یارانه معیشتی| زمان واریز یارانه معیشتی | یارانه معیشتی مرداد ۱۴۰۲

امشب؛ پرداخت یارانه ربیع الاول بحساب همه مردم | واریز دو یارانه معیشتی 660 هزارتومانی و 1 میلیون تومانی به حساب همه مردم

کد خبر: 1244807

وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا با اقبال مواجه نشد و دولت این رویه را اصلاح کرد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌دهیم.

امشب؛ پرداخت یارانه ربیع الاول بحساب همه مردم | واریز دو یارانه معیشتی 660 هزارتومانی و 1 میلیون تومانی به حساب همه مردم

یارانه معیشتی / یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. با توجه به افزایش قیمت‌ها، دولت سیزدهم برای جبران رفاه از دست رفته خانوار و کمک به معیشت آن‌ها اقدام به افزایش یارانه معیشتی کرده است. با افزایش یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی توسط دولت به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، قدرت خرید دهک اول درآمدی روستاییان (فقیرترین دهک) ۲.۵ برابر می‌شود.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. آخرین اخبار درباره یارانه معیشتی را با هم در سایت فردا میخوانیم.

وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا با اقبال مواجه نشد و دولت این رویه را اصلاح کرد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌دهیم.

وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا با اقبال مواجه نشد و دولت این رویه را اصلاح کرد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌دهیم.

سید صولت مرتضوی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات نسبتا کم اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک و عدم تغییر یارانه نقدی در مقابل افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته گفت: این سوال در خصوص اقتصاد کلان و معیشت کلان مردم است اما وظیفه وزارت کار در حوزه کالابرگ، بسترسازی سامانه به منظور تسهیل ارائه کالابرگ الکترونیکی است. به این معنا که کسانی که علاقه‌مند هستند به جای یارانه نقدی کالا خریداری کنند، بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این یک تکلیف قانونی برای ما بود، گفت: این تکلیف از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت قرار گرفت و زیر ساخت‌های آن را دولت آماده کرد. از دی ماه سال ۱۴۰۱ در چند استان طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در چند استان و سپس به صورت ملی اجرا شد.

مرتضوی افزود: اجرای این طرح با اقبال مردم مواجه نشد علت نیز این بود که از این یارانه مردم نیازهای دیگر خود را نیز برطرف می‌کردند. به طور مثال از مبلغ یارانه برای هزینه‌های حمل و نقل، درمان، مسکن و نیازهای دیگر استفاده می‌کردند. لذا در گام نخست اعلام کردیم که هر کس ۷۰ درصد از یارانه خود را خرید کند، مشمول ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهد شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به مسائلی که مقدمتا به آن اشاره کردم این طرح با اقبال مردم مواجه نشد. نتیجه این شد که ما رویکر اصلاحی را اتخاذ کردیم. براین اساس رقم ۷۰ درصد تعیین شده را به ۵۰ درصد کاهش دادیم به این معنا که اگر یک یارنه‌بگیر ۴۰۰ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای تعیین شده خریداری کند، ۱۲۰ هزار تومان به یارانه او اضافه خواهد شد.

وی افزود: این اقدام از این جهت است که بتوانیم قدری شکاف‌ها را ساماندهی کنیم، ضمن اینکه کالری مورد نیاز خانواده تامین شود تا فقر مواد مغذی جامعه و به خصوص دهک‌های پایین وجود نداشته باشد. بنابراین پیش‌بینی منابع انجام شده و تامین آن نیز به طور کامل انجام شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی (۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی) بیشتر شده است، گفت: امیدوار هستیم این طرح با اقبال عمومی بیشتری مواجه شود و بتوانیم این سامانه را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال افزایش یارانه نقدی گفت: آن چیزی که قانون‌گذار تکلیف کرده است، کالابرگ است. باید توجه داشته باشید که در خصوص پرداخت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی در برخی موارد مورد مواخذه قرار گرفتیم چرا که قانون کالابرگ را تکلیف کرده است.

وزیر کار گفت: در حال حاضر و در قانون بودجه ۱۴۰۲ ما مکلف هستیم تا کالابرگ را ارائه کنیم. در صورتی که مردم از کالابرگ استقبال نکنند همچنان امکان استفاده از یارانه نقدی را خواهند داشت.

وی با تاکید براینکه هم‌اکنون دولت طرحی برای افزایش یارانه نقدی ندارد، گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و ما کسی را الزام نمی‌کنیم که شما حتما باید بروید کالا خریداری کنید. اما اعلام کردیم اگر کسی ۵۰ درصد یارانه خود را کالا خرید، معادل ۱۲۰ هزار تومان، یارانه بیشتر دریافت خواهد کرد. فعلا این گامی است که تعریف شده و امیدوار هستیم اثر خوبی بر روی زندگی دهک‌های کم درامد جامعه داشته باشد.

اختلاف بسیار کم دهک ۹ و ۱۰

مرتضوی در پاسخ به سوالی در خصوص آزمون وسع و ابهامات و شکایاتی که بعضا در آن وجود دارد، گفت: واقعیت این است که موضوع دهک‌بندی‌ها چارچوب و قواعدی دارد. این قواعد براساس یکسری یافته‌ها به دست ما می‌رسد. به عنوان مثال تعریف شده است که اگر کسی خانه و خودرو داشته باشد و درآمد او نیز از یک مقدار مشخص بالاتر باشد، در دهک دهم قرار می‌گیرد.

اما فرق ابتدای دهک ۱۰ با انتهای دهک ۹ میلیمتری است و ممکن است با ۴ تا ۵ هزار تومان درآمد دهک فرد تغییر کند. در هر صورت باید متر و معیاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افرادی که اعتراض دارند می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را ثبت کنند، گفت: در نهایت پس از بررسی نتیجه به آنها اعلام خواهد شد. اگر طی این مرحله همچنان اعتراض داشته باشند می‌توانند به ستاد وزارت کار و یا ادارات کل استانی مراجعه کنند و دوستان ما پاسخ خواهند داد.

وزیر کار اظهار کرد: ما دهک بندی و صدک‌بندی داریم. فردی ممکن است صدک ۹۰ باشد و فرد دیگری صدک ۸۹، فردی که صدک ۸۹ است یارانه به او تعلق می‌گیرد اما فردی که صدک ۹۰ یا ۹۱ باشد، یارانه به او تعلق نمی‌گیرد.

 واریزی جدید ۷۹۲ هزارتومانی برای خانوارها

در این گزارش توضیحاتی در خصوص افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است، بیان شده است که در ادامه می خوانید:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۲۰ درصدی مستمری خانواده‌ های تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از شهریور سال جاری خبر داد.

سیدصولت مرتضوی با اعلام این خبر اعلام کرد: پیرو دستور رئیسی ریاست جمهوری و با تأمین اعتبار صورت گرفته از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از شهریور امسال ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۲۰ درصد مستمری افزایش یافته بود، اظهار داشت: با افزایش ۲۰ درصد فعلی مجموع مستمری مددجویان نسبت به سال ۱۴۰۱ جمعا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه‌های دولت مردمی برای تحقق عدالت اجتماعی در کشور دنبال می شود، گفت: خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نیز در اولویت بودند.

واریزی جدید برای مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

همانگونه که در خبرها گفته شده است مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که در سال ۱۴۰۲ در یک مرحله ۲۰ درصد افزایش یافت، و با فشارهای تورمی بر مردم به صورت مداوم در حال رشد است، کمک‌های حمایتی از دهک های پایین دیگر کفاف کمک هزینه یک ویزیت را هم نمی‌دهد چه برسد به خرید کالاهای اساسی مانند گوشت و مرغ.

مستمری مددجویان بهزیستی یک نوع حمایت مالی دولت از این قشر است که در برنامه‌های توسعه‌ای پنجم و ششم به اهمیت افزایش آن در کاهش فقر مطلق تاکیدات فراوانی شده بود. برنامه‌های توسعه‌ای که هر کدام اگر به تنهایی به صورت کامل صورت می گرفت، اکنون مردم جامعه ایرانی با افزایش‌ها و فراز و نشیب‌های شوکه کننده روبرو نمی‌شدند. این در حالی است که مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با افزایش اندک به اجرا در می‌آید که درصد گرانی برخی اقلام و کالاها به ۸۰ درصد هم می‌رسد.

افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان از ابتدای سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید که به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد؛ ۲۰ درصد افزایش مستمری مددجویان انجام شده و افزایش ۲۰ درصدی باقی‌مانده با تلاش مدیران این سازمان‌ها به‌زودی همراه با مابه‌التفاوت آن به مددجویان پرداخت خواهد شد.

علی‌رغم تصویب افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی توسط مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۲ با گذشت ۶ ماه از سال مستمری مددجویان تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است و ۲۰ درصدی باقی‌مانده همچنان در بلاتکلیفی قرار داشت که روز گذشته تکلیف این موضوع روشن شد.

در اواخر سال گذشته مجلس شورای اسلامی با افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان دو نهاد حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی) کشور موافقت و آن را در بودجه سنواتی (سال ۱۴۰۲) به تصویب رساند.

براساس خبر ها، سید مرتضی بختیاری؛ رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در تاریخ ۲۳ اسفندماه سال ۱۴۰۱ از افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد برای سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: افزایش ۴۰ درصدی مستمری خانواده‌های تحت حمایت برای سال ۱۴۰۲ با تصویب مجلس شورای اسلامی عملیاتی می‌شود.

علی محمد قادری؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز درباره افزایش مستمری مددجویان این نهاد اظهار کرد: هر ساله مستمری مددجویان با پیشنهاد دولت و تصویب در مجلس شورای اسلامی افزایش می‌یابد که امسال نیز مستمری جامعه مخاطب بهزیستی ۴۰ درصد براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افزایش یافته است که بعد از تصویب هیئت دولت و اطلاع به سازمان بهزیستی اجرا خواهد شد.

علی‌رغم تصویب افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی توسط دولت، تاکنون تنها ۲۰ درصد مستمری مددجویان در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است و افزایش ۲۰ درصد باقیمانده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت حالا باید منتظر بود که در ماه جاری وعده وزیر کار عملیاتی می شود یا خیر؟

پیش از این پیگیری‌های صورت گرفته از کمیته امداد و بهزیستی حکایت از آن داشت که هنوز هیچ برنامه‌ای از سوی دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت ۲۰ درصد باقیمانده از مستمری مددجویان این دو نهاد وجود نداشت و باید منتظر بود.

همچنین عبدالرضا مصری؛ نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی چندی قبل در تذکری خواستار اجرای کامل قانون افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش نهادی حمایتی شد و افزود: مجلس در جریان تصویب قانون بودجه امسال مصوب کرد تا مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی افزایش ۴۰ درصدی داشته باشد اما این سازمان سال جاری، تنها ۲۰ درصد حقوق مددجویان را افزایش داده و همچنان با این میزان افزایش در حال پرداخت حقوق آنهاست که خلاف قانون است.

گفتنی است که در مرداد ماه امسال معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد نیز این چنین درباره این موضوع گفته بود:

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در ارتباط با میزان پرداخت مستمری مددجویان این نهاد در سال جاری توضیح داد.

حسین خدرویسی؛ معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی اظهار کرد: یک میلیون و ۱۹۲ هزار خانوار نیازمند روستایی در سراسر کشور تحت حمایت کیمته امداد هستند.

وی ادامه داد: همچنین یک میلیون و ۷۵ هزار خانوار شهری نیز از خدمات کمیته امداد برخوردار هستند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خاطرنشان کرد: از مجموع خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد یک میلیون و ۲۱۸ هزار خانوار سرپرست زن و یک میلیون و ۵۷ هزار خانوار سرپرست مرد هستند.

همانگونه که در این خبر اشاره کردیم به گفته مسئول نامبرده شده، ۲۰ درصد افزایش مستمری مددجویان انجام شده و افزایش ۲۰ درصدی باقی‌مانده با تلاش مدیران این سازمان‌ها به‌زودی همراه با مابه‌التفاوت آن به مددجویان پرداخت خواهد شد این در حالی است که نیمی از سال گذشت اما هنوز خبری از مابقی این افزایش نیست!

امیدواریم مسئولین بزودی برنامه ای برای حل این دغدغه مددجویان ارائه کنند و آنها در این اوضاع نابسامان کمتر آسیب ببینند.

مستمری جدید مددجویان کمیته امداد در سال ۱۴۰۲

گفتنی است در صورت اعلام مبالغ جدید اعمال افزایش ۴۰ درصدی مستمری، مبالغ جدید آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد

همچنین براساس آخرین آمار در رسانه ها اینگونه آمده است: ۲ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۸ خانوار در سطح کشور تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که ۵۳ درصد از این میزان در روستاها و ۴۷ درصد در شهرها ساکن هستند. حدود ۹۰ درصد خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد در دهک‌های یک تا سه درآمدی قرار دارند که ۵۲ درصد این رقم را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و با پرداخت مستمری حمایت می‌شوند. سایر اقشار نیازمند نیز با توجه به نوع احتیاجات خود، از خدمات موردی کمیته امداد بهر‌ه‌مند می‌شوند.

تعداد اعضای خانوار تحت پوشش مبلغ مستمری در سال ۱۴۰۲

تک نفره ۶۶۰/۰۰۰ تومان

دونفره ۹۳۶/۰۰۰ تومان

سه نفره ۱/۳۰۸/۰۰۰ تومان

چهارنفره ۱/۶۸۰/۰۰۰ تومان

پنج نفره ۲/۰۶۵/۰۰۰ تومان

خدرویسی تاکید کرده است: در حال حاضر خانوار تک نفره ۶۶۰ هزار تومان، خانواده دو نفره ۹۳۶ هزار تومان، خانواده سه نفره یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و خانواده پنج نفر و بیشتر، ۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.

معلولان عزیز و مددجویان محترم بهزیستی و کمیته امداد منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمندتان در این خصوص هستیم و با ما همراه باشید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها