قیمت تخم مرغ شانه‌ای 35 هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب | تخم مرغ گرانتر می شود؟

کد خبر: 1250304

قیمت تخم‌مرغ در بازار به شانه‌ای 130 هزار و دانه‌ای 4500 تا پنج هزار تومان افزایش یافته اما رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران گفت که قیمت تخم‌مرغ در چند وقت اخیر روند ثابتی داشته است!

قیمت تخم مرغ شانه‌ای 35 هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب | تخم مرغ گرانتر می شود؟

حمید کاشانی با بیان اینکه قیمت تخم‌مرغ روند ثابتی داشته، افزود: تخم‌مرغ در حال حاضر یک‌هزار تومان کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود. یعنی قیمت مصوب درب مرغداری کیلویی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان است که با قیمت ۴۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز تخم‌مرغ کمتر از نرخ مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در سطح شهر نیز نزدیک قیمت مصوب است. البته با توجه به افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید به دولت پیشنهاد دادیم که قیمت تخم‌مرغ نیز بر این اساس اصلاح و واقعی شود و با وجود اینکه وزارت جهادکشاورزی موافق بود اما ستاد تنظیم بازار موافقت خود را اعلام نکرده است.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران تصریح کرد: قرار بر این بود که قیمت تخم‌مرغ متناسب با قیمت مؤلفه‌های تولید اصلاح شود. با توجه به اینکه این مؤلفه‌ها به‌صورت رسمی افزایش قیمت داشتند نیاز است که قیمت تخم‌مرغ هم تغییر کند. قیمت سویا حدود ۲۵ درصد افزایش یافته و مدتی است که سویا به راحتی به دست مرغدار نمی‌رسد. از طرفی قیمت آن در بازار آزاد به کیلویی ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان رسیده است. همچنین ارز ریزمغذی‌ها از تالار یک به تالار دو بورس رفته و کرایه حمل‌ونقل نیز به‌صورت رسمی ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ به همین دلیل باید قیمت‌ها واقعی شود.

گفتنی است براساس گفته رئیس اتحادیه مرغداران میهن قیمت مصوب هر شانه تخم‌مرغ 1800 گرمی درب کارخانه باید 85 هزار و 150 تومان و دو هزار گرمی 94 هزار و 600 تومان و نرخ دانه‌ای هم بین سه هزار تا 3300 تومان باشد اما مشاهدات میدانی از مناطق مختلف شهر تهران همچون محله‌های جنوب خیابان آزادی، محله بهارستان و شرق خیابان پیروزی، نشان داد قیمت تخم‌مرغ در مغازه‌ها به شانه‌ای 130 هزار تومان و دانه‌ای 4500 تا پنج هزار تومان رسیده است؛ یعنی 35 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب.

تجربه چند دهه گذشته، نشان داده که گرانی غیررسمی کالاهایی چون مرغ و تخم‌مرغ با چراغ سبز مسئولان صنفی و برخی معاونان و مدیرکل‌های وزارتخانه‌ها رخ می‌دهد تا بهانه‌ای برای افزایش رسمی نرخ مصوب کالاها باشد.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها