وزارت نیرو: هزینه‌های سنگینی برای باروری ابر‌ها نشده است

کد خبر: 918855

زهرایی گفت: روشی که بتوان از طریق آن، نتایج عملیات بارورسازی ابر‌ها را به‌طور دقیق ارزیابی کرد، وجود ندارد.

وزارت نیرو: هزینه‌های سنگینی برای باروری ابر‌ها نشده است

باشگاه خبرنگاران: زهرایی گفت: روشی که بتوان از طریق آن، نتایج عملیات بارورسازی ابر‌ها را به‌طور دقیق ارزیابی کرد، وجود ندارد.

به گزارش وزارت نیرو (پاون)، بنفشه زهرایی مدیر‌کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو در سومین نشست تخصصی بارورسازی ابرها، چالش‌ها و انتظارات که در موسسه تحقیقات آب برگزار شد، اظهار کرد: مرکز ملی باروری ابر‌ها برای ارزیابی پروژه‌های باروری انجام شده تاکنون از ظرفیت‌های مختلف مشاوره و تحقیقاتی کشور و روش‌های مرسوم و متداول در کشور‌های پیشرفته استفاده کرده است.

وی اضافه کرد: کشور‌های توسعه‌یافته با امکانات پایش پیشرفته‌تر و گسترده‌تر، به این نتیجه رسیده‌اند که ارزیابی نتایج عملیات باروری ابر‌ها بحثی تقریبی است و روشی که بتوان از طریق آن، نتایج عملیات بارورسازی ابر‌ها را به‌طور دقیق ارزیابی کرد، شناسایی نشده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، با رد برخی ادعا‌ها مبنی بر صرف هزینه‌های هنگفت برای بارورسازی ابر‌ها و با بیان اینکه هزینه‌های سنگینی برای باروری ابر‌ها نشده است، گفت: سال گذشته تمامی بودجه مرکز باروری ابر‌ها ۱۰ میلیارد تومان بوده، امسال ۶ میلیارد تومان شده و برای سال آینده ۸ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شده است.

وی افزود: وزارت نیرو هیچ‌گاه به دنبال اجرای گسترده عملیات بارورسازی ابر‌ها در کل کشور نبوده است و هیچ‌گاه ادعا نشده که این فن‌آوری می‌تواند مشکل کم‌آبی در مناطق مختلف کشور را حل کند. رویکرد وزارت نیرو برای سازگاری با کم آبی مدیریت توامان تامین و مصرف آب است.

زهرایی اظهار کرد: در سه سال گذشته، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه آبیاری‌های تحت فشار و با هدف افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی و مدیریت مصرف آب در این بخش تخصیص یافته است؛ بنابراین بودجه‌ای که به مرکز باروری ابر‌ها اختصاص یافته در مقایسه با سایر برنامه‌های دولت در رابطه با آب بسیار محدود است.

زهرایی بیان کرد: هیچ ادعایی وجود ندارد که باروری ابر‌ها مشکلات کم آبی کشور را حل می‌کند، ولی به عنوان یک راهکار با اثربخشی محدود می‌تواند در کنار سایر راهکار‌های سازگاری با کم‌آبی مورد استفاده قرار گیرد. جبران هزینه‌های بارورسازی ابر‌ها با یک تا دو درصد افزایش بارش

فرید گلکار مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابر‌ها گفت: در صورتی که در نتیجه عملیات بارورسازی ابر‌ها یک تا دو درصد افزایش بارش صورت گیرد، کل هزینه‌های بارورسازی جبران می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچگونه هزینه کلانی برای بارورسازی ابر‌ها در کشور انجام نشده و آنچه که در این زمینه عاید می‌شود، فقط سود قابل توجه است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابر‌ها اظهار کرد: بارورسازی ابر‌ها نباید به زمان خشکسالی موکول شود، بلکه به منظور استفاده بهینه از آب پاک اقیانوس‌ها از طریق ابر‌ها می‌بایست این عمل به صورت مستمر صورت گیرد.

گلکار افزود: خوشبختانه در ایران این پتانسیل وجود دارد که عملیات بارورسازی ابر‌ها با استفاده از توان متخصصان داخل کشور انجام شود، در حالی که کشور‌های همسایه و اغلب کشور‌های دیگر فاقد این پتانسیل بوده و نیازمند حمایت کشور‌های پیشرفته در این زمینه هستند.

وی با اشاره به اینکه بارورسازی ابر‌ها از دهه ۵۰ در آمریکا آغاز شده و هر سال در حال پیشرفت است، ادامه داد: طبق اعلام یک شرکت فعال آمریکایی، بر اساس مستندات آماری، عملیات بارورسازی ابر‌ها در زمینه تگرگ‌زدایی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد و در زمینه افزایش بارش ۲۰ درصد در این کشور موثر بوده است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابر‌ها تصریح کرد: فناوری باروری ابر‌ها با الهام از طبیعت شکل گرفته و چیزی جز تشدید آنچه که در طبیعت رخ می‌دهد، نیست.

گلکار خاطرنشان کرد: این فناوری، شاخه‌ای از علم تعدیل وضع هوا، مجموعه‌ای از فناوری‌های ایمن، علمی و ثابت شده جهت افزایش بارش یا برف در جهت کاهش خسارات تگرگ و مه‌زدایی است.

در سومین نشست تخصصی بارورسازی ابرها، چالش‌ها و انتظارات، "بنفشه زهرایی" مدیر‌کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو، "ابراهیم میرزایی" معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های سازمان هواشناسی، "علی عابدینی" معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی، "فرید گلکار" مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها و "شهاب جمشیدی" نماینده نیروی هوافضای سپاه در پروژه بارورسازی ابرها، به عنوان اعضای پنل تخصصی این نشست، دیدگاه‌های خود در زمینه بارورسازی ابر‌ها را مطرح و به سئوالات حاضران پاسخ دادند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها