تغییرات اساسی سیاست توزیع کالابرگ | متقاضیان کالابرگ الکترونیک از ثبت نام جدید جا نمانند

کد خبر: 1291390

سیاست توزیع کالا برگ الکترونیکی، زمان اجرای آن، سیاستگذار طرح‌های تشویقی برای افراد مشمول این طرح را در نظر گرفت.این طرح‌های تشویقی در سال ۱۴۰۲ ابتدا برای سه دهک اول جامعه اجرا شد و به مرور زمان تا دهک هفتم توسعه یافت.

تغییرات اساسی سیاست توزیع کالابرگ | متقاضیان کالابرگ الکترونیک از ثبت نام جدید جا نمانند

درحالی پرداخت و توزیع کالابرگ الکترونیک به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت و مجلس در دستور کار قرار گرفته است که کارشناسان نسبت به کسری منابع این سیاست‌ هشدار جدی می‌دهند. گزارش‌های کارشناسی اعتقاد دارند تعداد بالای افرادی که مشمول این طرح حمایتی هستند نشان می‌دهد این طرح به شکل سخاوتمندانه‌ای اجرایی شده است. این در حالی است که در صورت بروز کسری، با تشدید تورم اثر طرح‌های حمایتی خنثی خواهد شد.

سیاست توزیع کالا برگ الکترونیکی، زمان اجرای آن، سیاستگذار طرح‌های تشویقی برای افراد مشمول این طرح را در نظر گرفت.این طرح‌های تشویقی در سال ۱۴۰۲ ابتدا برای سه دهک اول جامعه اجرا شد و به مرور زمان تا دهک هفتم توسعه یافت.

 پس از آن نیز در بهمن سال گذشته با اجرای طرح فجرانه اعتبار تشویقی کالابرگ را به مدت سه‌ ماه و تا اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه داد.

طی روزهای گذشته سخنگوی دولت تداوم اجرای طرح فجرانه را مشروط به تامین منابع آن دانست. این موضوع بار دیگر خطر تحمیل بار مالی طرح‌های تشویقی کالابرگ را یادآور می‌شود.

گزارش‌های کارشناسی تاکید می‌کنند نحوه اجرا و جمعیت هدف طرح‌های تشویقی کالابرگ الکترونیک به‌گونه‌ای است که احتمال استقبال از این طرح را در سال۱۴۰۳ افزایش خواهد داد. همچنین گفته می‌شود که گروه هدف یارانه‌های تشویقی در مقایسه با منابع آن به شکلی سخاوتمندانه انتخاب شدند که این موضوع می‌تواند منجر به کسری منابع هدفمندسازی یارانه‌ها شود.

بررسی‌ های کارشناسی نشان می‌دهد درصورت تداوم پرداخت یارانه‌های تشویقی، رقم یارانه‌ها به ۴۰۲هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ درحالی‌که این ردیف در بودجه سال جاری حدود ۸۷ هزارمیلیاردتومان کسری خواهد داشت.

باید تاکید کرد که اعطای یارانه‌های نقدی یکی از روش‌های موثر برای حمایت از دهک‌های کم‌درآمد است؛ اما اگر منابع لازم و پایدار برای آن در بودجه در نظر نگرفته نشده باشد، خود باعث تشدید کسری بودجه و بالا رفتن تورم می‌شود که اثر منفی بر دهک‌های کم‌درآمد برجای خواهد گذاشت. بنابراین گسترده شدن یارانه‌های نقدی و توسعه کالابرگ، باید منوط به وضعیت درآمدهای پایدار در بودجه باشد. نکته دیگر اینکه در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از منابع بودجه چه از طریق فروش نفت و چه از طریق مابه‌التفاوت نرخ ارز نیما و ارز ترجیحی، صرف تامین کالاهای اساسی شده که خود این عامل نیز در تعمیق کسری بودجه موثر بوده است. کارشناسان تاکید می‌کنند که برای مهار تورم، از یکسو نیاز به افزایش اعتبار سیاستگذار و از سوی دیگر نیاز به تنظیم سیاست‌های مالی مناسب است.

درحالی پرداخت و توزیع کالابرگ الکترونیکی به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت و مجلس در دستور کار قرار گرفته است که کارشناسان نسبت به کسری منابع این سیاست‌ هشدار جدی می‌دهند. گزارش‌های کارشناسی اعتقاد دارند تعداد بالای افرادی که مشمول این طرح حمایتی هستند نشان می‌دهد این طرح به شکل سخاوتمندانه‌ای اجرایی شده است. این در حالی است که در صورت بروز کسری، با تشدید تورم اثر طرح‌های حمایتی خنثی خواهد شد.

 طرح کالابرگ الکترونیکی، پس از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی با تصویب مجلس در دستور کار دولت قرار گرفت. هدف از این طرح رسیدن کالاهای اساسی به دست مردم با قیمت سال ۱۴۰۱ بود. این طرح تا امروز ادامه داشته است و علاوه بر آن، در این مدت دولت طرح‌های تشویقی مانند اعتبار اضافی برای خرید این کالاها در نظر گرفت.بهمن سال گذشته نیز در قالب طرح فجرانه، اعتبار اضافی برای استفاده از کالابرگ در نظر گرفته شد که قرار بود این طرح تا اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه یابد. طی روزهای گذشته وزیر کار از برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه خبر داد. موضوعی که سخنگوی دولت روز گذشته آن را منوط به تامین منابع لازم برای آن دانست.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۱۱ قلم کالا طرح کالابرگ الکترونیکی درگذشته عرضه می شد اظهار کرد: آنچه که هدف اصلی در کالابرگ است این امکان و این ظرفیت است که ۱۶ قلم کالای اساسی و پر مصرف مورد نیاز خانواده از طریق کالابرگ با قیمت یارانه‌ای در شعب متعدد برای مردم عرضه شود.

استاندار خراسان رضوی ضمن اعلام فراهم بودن امکان تهیه کالای یارانه‌ای برای اقشار کم درآمد استان تصریح کرد: حدود یک میلیون و ٧٠٠هزار خانواده تحت پوشش کالابرگ قرار دارند که نزدیک به ۵٠درصد این خانوارها از این امکان استفاده کرده‌اند و در این زمینه از استان‌های پیش رو کشور هستیم.

به گفته وی ٨٣۵هزار خانواده در استان وجود دارند که از کالابرگ الکترونیک استفاده و کالاهای اساسی را دریافت کرده‌اند.

نظری ضمن ابراز امیدواری خاطرنشان کرد: با توجه با این زمینه امیدواریم خانواده‌های بیشتری که تحت پوشش کالابرگ الکترونیک هستند بتوانند از این امکان و ظرفیت استفاده کنند.

جزئیات جدید از واریز کالابرگ الکترونیک اردیبهشت ماه

وی افزود: ١۶ قلم کالا از جمله چند مورد لبنیات، پروتئین، میوه‌ها مانند سیب و کالاهای دیگری که به عنوان کالاهای اساسی مورد نیاز عموم مردم و برای نیازهای بدن شناخته شده در لیست این کالاها گنجانده شده است.

استاندار خراسان رضوی درباره کالابرگ کودکان گفت: برای کودکان اگر به موقع مواد مورد نیاز بدنشان تامین نشود شرایط آسیب پذیری خاصی دارند و برای این موضوع ٢٧هزار و ۶۶۵ کودک در خراسان رضوی تحت پوشش کالابرگ الکترونیک قرار دارند.

٢٧هزار و ۶۶۵ کودک در خراسان رضوی تحت پوشش کالابرگ الکترونیک قرار دارند که ۶٠٠هزار تا یک میلیون تومان برای هر کودک کمک هزینه تعذیه در نظر گرفته شده است.

گفتنی است در این طرح برای دهک اول تا پنجم، ۱۰ میلیون ریال به ازای هر نفر و برای دهک ششم تا هفتم، ۶ میلیون ریال به ازای هر کودک اختصاص خواهد یافت و در خانواری که نیاز است برای ۲ فرزند تامین غذایی اتفاق بیفتد، ۲۰ میلیون ریال برای خانوار مربوطه در دهک درآمدی یک تا پنج و ۱۲ میلیون ریال برای خانوار دهک درآمدی ۶ و هفت در نظر گرفته می‌شود.

هم اکنون به خانوارها پیامک ارسال شده و اگر خانواده‌ای در دهک یک تا پنج قرار دارد۱۰ میلیون ریال اعتبار کالابرگ دریافت می‌کند و خانواده ها می‌توانند از محل طرح کالابرگ الکترونیک اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به برنامه کاربردی “شما” لیست اقلام و فروشگاه‌های دارای شرایط در این برنامه را مشاهده و به آن‌ها مراجعه کنند.

وی در پاسخ به اینکه با اجرای طرح کالابرگ و پرداخت یارانه تشویقی آیا می‌توان افراد زیر خط فقر را پوشش داد؟ توضیح داد: یکی از اهداف اجرای طرح کالابرگ پوشش بخشی از هزینه‌های مصرفی خانوار است، اما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم با اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی صد در صد خط فقر از بین برود.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شکاف فقر، فاصله افراد را از خط فقر مطلق نشان می دهد، اما این مقدار از یک خانوار به خانوار دیگر و از یک استان به استان دیگر متفاوت خواهد بود زیرا خط فقر استانی و ملی متفاوت است، به همین دلیل ما در محاسباتمان خط فقر استانی را ملاک قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: ممکن است خط فقری که در یک کشور تعیین می شود، در کشور دیگر کمتر یا بیشتر باشد، بنابراین خط فقر در تمامی کشورها محاسبه می شود، اما یکسان نیست.

عسگریان با تاکید بر اینکه در حال حاضر متوسط خط فقر جهانی روزانه ۲.۱۵ دلار است گفت: ما نیز خودمان را با این آمارها و آماری که سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌دهد منطبق می‌کنیم. البته این عدد میانگین جهانی است و همانطور که اشاره کردم برای هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز رسما خط فقر کشور را اعلام می‌کند گفت: خط فقر چالش نیست چراکه در همه کشورها وجود دارد؛ افرادی در بالای این استاندارد قرار دارند و عده‌ای نیز درآمدشان پایین تر از این خط است.

معاون وزیر رفاه با تاکید بر تغییر تعریف رفاه با گذشت زمان اظهار کرد: در حال حاضر خانواده‌ای که در خانه‌اش ماشین لباسشویی نباشد یا تلویزیون خانه‌اش سیاه و سفید باشد، از رفاه نسبی برخوردار نیست این در حالی است که مثلا ۱۵ سال پیش داشتن این اقلام معیاری از رفاه خانوارها به حساب می‌آمد؛ حال ممکن است در سال‌های آتی داشتن یخچال ساید بای ساید معیاری از رفاه باشد. امروزه بسته‌های جهیزیه‌ای که برای حمایت از نیازمندان تهیه می‌شود حتما ماشین لباسشویی و تلویزیون دارند.

معاون وزیر رفاه با تاکید بر اینکه استانداردهای زندگی در حال بهبود و تغییر بوده و به تناسب همین استانداردهاست که می‌گوییم چه کسی بالا و چه کسی پایین‌تر از خط فقر است، بیان کرد: اما باید بدانیم در محاسبه خط فقر شدید /غذایی تنها به کالری مصرفی افراد توجه می شود و نه مواردی مانند داشتن یخچال. دولت باید به افراد زیر خط فقر غذایی توجه ویژه‌ای داشته باشد. طرح‌های در دست اجرای وزارتخانه اعم از طرح کالابرگ الکترونیکی، حمایت از مادران باردار و شیرده و امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال همگی بر پایه رفع فقر شدید غذایی در حال اجراست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها