خبر مهم درباه سود سهام عدالت 1403 | سورپرایز دولت برای دارندگان سهام عدالت

کد خبر: 1281948

در حالی که تنها چند روز از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۲ می‌گذرد، زمزمه‌هایی مبنی بر مرحله جدید واریز سود سهام عدالت در خرداد ۱۴۰۳ شنیده می‌شود.

خبر مهم درباه سود سهام عدالت 1403 | سورپرایز دولت برای دارندگان سهام عدالت

در حالی که تنها چند روز از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۲ می‌گذرد، زمزمه‌هایی مبنی بر مرحله جدید واریز سود سهام عدالت در خرداد ۱۴۰۳ شنیده می‌شود.

سود سهام عدالت سال 1402 دو مرحله ای بود که مرحله نخست آن آذرماه و مرحله دوم آن در هفته پایانی اسفند واریز شد.  سود سهام عدالت در مرحله دوم حدود 30 درصد کمتر از مرحله اول بود. همچنین سود سهام عدالت متوفیان هم در روزهای پایانی سال 1402 پرداخت شد. البته سود سهام عدالت برخی سهامداران و وراث با مشکل مواجه شد که این افراد باید موضوع را از طرق مختلفی که اعلام شده پیگیری کنند.

سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر، طی دو مرحله در آذر و اسفند ۱۴۰۲ به حساب دارندگاه سهام عدالت واریز شد. در مرحله نخست دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، دارندگان سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و دارندگان سبد سهام یک میلیون تومانی مبلغ یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند. در مرحله دوم مبلغ سود حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و سهامداران به ترتیب ۴۴۶، ۴۸۲ و ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند.

همچنین در روزهای پایانی سال گذشته سود سهام عدالت متوفیان نیز برای وراث آنها واریز شد. البته در روزهای گذشته گروهی از وراث که پششتر کارهای مربوطه برای انتقال سهام عدالت متوفی خود را انجام داده‌اند مدعی شدند که سود سهام عدالت فرد متوفی به حساب آنها واریز نشده که بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، احتمالاً این افراد کارهای مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق پیشخوان دولت انجام داده‌اند، در حالیکه باید از طریق کارگزاری‌ها و شعب منتخب چند بانک که پیشتر اعلام شده است اقدام می‌کردند.

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص وراثی که سود سهام عدالت به حساب آنها واریز نشده است، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: مراجعی که برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد ۴۴ کارگزاری منتخب و شعب منتخب ۴ بانک بوده و بحث دفاتر پیشخوان مطرح نبود. جلساتی با قوه قضائیه در رابطه با دفاتر پیشخوان دولت داریم تا قوه قضائیه اطلاعات افراد را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بدهد و سپس ما نیز کار تقسیم و بعد پرداخت سود سهام را داشته باشیم.

به گفته باغستانی، سود سهام عدالت وراث و همچنین سود سهام عدالت افرادی که به یکی از دلایل شش‌گانه در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هیچ دریافتی نداشتند، در صورت رفع مشکلات و موانع مشخص شده، در مرحله بعدی واریز سود سهام عدالت به حساب آنان واریز خواهد شد. دلایل شش‌گانه‌ای که برای عدم واریز سود سهام عدالت عنوان شده شامل درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی است.

مرحله بعدی واریز سود سهام عدالت چه زمانی است؟

تابستان سال گذشته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس وعده داد که زمان پرداخت سود نقدی همه سهامداران از جمله سهام عدالت به چهار ماه کاهش می‌یابد. عشقی در خصوص علت کوتاه شدن بازه زمانی واریز سود سهام عدالت اعلام کرد که زمان‌بر شدن پرداخت این سودها تا بازه زمانی حتی یکساله، موجب کاهش ارزش آن می‌شد که به ضرر سهامداران بود. مدتی بعد در تیرماه ۱۴۰۲ مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در مورد زمان واریز سود سهام عدالت گفت: با توجه به الزامات ۴ ماهه شدن مهلت پرداخت سود سهام اگر شرکت‌ها به این الزامات عمل کنند امیدواریم که بتوانیم امسال سود سهام عدالت را زودتر پرداخت کنیم.با وجود وعده‌هایی که در خصوص سه مرحله‌ای شدن سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۲ داده شد، در نهایت سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر، همچون سال‌های پیشین در دو مرحله به حساب سهامداران واریز شد. اما صحبت‌های اخیر مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باعث ایجاد شائبه‌هایی در خصوص احتمال واریز سود مرحله سومشده است.

باغستانی به تازگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضائیه دریافت شود این سودها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

برخی از سخنان باغستانی این برداشت را کرده‌اند که سود سهام عدالت منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، سه مرحله‌ای است و قرار است تمامی سهامداران یک مرحله سود دیگر را دریافت کنند. با این وجود به نظر می‌رسد آنچه که باغستانی از آن به عنوان مرحله سود سود سهام عدالت یاد کرده، در واقع تنها مختص به سود سهام عدالت افرادی است که در اسفندماه موفق به دریافت سود خود نشده‌اند. پیشتر در سال ۱۴۰۱ نیز افرادی که سود سهام عدالت خود را به طور کامل در پایان سال ۱۴۰۰ دریافت نکرده بودند، در مردادماه آن سال باقیمانده سود را دریافت کردند و به نظر می‌رسد امسال نیز قرار است در مرحله سوم با همه سهامداران تسویه حساب شود. ایسنا زمان واریز این سود را خردادماه اعلام کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها