افتتاح ۵ هزار طرح کشاورزی در دهه فجر امسال /رکورد صادرات تخم‌مرغ شکسته شد

کد خبر: 1273245

وزیر جهاد کشاورزی:در دهه فجر امسال بیش از ۵ هزار طرح با هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومان در کشور افتتاح می‌شود. نگاه این وزارت خانه برای توسعه کشاورزی در کشور متمرکز بر اعتبارات دولتی و بانک‌ها نیست.

افتتاح ۵ هزار طرح کشاورزی در دهه فجر امسال /رکورد صادرات تخم‌مرغ شکسته شد

وزیر جهاد کشاورزی:در دهه فجر امسال بیش از ۵ هزار طرح با هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومان در کشور افتتاح می‌شود. نگاه این وزارت خانه برای توسعه کشاورزی در کشور متمرکز بر اعتبارات دولتی و بانک‌ها نیست.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ‌برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرات گوشت هیچ محدودیتی نداریم‌ و در تلاشیم تا صادرات مرغ ‌داشته باشیم و اخیرا یک هزار تن مرغ را صادر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، محمدعلی نیکبخت در دیدار با نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دهه فجر امسال 5 هزار طرح کشاورزی با اعتبار هزینه شده 40 هزار میلیارد تومان در استان‌های مختلف کشور افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بخشی از اعتبار هزینه شده را آورده سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی دانست و افزود: توصیه می‌کنیم که نگاه‌ها در بخش کشاورزی فقط به اعتبارات دولتی و بانک‌ها نباشد و ثروت و سرمایه دست مردم است که باید مدیریت کنیم و آن را وارد بخش‌های کشاورزی کنیم.

نیکبخت، انگیزه سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: مقام معظم رهبری در زمینه ارتقای سطح معیشت مردم دغدغه دارند و در این راستا مکرر توصیه لازم را به دولتی‌ها دارند که ما در بخش کشاورزی تلاش خواهیم کرد شرمنده مردم و مقام معظم رهبری نباشیم.

وزیر جهاد کشاورزی نگاه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به بخش کشاورزی را راهبردی دانست و گفت: هم‌اکنون 22 هزار تن تولید ماهیان سردآبی در این استان داریم که ظرفیت این بخش بیش از این‌ها بوده و البته کارهای خوبی در این راستا انجام شده و یا در دستور کار است و 7 هزار تن در این استان صادرات ماهی داریم.

نیکبخت از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد خواست نیازها در بخش شیلات را ارائه کنند و افزود: میزان صید ماهی سه استان شمالی کشور در یک سال 18 هزار تن است، اما استان کهگیلویه و بویراحمد  22 هزار تن تولید دارد که طرح‌های حوزه شیلات این استان باید حمایت شوند.

وی بیان کرد: وجود زیرساخت‌ها در حوزه صنایع غذایی، سردخانه و کارخانجات صنایع تبدیلی موجب می‌شود که جلوی ضایعات گرفته و صادرات محقق شود که تأکید ما پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری در این حوزه دیدگاه ویژه‌ای داریم و اگر در کل کشور به همین مقوله بپردازیم سایر کشورهای جهان را به عقب می‌بریم.

نیکبخت با اشاره به وجود 400 گونه گیاهی کمیاب در کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: این ظرفیت ذخیره ژنتیکی و تولید اقتصادی خوبی بوده که بدون شک به صورت خاص به این استان در زمینه گیاهان دارویی و گلخانه توجه خواهیم کرد.

وی از توزیع 130 هزار تن نهاده دامی میان عشایر کشور خبر داد و افزود: نهاده 6 ماهه و 8 ماهه به عشایر می‌دهیم تا دیگر اتفاقات سال 1400 و سال 1401  برای عشایر تکرار نشود، زیرا در زمستان کار کمی سخت‌تر می‌شود.

نیکبخت با تأکید بر اینکه به سمت تولید حمایتی از عشایر می رویم تا مشکلات موجب نشود دام آنها وارد کشتارگاه شود و عشایر بتواند دام خود را حفظ کند، خاطرنشان کرد: 130 هزار تن نهاده دامی مدت‌دار از ابتدای سال جاری تاکنون بین عشایر توزیع شده و اعلام کردیم در توزیع نهاده دامی سقف نداریم و عشایر بیشتر بخواهند هم در اختیار آنها خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به طور نرمال در طول یک سال  8 میلیون دام در کشتارگاه‌های رسمی کشتار می‌شد، اما در سال 1400 ، 17 میلیون و 1401 نیز 17 میلیون و 900 هزار دام کشتار شد و  آسیب شدیدی به عشایر وارد شد، لذا در حال حرکت به سمتی هستیم که جامعه عشایری را بازسازی کنیم.

نیکبخت همچنین از صادرات 125 هزار تن تخم مرغ به خارج از کشور خبر داد و گفت: در گذشته صادرات تخم‌مرغ به 40 هزار تن هم نمی‌رسید، اما این میزان صادرات داشتیم بدون اینکه کمترین نوسانات را در بازار تخم مرغ داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه می‌توانیم در کشور نیاز گوشت را تولید کنیم و برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرات هیچ محدودیتی نداریم‌، یادآور شد: مرغ را به همین سمت می‌بریم که صادرات داشته باشیم و یک هزار تن مرغ را صادر کردیم چرا که معتقدیم آن چیزی که می تواند تولید و تولیدکننده را نقش‌آفرین کند صادرات است./ تسنیم

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها