اجرای همزمان ۵ ابرپروژه انتقال آب دریا

کد خبر: 1258533

سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه پنج ابرپروژه انتقال آب دریا در دولت سیزدهم در حال اجرا است، گفت: این طرح‌ها به صورت مشترک بین وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر بخش‌های حاکمیت و بخش‌های خصوصی کشور اجرا می‌شود.

 اجرای همزمان ۵ ابرپروژه انتقال آب دریا

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب، استفاده بهینه از این نعمت خدادادی را برای کشور ما به یک ضرورت‌ تبدیل کرده است.

وی افزود: برهمین اساس و به منظور یافتن راه حل‌های بهتر و برای اینکه طرح‌های وزارت نیرو را در معرض نقد و ارزیابی و بهبود قرار دهیم، نیاز به گفتگو و تعامل با نخبگان داریم.

بزرگ‌زاده با اشاره به اینکه پنج ابرپروژه انتقال آب دریا در دولت سیزدهم در حال اجرا است، گفت: این طرح‌ها به صورت مشترک بین وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر بخش‌های حاکمیت و بخش‌های خصوصی کشور اجرا می‌شود که یکی از این طرح‌ها، انتقال آب از خلیج فارس است که از استان‌های کرمان، یزد و در بخشی از مسیر از استان هرمزگان نیز عبور می‌‌کند و اکنون در مرحله بهره‌برداری است.

سخنگوی صنعت آب کشور اضافه کرد: چهار طرح دیگر انتقال آب دریا نیز در این دولت با قدرت جلو می‌رود و شامل انتقال آب به اصفهان از منطقه سیریک، کریدور شرقی به منظور انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، خط انتقال آب به هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین خط انتقال آب به استان فارس است.

وی با تأکید بر اینکه دولت بیش از 8 میلیارد دلار برای این طرح‌ها تأمین مالی کرده، عنوان کرد: تأمین مالی در بخش شرب توسط دولت صورت می‌گیرد و در بخش صنایع نیز شرکت‌های غیردولتی و صنایع بزرگ، پرآب‌بر و سودده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بزرگ‌زاده با اشاره به حمایت قانونگذار از اجرای طرح‌های انتقال آب از دریا اظهار داشت: قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در اسفند 1400 تصویب شده و مبنای کار قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین قانون بند ع تبصره 8 که مورد تأکید برنامه هفتم نیز بوده، مربوط به بازتخصیص صنایع است که صنایع بزرگ و پرآب‌بر را ملزم کرده تا از آب‌های غیرمتعارف شامل پساب و آب دریا استفاده کنند و به این طریق کمک شود تا فشار بارگذاری آب بر روی منابع آب کم شده و این آب آزاد شده به کمک تأمین شرب و محیط زیست بیاید./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها