آخر هفته حساب یارانه بگیران پرپول می شود | واریز یارانه نوروز 500 هزارتومانی برای دهک های 1 تا 7

کد خبر: 1278509

شنیده ها حکایت از آن دارد که احتمال واریز یارانه جدید ویژه شب عید وجود دارد.

آخر هفته حساب یارانه بگیران پرپول می شود | واریز یارانه نوروز 500 هزارتومانی برای دهک های 1 تا 7

خبرنگار شکیبا بقال زاده: شایعاتی مبنی بر اینکه قرار است یارانه ویژه شب عید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود به گوش می رسد.

دولت هنوز به گمانه‌زنی‌ها در خصوص واریز یارانه ویژه عید واکنش نشان نداده و درباره یارانه معیشتی ماه رمضان هم صبحتی به صورت رسمی مطرح نشده است و تنها یارانه‌ای که واریز آن به صورت رسمی تأیید شده، اعتبار کالابرگ الکترونیکی است که در قالب طرح فجرانه در بهمن‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و این اعتبار در ماه‌های اسفند و ماه فروردین هم برای یارانه بگیران دهک‌های یک تا هفت در نظر گرفته شده است.

برخی معتقدند تمدید شدن طرح فجرانه در دو ماه اسفند و فروردین به این معناست که دولت این یارانه ۲۲۰ هزار تومانی را در حقیقت به عنوان عیدی سال جدید هم در نظر گرفته و خبر از عیدی نقدی نخواهد بود. در واقع طرح فجرانه هم عیدی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هم عیدی نوروزی دولت به مردم است.

با این وجود گروه دیگری همچنان از دولت انتظار دریافت یارانه عیدانه دارند و سابقه دولت سیزدهم در واریز یارانه معیشتی ویژه نوروز این امیدواری را افزایش داده است. در واقع دولت در نوروز ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۰ هزار تومان عیدی برای بیش از ۱۲ میلیون سرپرست خانوار دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی واریز کرد و این احتمال وجود دارد که امسال نیز چنین عیدانه‌ای برای اقشار کم درآمد جامعه در نظر گرفته شود. حال صحبت هایی از احتمال واریز یارانه نوروز برای خانوارها به گوش می رسد که اگر حقیقت داشته باشد یک خانواده 5 نفره مبلغ 500 هزارتومان مازاد به همراه یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

علیرغم آنکه مبلغ عیدی دولت در نوروز ۱۴۰۱ رقم قابل توجهی نبود، اما به هر حال یک عیدانه غیر منتظره برای اقشار کم درآمد جامعه، به ویژه خانواده‌های پرجمعیت، می‌تواند بخشی از هزینه‌های آن‌ها در نوروز را ولو اندک، جبران نماید.

ضمن اینکه از روز ۲۲ اسفندماه ماه مبارک رمضان هم آغاز می‌شود و باید دید آیا دولت قصد دارد مانند رمضان دو سال قبل از اقشار کم درآمد حمایت کند یا خیر. دولت دو سال قبل در فروردین ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی به حساب بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز کرد که هدف از این یارانه تشویقی، حمایت از دهک‌های اول تا چهارم و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند اعلام شد.

جزئیات نهایی از واریز یارانه جدید ویژه رمضان را بخوانید.باتوجه به آخرین «دهک‌بندی»، خانوارها می‌توانند در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند

البته سامانه حمایت طی چند روز گذشته با اختلال مواجه بود، اما هم‌اکنون در دسترس قرار گرفته و سرپرستان خانوار می‌توانند با مراجعه به سایت حمایت به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در خصوص زمان اعلام نتایج اعتراض خانوارهایی که نسبت به دهک‌بندی خود معترض هستند، افزود: بررسی‌ها به مرور صورت می‌گیرد، زیرا باتوجه به اینکه داده‌ها ثبتی است و به‌روزرسانی‌ها هر ۶ ماه یکبار صورت می‌گیرد، تا زمان اعمال و به‌روز رسانی، تغییری در روند یارانه‌بگیری فرد ایجاد نمی‌شود.

محمدی تصریح کرد: البته در برخی مواقع ممکن است دستگاه‌های حمایتی برای اولویت قرار دادن افرادی با شرایط خاص با ما مکاتبه کنند و ما نیز براساس ویژه بودن شرایط، بررسی آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان تصریح کرد: علاوه بر سامانه حمایت، افراد می‌توانند با شماره‌گیری ۰۲۱۶۳۶۹ با مرکز پاسخگویی وزارت رفاه که از ۷ صبح تا ۱۲ شب پاسخگوی مردم است، اعتراض خود را بیان و ثبت کنند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد ۸ درصد از افرادی که تغییراتی در دهک‌بندی‌شان ایجاد شده بود، ثبت اعتراض کرده‌اند.

وی در پایان گفت: با توجه به اعلام طرح کالابرگ فجرانه، در مرکز پاسخ گویی در روزهای گذشته با ترافیک روبرو بودیم و سعی براین است که در روزهای آتی این سامانه تلفنی تقویت شود.

هموطنان عزیز برای شناسایی این فروشگاه‌ها می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی شما مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده نمایند. برای دریافت این نرم افزار می‌توانند به سکوهای بازار، مای‌کت و یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنند. همچنین از طریق اجرای کد استعلام کالابرگ دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* می‌توانند لینک نصب این نرم‌افزار را دریافت کنند.

مبلغ دقیق یارانه نوروز و یارانه فجرانه ۱۷ اسفند اعلام شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که «نزدیک به ۳۷ میلیون نفر از طرح فجرانه کالابرگ استفاده کرده‌اند»، عنوان کرد: مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه دارد و بعد از آن دو ماه به صورت ماهانه هر ماه جداگانه اعتبارات را شارژ خواهیم کرد.

سید صولت مرتضوی صبح چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: طرح کالابرگ از اسفند پارسال آغاز شد و روش‌های مختلف و ابداعاتی را اجرایی کردیم که در دهه فجر امسال به اوج این طرح رسیدیم و مقرر شد یارانه مضاعف یا تشویقی برای هفت دهک جامعه پیش‌بینی و به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود.

وی با بیان این‌که «طرح فجرانه کالابرگ با موفقیت اجرا شد و در مرحله نخست به مدت سه ماه ادامه دارد»، افزود: مرحله اول آن که از ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شد تا روز گذشته تقریبا با استقبال ۱۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۱۶ خانوار مواجه بوده است.

به طور مثال یک خانواده ۲ نفره مبلغ ۱ میلیون و ۲۴۰ هزارتومان یارانه جدید دریافت کرده اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: حدودا جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون نفر یعنی حدود ۶۲.۵ درصد تاکنون از این طرح فجرانه کالابرگ استقبال کرده‌اند و مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دهک‌های درآمدی که از طرح فجرانه کالابرگ استفاده کرده‌اند شامل دهک یک ۸۵.۷، دهک دو ۶۸ درصد، دهک سه ۶۹ درصد، دهک چهار ۸۴ درصد، دهک پنج ۴۳ درصد، دهک ششم ۴۶ درصد و دهک هفت ۴۲ درصد هستند.

مرتضوی در ادامه بیان کرد: معدل اعتباری که صورت گرفته است و خریدی که از بنگاه‌های مختلف هم شرکت‌های زنجیره‌ای و هم فروشگاه‌های عمومی تاکنون صورت گرفته است ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ۳۴.۶ همت خرید شده است که از این مجموع ۷.۸ همت از یارانه و ۲۶.۸ از منابع مردم استفاده شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: دهک‌های مختلف خیلی تعجیل نداشته باشند مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه دارد و دو ماه دیگر هم بعد از ۱۷ اسفند به صورت ماهانه هر ماه جداگانه اعتبارات را شارژ خواهیم کرد و امید است بتوانیم بخشی از وظایفمان را نسبت مردم به‌خصوص به دهک‌های ضعیف ایفا کرده باشیم.

بسیاری از یارانه بگیران در انتظار دریافت یارانه جدید خود رد روز‌های پایان اسفند ماه می‌باشند.

پرداخت یارانه نقدی از ماهی که پشت‌سر گذاشتیم با سروشکل جدیدی انجام می‌شود و از این به بعد طبق ترتیبی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص کرده، یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار پراخت خواهد شد.

یارانه نقدی اسفند با این اوصاف در قدم اول به شکلی است که مستمری کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور، روز بیستم ماه به حساب مشمولان ریخته می‌شود.

یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک یک تا سه، روز بیست و پنجم اسفند به‌حساب آن‌ها واریز می‌شود و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوار یعنی افراد حاضر در دهک چهار، پنج، شش، هفت، هشت و ۹ در تاریخ ۳۰ هر ماه پرداخت می‌شود. پرداخت یارانه دارو، یارانه هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت هم به ابتدای ماه موکول شده است.

پرداخت یارانه نقدی از بهمن امسال تا اردیبهشت سال آینده شامل طرح فجرانه می‌شود و به‌جز مبلغی که به همه افراد حاضر در دهک یک تا ۹ پرداخت می‌شود، چیزی تحت‌عنوان یارانه تشویقی به افراد حاضر در دهک یک تا هفت تعلق می‌گیرد.

یارانه تشویقی خانوار دهک یک تا هفت در قالب طرح فجرانه از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. افزایش ۴۵ درصدی یارانه تشویقی فعلا در بازه زمانی ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت انجام می‌شود و یکی دیگر از واریزهای آخر سال به‌حساب می‌آید.

یارانه جدید تشویقی تا پایان اردیبهشت سال آینده درقالب طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی به حساب سرپرستان خانوار پرداخت خواهد شد.

یارانه تشویقی تا پایان اردیبهشت سال آینده درقالب طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی به حساب سرپرستان خانوار پرداخت خواهد شد. آنطور که محاسبات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی شامل حال ۶۱ میلیون ایرانی می‌شود و همین عدد می‌تواند بیانگر اهمیت بالای ماجرا باشد. از زمان آغاز داستان طرح کالابرگ الکترونیکی در قالب طرح فجرانه، بخش قابل توجهی از مخاطبان فرارو با ابهام‌ها و پرسش‌های زیادی روبرو بودند و در این مطلب سراغ ۱۰ تا از پرتکرارترین موارد رفتیم.

یارانه نوروز و یارانه تشویقی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

یارانه تشویقی که در قالب کالابرگ الکترونیکی پرداخت می‌شود، از تابستان امسال به سرپرستان دهک‌های یک تا سه درآمدی تعلق می‌گرفت، اما از مهرماه شامل سرپرستان دهک‌های درآمدی چهار، پنج، شش و هفت نیز می‌شود. آنطور که محاسبات دوستان در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی نشان می‌دهد فعلا جمعیت هدف طرح یارانه تشویقی ۶۱ میلیون ایرانی هستند و همین عدد اهمیت بالای طرح طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک را مشخص می‌کند.

یارانه تشویقی که در قالب طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی طراحی شده، بدون اعمال شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی تعلق می‌گیرد و طبق وعده اعلام شده از سوی وزارت رفاه این طرح به‌مدت سه ماه یعنی از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.

یارانه نوروز و یارانه تشویقی را می‌توانیم به‌شکل نقدی استفاده کنیم؟

خیر. یارانه نقدی را می‌توان از خودپردازها برداشت کرد، اما این امکان برای مبلغ یارانه تشویقی وجود ندارد. این خبری است که از زمان اجرای طرح واریز یارانه تشویقی در تابستان درجریانش هستیم و حالا معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با رسانه‌ها تاکید دارد، اعتبار شارژ شده صرفا برای خرید از فروشگاه‌ها طراحی شده و امکان برداشت نقدی یارانه تشویقی وجود نخواهد داشت

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد ضمن تشریح اقدامات این معاونت در امور مربوط به حوزه قوانین و مجلس، با بیان اینکه از ابتدای مجلس یازدهم تسهیلات بانکی اشتغالزایی ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۳۵ همت افزایش یافت، اعلام کرد که تسهیلات اشتغالزایی قرض الحسنه بانکی در بودجه سال ۱۴۰۳ هم پیش‌بینی شده که این رقم معادل ۳۵ همت است.

حسین فتاحی در نشستی خبری بیان کرد: از آنجایی که بخشی از بودجه و اعتبارات کمیته امداد از محل اعتبارات عمومی کشور تامین می‌شود، لازم است با نمایندگان مجلس تعامل خوبی داشته باشیم. از سوی دیگر آنها نیز دغدغه‌ها و مشکلات مردم حوزه انتخابیه خود را به امداد منتقل می‌کنند و ما نیز در جهت رفع این موانع ،گزارشاتی به ریاست و معاونت‌های مختلف ارائه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ثمره تعاملات با نمایندگان، تصویب قوانینی برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مددجویان تحت پوشش خواهد بود، یادآور شد: در سنوات مختلف بعد از انقلاب، قوانین حمایتی خوبی جهت رفاه حال محرومان به تصویب رسیده که از جمله آنها می‌توان به بحث معافیت از هزینه‌های دادرسی، معافیت‌های مالیاتی، معافیت از پرداخت ارزش افزوده و… اشاره کرد.

فتاحی با بیان اینکه در مجلس یازدهم نیز تعاملات خوبی داشته‌ایم، گفت: در ابتدای دوره مجلس یازدهم، مقام معظم رهبری خواستار توجه به اقشار ضعیف جامعه از مجلس بودند که با توجه به گزارشات موجود، بخشی از دغدغه‌ها برطرف شده و بخش دیگر با تعاملاتی که با مجلس داریم در آینده مرتفع خواهد شد. از دیگر عواملی که در دوره مجلس یازدهم، ما و نمایندگان را به یکدیگر نزدیک می‌کرد، حضور موثر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه بود که از نزدیک با مشکلات مردم روبرو می‌شدند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها