تقاضا برای نفت در ۲۰۲۴ فراتر از حد انتظار

کد خبر: 1262245

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد مصرف نفت دنیا ۱.۱ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد. این رقم ۱۳۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی قبلی است

تقاضا برای نفت در ۲۰۲۴ فراتر از حد انتظار

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد مصرف نفت دنیا ۱.۱ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد. این رقم ۱۳۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی قبلی است

به نقل از رویترز آژانس بین المللی انرژی در روز پنجشنبه اعلام کرد تقاضا برای نفت در سال آینده میلادی سریع‌تر از حد انتظار افزایش پیدا می‌کند. این بدان معناست که دورنمای مصرف نفت در کوتاه مدت علی رغم توافق اجلاس اقلیمی COP28 در مورد دور شدن از سوخت‌های فسیلی همچنان مثبت است.

البته هنوز هم فاصله قابل توجهی بین پیش‌بینی این آژانس که از کشورهای صنعتی تشکیل شده و همچنین پیش‌بینی اوپک در مورد دورنمای تقاضا در 2024 وجود دارد. این دو سازمان در سال‌های اخیر در مورد مسائلی مانند تقاضا در بلند مدت و همچنین لزوم سرمایه‌گذاری در عرضه جدید نفت اختلاف نظر دارند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد مصرف نفت دنیا 1.1 میلیون بشکه در روز در 2024 افزایش می‌یابد. این رقم 130 هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی قبلی این آژانس و حاکی از بهبود دورنمای مصرف نفت در آمریکا و همچنین قیمت پایین‌تر نفت است.

آژانس بین المللی انرژی کاهش قیمت نفت را یکی از دلایل تقویت مصرف آن می‌داند. این آژانس که معتقد به دور شدن سریع از سوخت‌های فسیلی است، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی را 400 هزار بشکه در روز به‌خاطر بدتر شدن شرایط اقتصاد پایین آورده و 1.93 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

قیمت نفت علی رغم طرح کاهش تولید اوپک پلاس در سه ماهه اول سال آینده میلادی در این هفته به 72 دلار در هر بشکه رسید، یعنی پایین‌ترین رقم طی 6 ماه گذشته.

آژانس بین المللی انرژی در این گزارش پیش‌بینی خود از رشد تقاضای نفت در 2023 را هم 90 هزار بشکه در روز کاهش داده و 2.3 میلیون بشکه در روز اعلام کرد. 80 درصد از رشد تقاضای جهانی در سال جاری متعلق به چین است.

طبق پیش‌بینی این آژانس، عرضه تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک پلاس در سال آینده میلادی 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند که آهسته‌تر از 2.2 میلیون بشکه رشد تولید در سال جاری میلادی است که بیشتر آن متعلق به آمریکاست.

در این گزارش آمده است اوپک در نوامبر 28.1 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که 400 هزار بشکه بالاتر از تقاضا برای نفت خام این گروه در نیمه اول سال آینده میلادی است.

اوپک در گزارش ماهانه خود در روز چهارشنبه پیش‌بینی رشد تقاضای نفت در 2023 را روی همان 2.46 میلیون بشکه قبلی ثابت نگه داشت. این گروه پیش‌بینی می‌کند تقاضا در سال آینده میلادی 2.25 میلیون بشکه در روز رشد داشته باشد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها