روسیه به دنبال راه‌اندازی پرواز مستقیم قفقاز شمالی به ایران است

کد خبر: 1293312

مدیر بخش توسعه همکاری‌های دوجانبه وزارت توسعه اقتصادی روسیه با اشاره به اجرای موافقت‌نامه لغو روادید سفرهای گروهی با ایران از مردادماه ۱۴۰۲ گفت:‌ روسیه در سطح فدرال به دنبال راه‌اندازی پرواز مستقیم از قفقاز شمالی به ایران است.

روسیه به دنبال راه‌اندازی پرواز مستقیم قفقاز شمالی به ایران است

 پاول کالمیچک این سخنان را در نشستی تخصصی با موضوع مناسبات ایران و روسیه مطرح کرد.

این مقام روس یادآور شد: به دنبال سفر نخستین گروه از گردشگران گروهی ایرانی بدون ویزا درچارچوب توافق مشترک به قفقاز شمالی در سال ۱۴۰۲،‌ جلساتی با هدف راه‌اندازی پرواز مستقیم از این منطقه روسیه به ایران برگزار شد و اکنون این موضوع در سطح فدرال در حال بررسی است.

وی با اشاره به فعال بودن خطوط پروازی بین مسکو و تهران خاطرنشان کرد:‌ بررسی‌ها برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم به ایران علاوه بر منطقه قفقاز شمالی از دیگر مناطق روسیه نیز ادامه دارد.

کالمیچک در پاسخ به سخنان یک مقام جمهوری تاتارستان روسیه که گفته بود قبل از دوران شیوع کرونا، پرواز از کازان مرکز این منطقه روسیه به ایران راه‌اندازی و سپس متوقف شد، نیز گفت: آماده حمایت حداکثری از راه‌اندازی پروازها در مسیر ایران هستیم و در این زمینه می‌توانیم یارانه نیز اختصاص دهیم.

وی از ایران به عنوان یکی از همکاران بسیار مهم و کشور دوست روسیه یاد کرد و گفت: امروز در حال بهره گرفتن از تجارب ایران در مقابله با تحریم هستیم و به دنبال توسعه همکاری ها در همه عرصه‌های اقتصادی، لجستیک و حمل و نقل میان دو کشور هستیم.

شرکت‌های هوایی ایران و روسیه برای افزایش پروازها تقسیم کار کنند

سفیر ایران در مسکو نیز در این نشست با اشاره به تلاش های صورت گرفته در سال‌های اخیر برای افزایش پروازها بین شهرهای ایران و روسیه گفت:‌ شرکت‌های مختلف دو کشور برای راه‌اندازی مسیرهای پروازی جداگانه می‌تواند تقسیم کار کنند.

کاظم جلالی افزود: شهرهای مختلف ایران مانند شیراز، اصفهان، رشت، تبریز قابلیت راه‌اندازی پرواز مستقیم بین دو کشور را دارند و علاوه بر آن جزایر جنوبی ایران در خلیج فارس در طول ماه‌هایی که در روسیه هوا بسیار سرد است، از هوای مناسبی برخوردار هستند و در صورت راه‌اندازی پروازهای مستقیم، می‌تواند زمینه سفر گردشگران روس به این مناطق را فراهم کند.

سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد: راه‌اندازی پرواز مستقیم از کازان به ایران در زمره اولویت‌ها است و در این زمینه، یکی از شرکت‌های روس نیز آمادگی خود را اعلام کرده و این موضوع در حال پیگیری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در زیرساخت‌های گردشگری کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها از گردشگران روس در خارج این کشور در همان زیرساخت‌ها میزبانی می‌کنند.

جلالی که در پاسخ به پرسشی درباره لزوم آماده سازی زیرساخت‌ها برای ارتقای سطح مناسبات گردشگری دو کشور سخن می‌گفت، افزود:‌ زیرساخت‌های گردشگری برای آغاز کار تا حدودی مهیا است و در مناطقی همچون جزیره کیش، هتل‌ها و مکان‌های تفریحی مناسبی وجود دارد ولی طبیعتا باید هتل‌های بیشتری داشته باشیم.

وی گفت:‌از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و زیرساخت‌های گردشگری در ایران استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم که تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم.

این مباحث در پانزدهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان و در نشستی تخصصی با عنوان مناسبات ایران و روسیه مطرح شد. این نشست ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه که در آن زمان مسئولیت معاونت سیاسی این وزارتخانه را برعهده داشت، برگزار شد.

موافقت نامه لغو روادید سفرهای گروهی بین کشورهای ایران و روسیه سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۵) امضا شد اما اجرایی شدن آن به دنبال همه گیری کرونا به تأخیر افتاد.

در نهایت با تلاش‌های طرف‌های ایرانی و روسی، اجرای این موافقت‌نامه از آگوست سال ۲۰۲۳ (دهم مردادماه ۱۴۰۲) آغاز شد.

نخستین گروه گردشگران نوروزی با بهره‌گیری از تسهیلات موافقت‌نامه لغو روادید سفرهای گروهی بین کشورهای ایران و روسیه، از تهران وارد فرودگاه بین‌المللی ونوکووا مسکو شد.

پیش از آن، نخستین گروه از گردشگران ایرانی در این چارچوب در سفر به روسیه، از قفقاز شمالی بازدید کرده بودند.

در چارچوب این توافقنامه، گروه هایی از گردشگران که از پنج تا ۵۰ نفر سازماندهی شده‌اند، می توانند بدون روادید از هر دو کشور بازدید کنند.

از طرف جمهوری اسلامی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و از طرف فدراسیون روسیه، وزارت توسعه اقتصادی، کمیته گردشگری مسکو، نهادهای هماهنگ‌کننده اجرای این موافقت‌نامه در کشورهای متبوع هستند.

پیش از این، نیکیتا کندراتیف مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و پروژه‌های ویژه وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه در این باره گفت: طبق برآوردهای ما، جریان گردشگران متقابل با ایران از طریق سازوکار گروهی بدون روادید در سال ۲۰۲۴ میلادی به حدود ۴۰ هزار سفر خواهد رسید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها