قاچاق‌زدایی از کوچه مروی

کد خبر: 539615

اینجا کوچه مروی است، کوچه‌ای که ناصرخسرو را به خیابان پانزده خرداد وصل می‌کند. کوچه‌ای که با وجود تنگ بودن و باریکی زیادی که دارد علاوه بر شهرت زیاد بین مردم جای خود را به عنوان یک مرکز اقتصادی درپایتخت بازکرده است. دراین کوچه انواع مواد غذایی خارجی رنگارنگ درکنار مواد بهداشتی و آرایشی عرضه می‌شود و اکثر تهرانی‌ها حداقل یک بار به آن سرزده‌اند. قیمت پایین‌تر از فروشگاه‌های شهر مهم ترین عاملی است که روزانه هزاران خریدار را به این کوچه می‌کشاند.

روزنامه ایران: اینجا کوچه مروی است، کوچه‌ای که ناصرخسرو را به خیابان پانزده خرداد وصل می‌کند. کوچه‌ای که با وجود تنگ بودن و باریکی زیادی که دارد علاوه بر شهرت زیاد بین مردم جای خود را به عنوان یک مرکز اقتصادی درپایتخت بازکرده است. دراین کوچه انواع مواد غذایی خارجی رنگارنگ درکنار مواد بهداشتی و آرایشی عرضه می‌شود و اکثر تهرانی‌ها حداقل یک بار به آن سرزده‌اند. قیمت پایین‌تر از فروشگاه‌های شهر مهم ترین عاملی است که روزانه هزاران خریدار را به این کوچه می‌کشاند.
اما چند روزی است که حال و هوای این کوچه و ساکنان تجاری آن تغییر کرده است. از حدود 20 روز پیش اطلاع رسانی‌ها و بنرهایی که درسطح شهر نصب شد ازاجرای یک طرح ضربتی درزمینه مبارزه با کالاهای قاچاق سلامت محور که در اولویت دستگاه‌های نظارتی قرارگرفته است، خبر می‌داد. برهمین اساس رفت و آمدها دراین کوچه با روزهای قبل تفاوت کرده بود. برخی از کاسبان با ارائه تخفیف‌های جذاب سعی می‌کردند تا کالاهای خود را قبل از عملیاتی شدن طرح به فروش برسانند و برخی دیگر به تدریج آن بخش از کالاهای خود را که منشأ و فاکتور رسمی ندارد را از مغازه خارج و به مکان دیگری منتقل می‌کردند.
صبح روز دوازدهم همزمان با نخستین روز اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری کالاهای قاچاق سلامت محور که نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت بهداشت، سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف کنندگان، نیروی انتظامی و جمع دیگری از مسئولان در تهران به محل اجرای طرح مراجعه کردند با یک کوچه مروی دیگر روبه‌رو شدند. برخلاف روزهای گذشته که از نخستین ساعات روز فروشنده‌ها کار خود را شروع می‌کردند، دراین روز بسیاری از کرکره‌ها هنوز بالا کشیده نشده بود و یک تعطیلی غیرمعمول رخ داده بود. شکل و شمایل سایرمغازه‌هایی که بازبودند هم تغییر زیادی داشت و با یک نگاه می‌شد جای خالی بخشی از اجناس را که درویترین و قفسه‌ها جای خود را داشتند، مشاهده کرد.
بـرهمین اســاس نـمایـندگـان دستگاه‌های اجرایی از معتمدین این بازار درخواست کردند که کرکره‌ها بالا کشیده شود که سرانجام پس از چند ساعت بخشی از مغازه‌های تعطیل شده بازشدند ولی با این تفاوت که جنسی داخل آنها وجود نداشت.

درحالی که درروزشنبه و نخستین روز اجرای طرح برخی از معتمدین بازارکوچه مروی دلیل بسته بودن مغازه‌ها را خواب بودن کسبه اعلام کردند، ولی دیروز هم که سومین روز اجرای طرح بود به نسبت همین فضا دراین کوچه حاکم بود. از کوچه که عبور می‌کنی مأمورین طرح رفت و آمد دارند و همچنان تعدادی از کرکره‌ها پایین است و بخشی از قفسه‌ها خالی است.

اما نکته متفاوتی که درسومین روز طرح دیده می‌شود این است که برخی از فروشندگان درمغازه‌های خالی از جنس نشسته‌اند و انتظار می‌کشند که درنهایت چه می‌شود. آنها که به نظر می‌رسد به اجبار کرکره‌ها را بالا کشیده‌اند منتظرند تا حرکت بعدی دستگاه‌های نظارتی را ببینند. به سراغ یکی از فروشندگانی که درکوچه مروی بازاست و بخشی از قفسه‌های آن خالی است می‌رویم. وقتی نظرش را درباره طرح ضربتی می‌پرسیم، می‌گوید: با برخورد با خرده فروشان و جمع‌آوری کالای قاچاق از فروشگاه‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد. یکی دیگر از فروشندگانی که دراین مغازه حضور دارد نیز ادامه می‌دهد: قاچاق باید از ریشه خشکانده شود و جلوی آن از مرزها گرفته شود.
صاحب یکی از مغازه‌های خالی که تنها کرکره آن بالاست نیز به محض دیدن ما می‌گوید: هیچ جنسی برای فروش نداریم، تعطیل است. اما زمانی که دلیل بازبودن مغازه خالی را می‌پرسیم، می‌گوید: بزودی مغازه پرمی شود.
هشدارنسبت به مصرف کالای قاچاق
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران دراین باره به خبرنگار «ایران» گفت: با توجه به پیشگیرانه بودن این طرح از 20 روز پیش اطلاع‌رسانی گسترده‌ای میان کسبه انجام شد و با توزیع بروشور به آنها گفته شد که کالای قاچاق خود را جمع‌آوری کنند. محمدمحمدی درباره اولویت این طرح که محصولات خوراکی و بهداشتی را هدف گرفته است، توضیح داد: به دلیل این که این نوع کالاها با سلامت مردم سروکار دارد و از سوی دیگر کالاهای قاچاق استانداردهای لازم را ندارد دراین طرح اولویت با این نوع کالاهاست.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درپاسخ به این سؤال که مردم چگونه می‌توانند کالای بهداشتی قاچاق را تشخیص دهند گفت: هم اکنون شناسه یا برچسب اصالت از سوی سازمان غذا و دارو برای لوازم آرایشی و بهداشتی تهیه و نصب شده است و مردم می‌توانند با نصب نرم‌افزار آن برروی تلفن‌های همراه خود و اسکن این لیبل از اصالت آن مطمئن شوند.
اجرای طرح ضربتی درسایرمناطق
همچنین مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی نیز درگفت و گو با «ایران» گفت: متأسفانه بخشی از کسبه کوچه مروی از مردم سوء استفاده می‌کنند و سلامت مردم هیچ ارزشی برای آنها ندارد. اجتهادی اضافه کرد: وقتی یک کالای برند با قیمتی ارزان و کمتر از بازار عرضه می‌شود باید مطمئن بود که تقلبی است و از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده شده است.
به گفته وی دربرخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و شرق آسیا با استفاده از برندهای معروف کالاهای تقلبی تولید و به ایران ارسال می‌شود و مصرف‌کنندگان به دلیل ارزانی آنها را خریداری می‌کنند که برای سلامتی خطرآفرین است. وی ادامه داد: به دلیل این که قاچاقچیان این کالاها نمی‌توانند مجوزهای سلامتی این نوع کالاها را بگیرند اقدام به ورود از مبادی غیررسمی می‌کنند وگرنه به طور قطع ترجیح می‌دادند از طریق گمرک وارد کنند.
اجتهادی درپاسخ به این سؤال که آیا این طرح تداوم خواهد داشت گفت: زمان پایان این طرح درکوچه مروی مشخص نیست و تا ازبین رفتن تمام کالاهای قاچاق ادامه خواهد داشت. وی اضافه کرد: همچنین به طور قطع این طرح درسایر مناطق تهران و کشور نیز اجرایی خواهد شد و بعد از کوچه مروی نوبت سایر مناطق می‌شود.
نظر متفاوت تولیدکنندگان و فروشندگان

درحالی که مبادی عرضه برای مبارزه با قاچاق دردستور کار قرارگرفته است، اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی نظر متفاوتی دراین باره دارند. دکمه‌چی رئیس اتحادیه لوازم‌آرایشی و بهداشتی دراین خصوص می‌گوید: بسیاری از کالاهای موجود از مرزنشینان خریداری می‌شود و به عبارتی از چابهار، کیش، مریوان و قشم وارد بازار تهران می‌شود که قاعدتاً این کالاها از گمرک واردشده یا اینکه تاجران به‌صورت عمده جنس را وارد می‌کنند و خرد خرد در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند که در این صورت هم نمی‌توانند پروانه سبز گمرکی را بدهند.

اما ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران در این باره تصریح کرد که اصناف فقط در بخش تولید و توزیع کالا فعال هستند و باید واردات کالای قاچاق در مبادی ورودی کنترل شود و این موضوع یکی از خواسته‌های چندین و چند ساله اصناف است، چرا که باید بدانیم قاچاق به ضرر اصناف تمام می‌شود.

همچنین محمد آقا طاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران اظهار کرد متأسفیم که در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، انگشت اتهام فقط به سوی کسبه کوچه مروی نشانه رفته است. در صورتی که عاملان اصلی ورود کالای قاچاق در مرزها فعالیت می‌کنند .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها