندازد. دوم این که حتی در صورت واقعی بودن بلیت هواپیما این موضوع به ضرر بقیه مسافران و ایرلاین هاست که قیمت های خود را با حداقل سود می فروشند. بنابراین باز هم تاکید می کنیم که زائران محترم، بلیت هواپیما را صرفا از مسیرهای اعلام شده تهیه کنند.

منبع: مشرق نیوز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها