دردیدار وزیر اقتصاد با مراجع عظام در قم چه گذشت؟

کد خبر: 1248079

وزیر امور اقتصادی و دارایی با سفر به شهر مقدس قم با علما و مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

دردیدار وزیر اقتصاد با مراجع عظام در قم چه گذشت؟

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز با هدف دیدار با مراجع و علما به شهر مقدس قم سفر کرده است.

وزیر امور اقتصاد و داریی دولت سیزدهم در حاشیه سفر به قم، عصر امروز از موسسه امام صادق(ع) دیدار و با حضرت آیت‌الله سبحانی گفت‌وگو کرد.

وی در ابتدای دیدارهای خود در بیت آیت‌الله جعفر سبحانی حضور یافت و به ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت پرداخت و به رهنمودهای این مرجع تقلید توجه کرد.

ثبات قیمت‌ها را حفظ کنید/ بانک‌ها تجارت نکنند

آیت‌الله جعفر سبحانی در این دیدار در توصیه‌هایی به وزیر اقتصاد اظهار داشت: تلاش کنید ثبات قیمت‌ها حفظ شود، چرا که این ثبات نشانه تسلط بر امور است.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید امانت‌دار مردم باشند، مطرح کرد: اجازه تجارت به بانک‌ها داده نشود، بلکه تجارت در اختیار مردم باشد و بانک‌ها امانت دار مردم باشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان بر نصب افراد امین و متعهد در سمت ریاست بانک‌ها تاکید کرد و گفت: مدیرانی در بانک‌ها نصب کنید که حافظ و نگهبان مال مردم باشند چرا که در گذشته شاهد بودیم مدیری انتخاب شد که مقدار زیادی از مال مردم را به خارج کشور برد و نتوانستند آن‌ها را برگرداند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: بسیاری از استفتائات ارسال شده به دفتر مراجع درخصوص اخذ وام از بانک‌ها و عدم توان بازپرداخت دیون است که بانک منزل و مغازه این افراد را تصاحب می‌کند و مشکلاتی را ایجاد می‌کند، تلاش کنید اسناد املاک برای وثیقه قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه دولت تمام عزمش را برای مهار تورم به‌کار گیرد، گفت: ثبات قیمت‌ها باعث می‌شود مردم به دولت دلگرم شوند.

این مرجع تقلید گفت: روشی اتخاذ کنید که همه قیمت‌ها چه کم چه زیاد ثابت بماند، چرا که وقتی قیمت‌ها شناور است مردم می‌گویند دولت بر امور مسلط نیست.

دولت به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه است

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در این دیدار، گفت: استفاده از ظرفیت‌های حوزه نباید تنها در شکل و به‌صورت صوری باقی بماند، بلکه دولت سیزدهم به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به نیروسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه اقتصاد اسلامیف بیان کرد: تلاش شد تا این نیروها در حوزه سیاست‌گذاری، تولیدات علمی داشته باشند و بر همین مبنا دوره مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصاد برگزار و آخرین وضعیت حوزه اقتصاد را عرضه کردیم و از پژوهش‌های نخبگان حوزه در این خصوص استفاده کردیم تا بتوانیم تولید محتوای اقتصاد اسلامی داشته باشیم.

وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه به برخی از فعالیت‌های دولت سیزدهم برای سامان دادن فضای اقتصادی کشور پرداخت و گفت: دولت سیزدهم در عرصه‌های گوناگون تلاش کرده با ایجاد درگاه ملی مجوز‌ها فضا را برای فعالان اقتصادی باز کند.

خاندوزی هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور را یکی از دستاورد‌های دولت عنوان کرد و گفت: در دولت قبل 2 میلیون و 700 هزار نفر مودی مالیاتی در کشور وجود داشت، اما امروز به بالای 5.5 میلیون مودی مالیاتی رسیده‌ایم و برای آینده نیز لایحه‌ای تدوین و در هیئت دولت تایید شده است تا ریل گذاری مالیات دولت به سمت مالیات ستانی بر اساس درآمد خانوار باشد و به این وسیله انصاف و عدالت مالیاتی رخ دهد.

وی گفت: این طرح در جهت برقراری هرچه بیشتر عدالت در سطح جامعه و بین خانواده‌هاست.

وزیر اقتصاد همچنین به تلاش‌های خزانه داری کل کشور برای منضبط کردن خزانه اشاره و اعلام کرد: امروز تقریبا تمام حساب‌های دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی در قالب حساب واحد خزانه تجمیع شده و این کار مهم موجب شده با استفاده بهینه از منابع مالی، از بانک مرکزی استقراض نکنیم.

خاندوزی همچنین به طرح مولدسازی اشاره کرد و گفت: دارایی‌های دولت در سال‌های طولانی در قسمت‌های مختلف بدون استفاده بوده است و ما در قالب طرح مولدسازی در پس استفاده از درآمد‌های این امورل برای اتمام طرح‌های نیمه کاره در سطح کشور هستیم.

وی گفت: در حوزه گمرکات تلاش بر کاهش زمان معطلی مردم در گمرکات بود؛ البته خود گمرک که فقط حقوق ورودی را وصول می کند فقط یکی از دستگاه های مرتبط است و عمدتا دستگاه های دیگر معطلی داشتند. ما با بخش خودمان یعنی گمرک میزان معطلی را به حداقل رساندیم و در این مورد قبلا 20 روز طول می کشید تا گواهی استاندارد صادر شود که اکنون به 9 روز کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در حوزه بیمه با نگاه به اقتصاد اسلامی چند اقدام قابل ذکر داریم؛ بیمه تکافل که سال گذشته آیین نامه آن نوشته و ابلاغ شد، به نوعی که با فقه شیعه هم سازگار باشد.

خاندوزی افزود: دومین اقدام بیمه ساختمان های مردم است که خدای ناکرده دچار سیل و زلزله و غیره می‌شدند، در این حوزه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان راه اندازی شد و ماهانه مبلغ ناچیزی در قبوض مردم برای این بیمه اخذ می شود.

وی همچنین با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص بانک‌ها بیان کرد: در حوزه مباحث بانک‌های دولتی تلاش اصلی بر حوزه قرض‌الحسنه که نقش پررنگی نداشت معطوف شد و تلاش کردیم بانک قرض الحسنه مهر ایران را پر و بال دهیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به وجه التزامی که ایراداتی از سوی مراجع عظام درباره آن مطرح بود، گفت: در این خصوص مصوبه‌ای از شورای پول و اعتبار گرفتیم که اگر تسویه شد، کل وجه التزام بخشیده شده و صفر شود.

وی ادامه داد: درباره موضوع اقاله اموال مردم که در رهن بانک می ماند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می شد نیز این مشکل حل شد و اکنون هر کسی که می تواند تسویه کند بانک ها ملزمند دارایی در وثیقه را از رهن درآورند.

خاندوزی تاکید کرد: در حوزه نظارت بانکی گرفتاری و مشکل بسیار زیاد است، البته تلاش‌های زیادی انجام شده اما هنوز بسیاری از مشکلات پابرجاست.

وزیر اقتصاد را در این دیدار، محمدجواد شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، محمدهادی سبحانیان معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، حمت اله اکرمی خزانه دار کل کشور، قریشی مدیرکل حوزه وزارتی، مهدی محمدی رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت اقتصاد، مهدی فراهانی مدیرکل انور اقتصادی و دارایی دارایی قم، و سعید فراهانی فرد و محمد نعمتی مشاوران وزیر اقتصاد همراهی کردند.

نتیجه عملکرد و خدمات دولت باید در سفره مردم مشخص شود

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه سفر خود به دیدار آیت‌الله حسین نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان رفت و با این شخصیت حوزوی گفت‌وگو کرد.

 آیت‌الله حسین نوری همدانی بر ضرورت توجه دولت به وضعیت معیشت مردم تاکید کرد و گفت: دولتمردان باید تمام توجه شان به مردم باشد، چرا که مردم ستون دین و سپر کشور در برابر دشمنان هستند.

وی به موضوع کاهش ارزش پول ملی پرداخت و گفت: ارزش پول ملی ما در سال‌های متوالی کاهش داشته است و این مسئله مردم را به سختی انداخته است و باید تلاش کنید مردم در رفاه باشند و  برای بالا رفتن ارزش پول ملی تلاش شود.

این مرجع معظم تقلید به موضوع بانک‌ها هم اشاره کرد و گفت: بانک‌ها برای این ایجاد شدند که رفاه را برای مردم فراهم کنند و نباید ربا بگیرند.

آیت الله نوری همدانی گفت: اگر ظلم، فقر و جهل در جامعه‌ای باشد نشان می‌دهد مدیران نخواسته‌اند یا نتوانسته اند حق را در جامعه اجرا کنند.

این مرجع تقلید در ادامه افزودند: زمانی می‌توانیم ادعای موفقیت داشته باشیم که فقر ریشه کن شده باشد و مردم در رفاه قرار بگیرند.

وی مسئولیت در جامعه اسلامی را امانتی الهی عنوان کرد و گفت: در مملکت ما فقر زیاد شده و مسئولان باید برای پاک کردن چهره فقر از سطح کشور تمام تلاششان را بکار گیرند.وی افزود: مسئولان در مسیر خدمت به مردم تمام سعی خود را بکار بگیرند، زیرا حضرت امام علی (علیه السلام) تاکید دارند ستون دین مردم هستند و در انقلاب هم همین مردم بودند و عامل بقاء این نظام هم همین مردم هستند و تأکید امام راحل (رحمت الله) و رهبری هم همین است.

مرجع عالیقدر جهان تشیع با تقدیر از کارهای صورت گرفته، موضوع برقراری بیمه برای همه مردم را مورد تأکید قرار دادند و برقراری عدالت در أخذ مالیات را خواستار شدند.

وزیر اقتصاد در این دیدار گفت: گفت: ما به سمت ایجاد انضباط مالی، شفافیت صورت‌های مالی و حرکت به سمت عدالت مالیاتی حرکت کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: دخل و خرج بیش از 1100 شرکت دولتی منتشر شده و در اختیار همه قرار می‌گیرد و همه مردم ایران می‌توانند به اعمال آن‌ها نظارت کنند.

دولت باید از افراد کاردان مومن استفاده کند

 دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس و امام جمعه قم از دیگر برنامه‌های سفر وزیر اقتصاد به قم است.

 آیت الله سعیدی در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افرادی باید سر کار بیایند که واقعاً مومن به خدا و معتقد به پروردگار باشند و به غیر از خدا به کسی و چیزی تن ندهند.

تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه در دولت‌های گذشته شجره مدیریتی نامناسبی پایه‌گذاری شده است و حالا اصلاح آن هزینه و کار زیادی خواهد برد، گفت: افراد مومن و کاردان باید توسط دولت‌ها به کار گرفته شوند.

وی انتصاب افراد کاربلد و پرتوان را از مزیت‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: برخی به لحاظ عرفانی، اخلاقی و معنوی در مقامات بالایی هستند، اما در عرصه عمل چندان مطلوب کار نمی‌کنند و باید از انتصاب این افراد پرهیز شود.

تولیت آستان بانوی کرامت کار برای خدا را یکی از عوامل توفیقات دولت‌ها عنوان کرد و گفت: دل‌های مردم به دست خداست و اگر کار برای خدا انجام شود دل‌های مردم با کارگزاران همراه می‌شود و خدا هم در امور کمک خواهد کرد.

وزیر اقتصاد هم در این دیدار گزارشی از اقدامات دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها