تشدید بحران آب در ۲۸۹ شهر کشور

کد خبر: 691950

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه برای مدیریت مصرف آب باید قیمت آب افزایش یابد و به سمت واقعی شدن برود، گفت: ۲۸۹ شهر تنش آبی دارند و با ۸.۸ درصد کمبود تولید آب مواجهیم.

خبرگزاری مهر:مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه برای مدیریت مصرف آب باید قیمت آب افزایش یابد و به سمت واقعی شدن برود، گفت: ۲۸۹ شهر تنش آبی دارند و با ۸.۸ درصد کمبود تولید آب مواجهیم.
حمیدرضا جانباز در نشستی خبری که به منظور هفته صرفه جویی برگزار شد با اعلام اینکه ۷۶.۵ درصد از مشترکین آب کمتر از ۲۰ میلیون مترمکعب که به عنوان الگوی مصرف تعریف شده است، آب مصرف می کنند، گفت: تنها ۱.۹ درصد از مشترکین بیش از دو برابر الگوی مصرف، آب استفاده می کنند. البته این الگوی مصرف در روستاهایی که دارای شبکه آب رسانی است، رقم متفاوتی است.

وی ادامه داد: الگوی مصرف در روستاهای دارای شبکه آب حدود ۱۵ میلیون مترمکعب است و از ۵۲.۴ درصد از مشترکین، ۱۵.۱ درصد آن ها بیش از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند. به گفته این مقام مسوول تا ۹ تیرماه سال جاری میزان بازندگی کشور ۲۲۳ میلی مترمکعب بوده است. مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه آب بدون درآمد ما ۲۵.۵ درصد بوده است، تصریح کرد: آب بدون درآمد شامل دو بخش فیزیکی (مخازن و شبکه توزیع) و عدم دقت قرائت که مربوط به تجهیزات اندازه گیری است. در کل کشور رقمی معادل ۲۵.۲ درصد پرت آب داریم که از این میزان ۱۵ درصد آن نشت واقعی است. این رقم در تهران حدود ۱۱ درصد است. البته در این میان استانهایی وجود دارد که ۲۵ تا ۲۶ درصد پرت آب دارند. به عقیده جانباز آب در ایران واقعا ارزان است و قیمت آن باید واقعی شود. این در حالی است که در برخی از شهرها همانند کرج، تبریز، مشهد، اهواز پیک مصرف آب سال جاری از مدت مشابه مصرف سال گذشته، پیشی گرفته است. به این ترتیب می توان گفت اصلی ترین معضل ایران در آینده تامین پایدار آب با کیفیت است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها