ارزش سهام عدالت خانوار‌های ۵ نفره چقدر شد؟

کد خبر: 877073

با توجه به وضعیت کنونی بورس و رشد ارزش شرکت‌ها همراه با رکوردشکنی‌های نماگر اصلی بازار سهام، اگر در وضعیت فعلی سهام عدالت آزادسازی شود کسانی که سابقا یک میلیون تومان سهام عدالت داشته‌اند در حال حاضر ارزش سهامشان به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده که در یک خانواده ۵ نفری حدود ۲۲ میلیون تومان برآورد می‌شود.

ارزش سهام عدالت خانوار‌های ۵ نفره چقدر شد؟

خبرگزاری ایسنا: با توجه به وضعیت کنونی بورس و رشد ارزش شرکت‌ها همراه با رکوردشکنی‌های نماگر اصلی بازار سهام، اگر در وضعیت فعلی سهام عدالت آزادسازی شود کسانی که سابقا یک میلیون تومان سهام عدالت داشته‌اند در حال حاضر ارزش سهامشان به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده که در یک خانواده ۵ نفری حدود ۲۲ میلیون تومان برآورد می‌شود.

در سال گذشته در زمانی که سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۶ توزیع می‌شد رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که ارزش سهام عدالت در زمان آزاد سازی تقریبا دو برابر خواهد بود.

در آن زمان پیش‌بینی نمی‌شد که قیمت دلار رشد فزاینده‌ای داشته باشد و در مقاطعی در بازار آزاد به حدود ۱۸ هزار تومان هم برسد و در پی این افزایش قیمت، شاخص بورس در هر لحظه رکوردشکنی کند.

اما در حال حاضر با توجه به رکوردشکنی‌های شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و نزدیک شدن آن به تراز ۲۰۰ هزار واحدی هر لحظه ارزش سهم‌ها در حال افزایش است که علت ریشه‌ای این افزایشِ قیمت، رشد بی رویه قیمت ارز‌های خارجی از جمله دلار و یورو است. این موضوع سبب شده ارزش شرکت‌های بورسی "به تومان" (و نه به دلار) افزایش یابد. این افزایش ارزش شامل سهام عدالت هم می‌شود و باعث شده این سهام نیز با رشد همراه شود. البته این در صورتی است که در زمان آزادسازی نیز قیمت دلار در همین حدود باشد و شاخص بورس کاهش پیدا نکرده باشد.

به تازگی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده ارزش مقطع واگذاری ۴۹ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال است که با توجه به رشد اخیر شاخص بورس و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارزش روز پرتفوی سهام عدالت مشمولان در حال حاضر ۱۱۶۰ هزار و ۸۸ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

بر این اساس در حالی افزایش ۴.۳۶ برابری ارزش پرتفوی سهام عدالت با توجه به افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه رقم خورده است که ارزش روز سهام مشمولانی که سهم سهام عدالت آن‌ها کامل است، در حال حاضر حدود ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان برآورد می‌شود که این رقم برای یک خانواده ۵ نفره که هر یک از آن‌ها صاحب سهم کامل هستند، در مجموع حدود ۲۲ میلیون تومان برآورد می‌شود.

به این ترتیب ارزش سهام عدالت هر شخص که یک میلیون تومان سهام عدالت داشته در حال حاضر به ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسیده است. یعنی ارزش سهام عدالت هر یک از مشمولان نیز با توجه به صورتحساب صادر شده برای آن‌ها و میزان دارایی سهم خود، در حال حاضر حدود ۴.۳۶ برابر شده است.

گفتنی است مشمولان دو دهک پایین درآمدی جامعه که تخفیف ۵۰ درصدی سهام به آن‌ها تعلق گرفته است و نیز افرادی که اقدام به تسویه نقدی باقی مانده اقساط سهام عدالت و افزایش آن تا سقف یک میلیون تومان را داشته‌اند، دارای سهام عدالت کامل هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها