واریز نفری 2 میلیون سود سهام عدالت وراث | راهنمای انتقال سهام عدالت متوفیان

کد خبر: 1280800

شرایط دریافت سود سهام عدالت وراث منتشر شد.

واریز نفری 2 میلیون سود سهام عدالت وراث | راهنمای انتقال سهام عدالت متوفیان

خبرنگار شکیبا بقال زاده: واریز سود سهام عدالت متوفیان؛ مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از پایان سال به حساب دارندگان این سهام واریز شد و وراث سهام عدالت متوفیان نیز به شرط انجام امور مربوط به انتقال سهام فرد متوفی تا ۱۰ اسفند، در همین بازه زمانی سود خود را دریافت کردند. پیش از این تمهیدات لازم برای انجام تمامی خدمات مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان در ۴ بانک و دفاتر ۴۴ کارگزاری منتخب به صورت رایگان اندیشیده شده بود که در اندیشه معاصر به این موضوع بیشتر می پردازیم.

راهنمای انتقال سهام عدالت متوفیان

وراثان متوفیانی سهام عدالت داشته‌اند، بعد از مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» و مشخص شدن زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث، باید به یکی از ۴ بانک یا ۴۴ کارگزاری منتخب مراجعه کنند.

انتقال سهام عدالت متوفیان با مراجعه به بانک‌های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و کارگزاری‌های منتخب «مفید، آگاه، معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، مبین سرمایه، نهایت نگر، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، خبرگان، کالای خاورمیانه و دفاتر کارگزاری بانک‌های سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» قابل انجام است.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

با راه‌اندازی سامانه «میراث» در ۱۵ آبان ماه سال جاری از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که با حضور رئیس سازمان و بورس و اوراق بهادار در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس رونمایی شد، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تسهیل شد.

البته برای این انتقال، یکی از وراث که حتما باید در سامانه سجام احراز هویت شده باشد، به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شده و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب می کند.

در ادامه، در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده سهام عدالت وراث

وراث سهام عدالت، پیش از مراجعه به دفاتر کارگزاری یا شعب بانک‌های مورد تایید سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه باید به یکی از دفاتر اعلام شده، نسبت به ارائه مدارک ذیل اقدام کنند:

۱- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

۲- اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد.)

۳- اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (شایان ذکر ا ست در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است.)

۴- در صورتی‌که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

سامانه سجام سهام عدالت چیست؟

سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان برای ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه است که تمام فعالان این بازار اعم از «سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها» در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود.

از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد. سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت www.Sejam.ir ثبت نام و احراز هویت سجام را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

ارائه تمامی خدمات انتقال سهام عدالت به وراث توسط بانک‌ها و کارگزاری‌های منتخب کاملاً رایگان بوده و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست.

پرداخت سود سهام عدالت

از روز گذشته پرداخت سود سهام عدالت بابت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت ها آغاز شد که اولین مرحله آن در آذرماه بود.در این خصوص مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی اطلاعات سهامداران سهام را روز چهارشنبه به بانک‌های عامل ارسال کرد تا فرآیند واریز سود سهام عدالت از روز پنجشنبه عملیاتی شود.

سود سهام عدالتی که بر اساس سبد سهام (پرتفوی) سهامداران برای مشمولان با میزان متفاوت واریز می‌شود و بنابر اعلام سازمان بورس دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت چه کسانی واریز نخواهد شد؟

سود سهام عدالتی که برای برخی مشمولان واریز نخواهد شد که در همین راستا شرکت سپرده سرمایه‌گذاری مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: سود سهام عدالت برای افراد به شش دلیل واریز نمی‌شود از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

همچنین باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی می‌گوید: بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شماره شبای معتبر روبرو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان Sejam.ir در فرآیند دریافت سود در دوره‌های بعدی قرار گیرند.

گفتنی است، بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به مدت ۴۸ ساعت واریز سود برای تمام مشمولان به طول می‌انجامد همچنین همراه با سود سهام عدالت سود سهام متوفیان که وراث آن‌ها اقدامات مربوطه را انجام داده‌اند نیز واریز می‌شود.

اما نکته حائز اهمیت این که پیامک و لینکی برای هیچ یک از خدمات سهام عدالت به افراد ارسال نمی‌شود و در همین راستا پیش از این هم مهدی حاجی‌وند مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: نکته مهم این است که نه تنها در مورد سود سهام عدالت بلکه برای هیچ یک از خدمات سهام عدالت هیچ پیامک و لینکی برای افراد ارسال نخواهد شد و تماسی با سهامداران عدالت گرفته نمی‌شود. فکر می‌کنم این کلمه هیچ در خصوص سهام عدالت بسیار راهگشا باشد. بنابر این هر لینک، پیامک و… در خصوص سهام عدالت دریافت می‌شود لینک جعلی و آلوده خواهد بود.

در این راستا هم روز گذشته پلیس فتا در پیامکی اعلام کرد: دریافت سود سهام عدالت؛ ترفند کلاهبرداران سایبری برای هک گوشی و خالی نمودن حساب شماست، هرگز به پیام‌های دریافتی با این مضمون توجه نکنید.

چرا سود مرحله دوم سهام عدالت کامل واریز نشد؟

اما این مبلغ واریز کامل نیست و بد عهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا سود سهام عدالت ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود در همین راستا مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی محمد باغستانی می‌گوید: شرکت‌های «صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس» هیچ اقدامی برای واریز سود سهام عدالت خود در مرحله اول و دوم انجام ندادند و شرکت‌های «پارس سوئیچ، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس» نیز وجوه مرحله دوم خود را به حساب‌های سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند.

او ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار و سپرده‌گذاری مرکزی مکاتبات و اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران عدالت انجام خواهند داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

حالا آیا با شرکت‌های بد عهد برخوردی خواهد شد؟ در همین راستا، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مورد دیگر این که اگر ۸ ماهی که در قانون تجارت تعیین شده و بر اساس مصوبه سازمان بورس این ۸ ماه به ۴ ماه کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند هم زمان بندی رعایت نشود این نیز یک موضوع قابل پیگیری است.

جعفری همچنین می‌گوید: در کل دو موضوع عدم رعایت زمانبندی پرداخت سود که در سامانه کدال منتشر شده و هم عدم رعایت زمانبندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس پیگیر این موضوع خواهد بود.

اقدامات قانونی برای دریافت مابقی سود سهام عدالت انجام خواهد شد

در تاکید این موضوع هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس بیان کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود./تسنیم

مدیرعامل سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی گفت: ۶۶۷ هزار و ۴۰۹ نفر از شهروندان خراسان جنوبی سهام‌دار سهام عدالت هستند.

بهروز قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت کاهش 30 درصدی سود سهام عدالت در اسفندماه اظهار داشت: به دلیل اینکه 9 شرکت سرمایه‌گذاری سود سهام و عملکرد سال 1401 را به سازمان واریز نکردند، سود سهام عدالت که در چند روز اخیر واریز شد، 30 درصد کمتر بوده است. مردم نگران نباشند، مابقی سود سهام عدالت در خردادماه 1403 به حساب دارندگان واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه 667 هزار و 409 نفر از شهروندان خراسان جنوبی سهام‌دار سهام عدالت هستند، افزود: در سال 1385 مردم براساس 13 دهک رتبه‌بندی شدند و از این تعداد 184 هزار و 563 نفر 29 درصد به صورت مستقیم و 482 هزار و 846 نفر شامل  71 درصد به صورت غیرمستقیم مدیریت سهام خود را برعهده گرفتند.

مدیرعامل سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سود سهام عدالت به علت اشکال در شماره شبای بانکی، حساب راکد، حساب مشترک، حساب ارزی، حساب مسدود، حساب بلندمدت برای برخی افراد واریز نمی‌شود، افزود: این دارندگان باید حسابی دیگر برای این موضوع داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه چرا سود سهام عدالت متوفیان واریز نشده است، افزود: اگر انحصار وراثت شده باشد و نتیجه آن به کارگزاری‌ها تا قبل از 17 اسفندماه اعلام شده بود، سود سهام عدالت واریز شده در غیر این صورت باید تا خردادماه اقدام کنند. دارندگان سهام 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی به ترتیب 446 هزار تومان، 482 هزار تومان و 906 هزار تومان سود دریافت کردند.

منبع: همشهری آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها