واریزی برای 3 دهک اول درآمدی با مبلغ 600/000 تومان امشب | چه کسانی امروز منتظر یارانه معیشتی باشند؟

کد خبر: 1293228

دولت برای تامین نیاز مادرانی که فرزندان زیر ۲ سال دارند و خانواده آن‌ها، طرح یسنا را در نظر گرفته است. در این طرح، مقرر شده است که به مادرانی که فرزند زیر دو سال دارند و جز ۳ دهک اول درآمدی هستند، یارانه ۶۰۰ هزار تومانی تعلق گیرد.

واریزی برای 3 دهک اول درآمدی با مبلغ 600/000 تومان امشب | چه کسانی امروز منتظر یارانه معیشتی باشند؟

دولت برای تامین نیاز مادرانی که فرزندان زیر ۲ سال دارند و خانواده آن‌ها، طرح یسنا را در نظر گرفته است. در این طرح، مقرر شده است که به مادرانی که فرزند زیر دو سال دارند و جز ۳ دهک اول درآمدی هستند، یارانه ۶۰۰ هزار تومانی تعلق گیرد. 

در حقیقت، مبلغ یارانه این افراد از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

افرادی که مشمول این یارانه هستند، می‌توانند اقلام بهداشتی مثل پوشک، صابون و شامپو برای کودک و مادر و همچنین بسته های حمایتی دارای لبنیات، پروتئین، حبوبات، میوه‌جات و سبزیجات را تا سقف ۶۰۰ هزار تومان به صورت رایگان از فروشگاه های طرف قرارداد، خریداری کنند.

مطابق گفته مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، طبق وعده سازمان برنامه و بودجه، قرار شده است که بودجه این طرح حدودا ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته، بیشتر شود.

در نهایت این امر، هدف دولت این است که سوءتغذیه در کشور به طور کامل از بین رود و مشکلات اختلال در رشد، در کودکان دیده نشود.

برای اطلاع از اینکه مشمول این طرح هستید یا خیر، می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن "شما"، و وارد کردن کد ملی خود نسبت به وضعیت خود آگاهی کسب کنید.

زمان آغاز واریز یارانه جدید طرح یسنا، امروز ۵ خرداد ماه اعلام شده است.

واریز یارانه نقدی چه تغییری کرد؟

تا قبل از تغییرات، فارغ از جایگاه و رتبه و دهک بندی، یارانه نقدی دقیقا در تاریخ ۲۱ هرماه به سرپرست هر خانوار داده می‌شد و این یارانه می‌توانست یا در قالب کالابرگ، خرج شود؛ یا مبلغ از طریق عابربانک ها به صورت پول نقد برداشت شود.​

برای ایجاد انگیزه مضاعف، سال گذشته دولت اعلام کرد یارانه دهک اول تا سوم، زودتر واریز خواهد شد. این تصمیم از آن جهت گرفته شد که این خانواده ها فرصت بیشتری برای تصمیم‌گیری داشته باشند.

تغییر زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن سال گذشته اتفاق افتاد.

یارانه نقدی از سه ماه قبل با همین سبک و سیاق پرداخت شده است، ولی گروهی، به‌محض اینکه متوجه شدند روز ۲۱ ماه رسیده و خبری از یارانه نقدی نیست، دلهره گرفتند.

مطابق توضیحاتی که در ادامه داده می شود، تاریخ واریز برای هر گروه مشخص شده است:

مستمری کمینه امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ؛ ۲۰م هر ماه واریز می‌شود.

یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های ۱تا۳؛ ۲۵م هر ماه واریز می‌شود .

یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارها؛ ۳۰م هر ماه واریز می‌شود.

و در نهایت یارانه دارو و هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی سوخت؛ از ابتدای هر ماه واریز خواهد شد.​

یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

یارانه تشویقی هم به‌شکل اعتبار خرید برای این گروه منظور می‌شود که اگر از آن استفاده کنند یارانه هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، به ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد.​

یارانه خانوار دهک چهار تا هفت، نفری ۳۰۰ هزار تومان است و، چون آن‌ها هم اجازه استفاده از یارانه تشویقی را دارند می‌توانند در نهایت میزان یارانه دریافتی خود را به رقم ۵۲۰ هزار تومان افزایش دهند.

خانوار دهک هشت و ۹ حتی در صورت استفاده از کالابرگ مستحق یارانه تشویقی شناخته نمی‌شود و هنمچنان به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی به حسابشان واریز می‌شود.

امسال پیش از شهریور میزان درآمد و حجم سرمایه خانوارها مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد و بخشی از خانوارها با افزایش ارزش ریالی اموال از فهرست یارانه بگیران حذف شده و بعضی هم ممکن است جابجایی دهک برای آنها اتفاق بیفتد.

استعلام دهک درآمدی خانوار را نیز می‌توان با مراجعه به سامانه حمایت در آدرس hemayat.mcls.gov.ir انجام داد.

اعتراض به عدم دریافت یارانه، درخواست بررسی دهک‌بندی درآمدی و ثبت‌نام دریافت یارانه را در همین سایت پیگیری کنید./اقتصادانلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها