خبر داغ عصرگاهی 23فروردین برای سهام عدالتی ها | دو گروه از مردم منتظر دریافت سود سهام عدالت باشند

کد خبر: 1284763

سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ دو مرحله ای بود که مرحله نخست آن آذرماه و مرحله دوم آن در هفته پایانی اسفند واریز شد. سود سهام عدالت در مرحله دوم حدود ۳۰ درصد کمتر از مرحله اول بود. همچنین سود سهام عدالت متوفیان هم در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ پرداخت شد. البته سود سهام عدالت برخی سهامداران و وراث با مشکل مواجه شد که این افراد باید موضوع را از طرق مختلفی که اعلام شده پیگیری کنند.

خبر داغ عصرگاهی 23فروردین برای سهام عدالتی ها | دو گروه از مردم منتظر دریافت سود سهام عدالت باشند

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور، از واریز سود سهام عدالت جاماندگان در خرداد ۱۴۰۳ خبر داد.

ارزش سهام عدالت متوفیان چقدر است؟

سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ دو مرحله ای بود که مرحله نخست آن آذرماه و مرحله دوم آن در هفته پایانی اسفند واریز شد. سود سهام عدالت در مرحله دوم حدود ۳۰ درصد کمتر از مرحله اول بود. همچنین سود سهام عدالت متوفیان هم در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ پرداخت شد. البته سود سهام عدالت برخی سهامداران و وراث با مشکل مواجه شد که این افراد باید موضوع را از طرق مختلفی که اعلام شده پیگیری کنند. برای مشاهده جزئیات اندیشه معاصر را دنبال کنید

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور، از واریز سود سهام عدالت جاماندگان در خرداد ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در سال ۱۴۰۲، سود سهام در دو مرحله آذرماه و اسفندماه واریز شد. در مرحله دوم واریز سود سهام که از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ انجام شد، مبلغی بین ۴۴۶ تا ۹۰۶ هزار تومان به حساب سهماداران واریز شد. البته پرداخت سود سهام عدالت برخی از سهامداران و وارثات متوفیان با مشکل مواجه شد که این افراد باید موضوع را بسته به نوع سهامداری خود از طرق مختلفی که اعلام شده پیگیری کنند.

سهام عدالت

پس از واریز مرحله دوم سود سهام به حساب سهامداران در روزهای پایانی اسفندماه برخی افراد سود کمتری را در مقایسه با مرحله اول واریز در آذرماه دریافت کردند. یکی از دلایل آن بود که هشت شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند. در این خصوص سازمان بورس اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

چندی پیش، وزیر اقتصاد درخصوص آخرین وضعیت سهام عدالت جاماندگان اعلام کرد که شناسایی افراد مشمول سهام عدالت انجام شده و چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تایید شدند. اختصاص سهام به جاماندگان بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی باید انجام می‌شد که این اقدام صورت نگرفت. در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این موضوع گنجانده نشد. بنابراین نمایندگان مجلس این طرح را به صحن علنی بردند که با اختصاص سهام به جاماندگان موافقت شد.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از یک میلیون سهامدار سهام همچنان با مشکل شماره شبای معتبر روبرو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام و یا بروز رسانی اطلاعات خود در سامانه «سجام» در فرایند دریافت سود در دوره‌های بعدی قرار گیرند.

طبق گفته عسگر توکلی ، رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام کشور، سود سهام جاماندگان سال ۱۴۰۱ در ابتدای سال ۱۴۰۳ واریز می‌شود که به نظر می‌رسد این اقدام در مرحله سوم که خرداد ماه ۱۴۰۳ است، انجام شود.

سهام عدالت متوفیان کی واریز می‌شود؟

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به دفاتر شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های منتخب، فرایند ثبت نام در سامانه میراث را انجام دهد.

سامانه «میراث» اواخر آبان ماه ۱۴۰۲، برای وراث متوفیان سال‌های ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ سهام بازگشایی شده تا فرایند انتقال سهام به آنها تسریع شود. تمامی فرایند ثبت نام در سامانه «میراث» در شعب شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب رایگان است و وراث نیازی به پرداخت وجه ندارند.

طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از ۳۶۰ هزار نفر از وراث متوفیان سهام از طریق شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب در سامانه میراث ثبت نام کرده‌اند و وراث جامانده از دریافت سود سهام متوفیان در مرحله دوم واریز سود در اسفندماه سال گذشته، تمام سود معوقه سال‌های گذشته را به شرط سجامی شدن در مرحله سوم واریز سود سهام در خردادماه ۱۴۰۳ دریافت می‌کنند

تاریخ واریز سود مرحله سوم سهام عدالت

به نقل از منیبان، هفتم آذر ماه سال گذشته بود که سرانجام پس از چندین سال بلاتکلیفی شکل برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصویب و اعلام شد.

مجامعی که روند برگزاری آن از سال ۹۹ متوقف شده بود و در این خصوص رئیس سازمان بورس مجید عشقی گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌شان تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آن‌ها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع این‌ها برگزار نشد.

در نهایت هم گره برگزاری مجامع سهام عدالت سال گذشته باز شد و اولین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ برای استان خراسان شمالی برگزار و بنابر اعلام سازمان بورس با حضور ۵۲.۱ درصد از سهامداران همراه شد دومین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و در این مجمع نیز ۶۳.۲ درصد از سهامداران مشارکت داشتند.مجامع سهام عدالتی که مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص شکل برگزاری آن هم مطرح کرده بود: مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم حضوری و هم الکترونیکی و از طریق سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خواهد بود، اما رای‌گیری کاملا الکترونیکی است.

 تا شهریور ۱۴۰۳ باید تمام مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود

در ادامه هم حمید رضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: طبق مصوبه شورای عالی بورس تا ابتدای شهریور سال ۱۴۰۳ کل مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید برگزار شود

اما اهمیت مشارکت و حضور سهامداران در مجامع سهام عدالت چیست؟ موضوعی که مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امیدواریم سهامداران مشارکت خوبی را در این انتخاب داشته باشند چرا که انتخاب آن‌ها سبب می‌شود هیات مدیره خوب و قوی انتخاب شود که این موضوع می‌تواند بر سودآوری سهام آن‌ها اثرگذار باشد.

 مهدی حاجی‌وند افزود: هر چقدر هیات مدیره کاربلدتر و توانمندتر باشد قطعا شرکت بهتر مدیریت می‌شود و با عملکرد مطلوب‌تر سودآوری سهامدار هم افزایش پیدا می‌کند. در کل مشارکت در تصمیم گیری از جمله مواردی است که افراد با حضور در انتخابات سهام عدالت می‌توانند در آن نقش داشته باشند.

همانطور که پیش‌تر اعلام شد بر اساس مصوبه شورای عالی بورس باید مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا ابتدای شهریور امسال برگزار شود بر این اساس باید چراغ برگزاری مجامع سهام عدالت یکی پس از دیگری روشن شود در همین راستا هم، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سرمایه‌گذاری استانی گیلان سهامداران خود را برای ۱۶ فروردین جهت شرکت در مجمع دعوت کرده است بنا است استان خراسان جنوبی هم از سهامداران خود برای مجمع دعوت کند. نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تغییری نکرده و مشابه دو مجمع دیگر برگزار خواهد شد.

جعفری در پاسخ به این پرسش که مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها تا شهریور ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید؟ می‌گوید: حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم و جلسات توجیهی را با استان‌ها برگزار کردیم جلسه توجیهی با حدود ۱۰ استان در سال ۱۴۰۲ داشتیم در نهایت حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم که در چارچوب مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود.

 در نهایت گفتنی است، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالتی، برای سهامدارانی است که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند و بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان بورس در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند و حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شهریورماه امسال به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها