نشاندن اجباری هواپیمای سربازان آمریکایی از آسمان ایران

کد خبر: 865838

فرمانده پدافند هوایی شمالغرب کشور از رونمایی از سامانه موشکی بومی قوی‌تر از S۳۰۰ خبر داد و گفت: پدافند هوایی ارتش با استقرار در ۳ هزار و ۷۰۰ نقطه از صعب‌العبور‌ترین مکان توانسته تمام هواپیما‌های دشمن حتی ریزپرنده و هواپیما‌های پنهان‌کار را در رصد و پایش قرار دهد.

نشاندن اجباری هواپیمای سربازان آمریکایی از آسمان ایران

خبرگزاری فارس: امیر سرتیپ دوم عباس عظیمی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت " تشکیل قرارگاه هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش در دهم شهریورماه" اظهار کرد: پدافند هوایی قبل از پیروزی انقلاب و قبل از شروع جنگ تحمیلی دارای ماموریت‌ها و وظایف محدودی بود و فقط وظیفه حفظ و حراست از آسمان پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی و فرودگاه‌های کشور را داشت، ولی بعد از شروع جنگ تحمیلی تمام کلان‌شهرها، مراکز، صنعتی، جزایر نفتی، پالایشگاه‌ها و اسکله‌ها مورد تهدید دشمن قرار گرفت و منجر شد تا وظیفه پدافند گسترده‌تر شود.

وی افزود: پدافند هوایی بنابه دستورات و احساس وظیفه در دوران هشت سال دفاع مقدس تمام سامانه‌های خود را در پیرامون کلان‌شهر‌ها و جبهه حق علیه باطل مستقر کرد و توانست امنیت شهرها، مراکز، پالایشگاه‌ها و نیرو‌های سطحی عمل‌کننده و سایر را تامین کند.

اقدامات پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب خاطرنشان کرد: در هشت سال دفاع مقدس با اینکه عملیات و ماموریت‌های پدافند هوایی زیاد شده بود، ولی در این دوران، پدافند هوایی کارنامه درخشان و پرافتخاری دارد، به طوری که در بیش از ۲۴ هزار و ۸۰۰ حمله هوایی دشمن حضور مؤثر داشته و در ۴۵۰ عملیات دفاع مقدس برای تأمین امنیت آسمان جهت عملیات نیرو‌های نظامی و دفع عملیات دشمن موثر بوده و انهدام بیش از ۶۰۰ فروند از پرنده‌های متجاوز را در کارنامه دارد.

وی ادامه داد: به قدری پدافند هوایی خوش درخشیده بود که رژیم بعثی را نسبت به بازسازی و نوسازی سامانه‌های خود در حد چهار دوره مجبور به اقدام کرد.

عظیمی ابراز کرد: پس از دوران هشت سال دفاع مقدس با توجه به تجربیات کسب شده از آن دوران و تغییر ماهیت تهدید‌ها که به صورت هوایی تعریف شده بود و با توجه به وجود پایگاه‌های شیطان بزرگ در کشور‌های همسایه و تهدید‌های هوایی ۳۶۰ درجه و اهمیت پدافند هوایی از نظر رهبر معظم انقلاب و تاکیدات و سفارشات ایشان در حوزه پدافند هوایی، در نهایت قرارگاه پدافند به منظور انسجام عملیات با فرمان تاریخی رهبر فرزانه انقلاب در دهم شهریورماه، سال ۸۷ تشکیل یافت.

وی ادامه داد: پدافند هوایی با استفاده از اختیارات و کنترل سامانه‌های نیروی مسلح و بهره‌گیری از توانمندی‌ها در قالب شبکه یکپارچه از آسمان جمهوری اسلامی حفظ و حراست می‌کند.

عظیمی با تاکید به اینکه قرارگاه پدافند هوایی ارتش با توجه به اینکه یک نیروی جوان، نوپا و پرنشاط بوده و در ۱۰ سال از تشکیل آن می‌گذرد، گفت: در این مدت کم، پدافندهوایی توانسته قابلیت و توانمندی خود را در حوزه‌های مختلف نشان دهد.

دستگیری عبدالمالک ریگی، عدم اجازه عبور مسوولان اروپایی بدون مجوز از آسمان ایران، فرونشاندن هواپیمای ایسا جز کارنامه درخشان پدافند هوایی

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب ادامه داد: از مصادیق کارنامه درخشان پدافندهوایی می‌توان به کشف، شناسایی و فرونشاندن هواپیمای عبدالمالک ریگی همچنین کشف و نشاندن اجباری هواپیمای حامل سربازان آمریکایی که در نقش هواپیمای مسافربری قصد عبور از آسمان ایران داشتند و یا عدم اجازه عبور هواپیمای حامل مسوولان رده بالای اروپایی که اقدام به عبور بدون مجوز از آسمان ایران داشتند، اشاره کرد.

انهدام پهپاد هرمس و آرکیو ۱۷۰

وی خاطرنشان کرد: عملیات برخورد قاطعانه با تفنگداران آمریکایی، انهدام پهپاد‌های دشمن از جمله " پهپاد هرمس"، کشف و نفوذ جنگ الکترونیکی و فرونشاندن پهپاد پیشرفته " آرکیو ۱۷۰ دشمن" و ده‌ها عملیات بزرگ دیگر منجر شده تا در نهایت آسمان کشور از نظر سازمان بین‌المللی هوایی "ایکائو" امن‌ترین آسمان معرفی شود.

عبور ۱۰۰۰ هواپیما در طول شبانه‌روز از آسمان ایران

عظیمی بیان کرد: در حال حاضر شاهد عبور بیش ازیک هزار هواپیما به صورت شبانه‌روزی از آسمان جمهوری اسلامی ایران هستیم که قبلا تردد هواپیما ۲۰۰ تا ۳۰۰ هواپیما بود که در این میان اهمیت منطقه شمال‌غرب کشور همان بس که از تعداد یک‌هزار هواپیمای عبوری بیش از ۷۰۰ هواپیما به صورت شبانه‌روزی از آسمان منطقه شمال‌غرب عبور می‌کنند و ما نیز کار رصد، کنترل و امنیت پرواز از طریق شبکه یکپارچه منطقه پدافند را لحظه به لحظه و به صورت دقیق انجام می‌دهیم.

وی متذکر شد: منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب ماموریت دارد تا از آسمان پنج استان کشور از جمله آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و بخش‌های کثیری از زنجان و کردستان حفظ کند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب با اشاره به اینکه این مجموعه جهت اجرای ماموریت اجرایی و شرح وظایف به ۹ منطقه تقسیم شده که منطقه شمال‌غرب یکی از این مناطق ۹گانه است، گفت: اهمیت پدافند هوایی با توجه به جنگ‌های اخیر صورت گرفته در منطقه بر کسی پوشیده نیست به طوریکه رهبر معظم انقلاب در حوزه پدافند هوایی بیش از ۳۰۰ بار تاکید و سفارش داشته‌اند که همگی یک سمت و سو و اولویت را در صحنه‌های رزمی آتی گوشزد می‌کند.

عظیمی ادامه داد: آخرین سفارش رهبر فرزانه انقلاب این بود که ایشان قرارگاه پدافند هوایی را خط مقدم دفاع از حیثیت، موجودیت و آبروی کشور دانسته و پرداختن همه دستگاه‌های کشور به مسئله پدافند هوایی و کمک را جزو الزامات مطرح کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پدافند هوایی در عرصه جهاد و خودکفایی با توکل به خدا و تکیه بر توانمندی‌های داخلی و با اتکاء به نیرو‌های جوان، مومن و متخصص همچنین جامه عمل پوشاندن به شعار "ما می‌توانیم" و در راستای سیاست افتصاد مقاومتی که مورد مطالبه رهبری است، توانسته سامانه پدافندی زیادی را طراحی و به بهره‌برداری برساند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب تصریح کرد: بهینه‌سازی و نوسازی تمام سازمانه‌های قدیمی و تلفیق با تکنولوژی روز، عملیاتی کردن طراحی سامانه راداری در موشک فرکانسی که نفود جنگ الکترونیکی را به حداقل رسانده، طراحی موشکی زمین به هوای متناسب با تکنولوژی روز و طراحی سامانه انواع سامانه رادار‌های غیرفعال پهپاد، طراحی انواع سامانه‌های جنگال، استقاده از فناوری‌های لیزری و اپتیکی در سامانه‌ها و ده‌ها طراحی سامانه‌ها براساس نیاز از جمله اقدامات پدافند هوایی کشور است.

استقرار پدافند هوایی در ۳۷۰۰ نقطه کشور

وی ابراز کرد: پدافند هوایی ارتش با استقرار در ۳ هزار و ۷۰۰ نقطه از صعب‌العبور‌ترین مکان توانسته تمام هواپیما‌های دشمن حتی ریزپرنده و هواپیما‌های پنهان‌کار را در رصد و پایش قرار دهد و با توجه به آمادگی و توان رزم، اجازه هیج‌گونه تجاوز به مرز‌های کشور را ندهد.

اخطار به هواپیمایی U۲ و ترک محل آن هواپیما

عظیمی یادآور شد: نیرو‌های پدافندی توانستند با کشف هواپیمای U۲ دشمن و تکنولوژی آن، با اخطار به موقع به هواپیمای مذکور آن را مجبور به ترک موقعیت کند که تکنولوژی دشمنان را به چالش کشاند به طوریکه از طریق این توانمندی‌ها اجازه هیچ‌گونه تعرض به دشمن را نمی‌دهد.

وی افزود: دشمنان درک کرده‌اند که در صورت اشتباه با آتش مستحکم نیرو‌های مسلح پدافند هوایی مواجه خواهند شد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب توضیح داد: منطقه شمال‌غرب از دیرباز از نظر تاریخی، سیاسی و استراتژیک مورد توجه برنامه‌ریزان امنیتی قرار داشته است و با توجه به وضعیت شمال‌غرب و استقرار کشور‌های فرامنطقه‌ای و مرز‌های این منطقه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ارتباط مستقیم پدافند هوایی با ۷۵۰ جوان نخبه کشور

وی ادامه داد: البته بازیگوشی‌های زیادی از طرف دشمنان شاید براساس شناسایی یا ارزیابی سامانه‌های پدافندی و رزمی شده است، ولی با وجود آمادگی بالایی که در مجموعه وجود دارد، هر هواپیمایی که قصد نزدیک شدن داشته، با کشف و شناسایی و اخطار به موقع مجبور به فاصله گرفتن از منطقه شده‌اند.

عظیمی تصریح کرد: با توکل و لطف خداوند همچنین با توجه به تعامل خوب قرارگاه با مراکز علمی و دانشگاهی و وزارت دفاع، ارتباطات نزدیکی در زمینه علمی ایجاد شده است به طوریکه با بیش از ۷۵۰ نفر از جوانان نخبه همکاری نزدیک داریم و به قاطعیت می‌توان گفت که پدافندهوایی در زمینه صنعت سامانه‌های زمین به هوا هیچ‌گونه وابستگی به خارج از کشور نداشته و وابستگی قطع شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس تهدیدات و شرایط کشور همچنین تهدیداتی که متوجه کشور ایران است، جوانان کشور به میدان آمده و براساس تجهیزات متناسب که به دست پرتوان متخصصان ایرانی ساخته می‌شود، تحویل یگان‌ها داده می‌شود.

رونمایی از سامانه موشکی بومی قوی‌تر از S۳۰۰

عظیمی ادامه داد: سامانه موشکی برد بلند تا آخر امسال به دست جوانان و متخصصان پدافند هوایی ساخته و نهایی خواهد شد که توانمندی آن خیلی پیشرفته‌تر از سامانه S۳۰۰ خواهد بود.

وی متذکر شد: قرارگاه پدافند هوایی همه نوع تجهیزات به صورت تمرکزی دارد به طوریکه وقتی شرایطی منطقه را تهدید کند، تجهیزات متناسب با آن تهدید برای مقابله انتقال داده شده و تحویل منطقه می‌شود و سپس اقدامات تاکتیکی لازم انجام می‌گیرد.

خبر نبود امنیت برای سفر پوتین به تبریز کذب محض است

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب در رابطه با تغییر محل اجلاس سه جانبه از تبریز به تهران، گفت: در نشستی که با شورای تامین داشتیم به هیچ وجه خبر عدم وجود امنیت مطرح نبود چراکه امنیت هوایی منطقه شمال‌غرب بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: در بین امنیت هوایی استان‌های جمهوری اسلامی ایران، امنیت منطقه شمال‌غرب با توجه به ترافیک زیاد هوایی بدون هیچ‌گونه مخاطره پروازی انجام می‌گیرد و و امنیت هوایی مثال‌زدنی دارد و با توجه به وجود تهدیداتی که هست، ولی با وجود توانمندی‌های زیادی که داریم، امنیت کامل هوایی حاکم است که برای تایید گفته‌هایمان می‌توان به هدایت سالم پروازی بیش از ۷۰۰ هواپیما در شمال‌غرب اشاره کرد.

عظیمی تصریح کرد: رصد کامل حتی در کیلومتر‌ها دورتر از مرز‌های هوایی حاکم است و هرگونه تهدیدات هوایی همچنین پرنده هوایی در رصد و پایش شبکه یکپارچه شمال‌غرب قرار دارد و امنیت کامل در مرز‌ها با فعالیت‌های شبانه‌روزی کارکنان در شبکه یکپارچه حاکم است.

موضوع دریای خزر و سفر پوتین به ایران شیطنت مغرضان

وی ادامه داد: در فضای مجازی یکسری مسائل مانند موضوع دریاچه خزر عنوان شده بود که قرار است ۵۰ درصد دریای خزر واگذار شود در حالیکه چنین حرف‌هایی ناشی از عدم آگاهی در فضای مجازی بوده و یا سوءاستفاده و دامن زدن برخی افراد برای ایجاد ناامنی در کشور است.

عظیمی ادامه داد: حرف و حدیث‌های پیش آمده در سفر پوتین به تبریز نیز ناشی از عدم آگاهی و سوءاستفاده برخی افراد منجر به حرف و حدیث‌هایی شد که اصلا صحت نداشت.

وی اذعان داشت: به عقیده بنده وقتی شهری برای نشستی بزرگ در نظر گرفته می‌شود، از نظر انواع و اقسام توانمندی از جمله هتل، موقعیت تردد و ... مورد سنجش قرار می‌گیرد به طوریکه در نهایت به این نتیجه می‌رسند که این شهر توانایی برگزاری این نشست را داراست یا نه.

کوادکوپتر‌ها با تائید‌های لازم به پرواز درمی‌آیند

وی در پایان در رابطه به نحوه واگذاری کوادکوپتر‌ها در شمال‌غرب کشور گفت: متقاضیان کوادکوپتر‌ها از طریق شورای تامین و فرودگاه‌ها درخواست خود را ارائه می‌کنند و البته حق پرواز در مکان‌های مشخص شده را دارند که در استان فقط دو مکان با ارتفاع نشخص تعیین شده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب ادامه داد: به پرواز درآوردن کوادکوپتر‌ها در مراسم مذهبی، جشن و افتتاحیه نیز باید با درخواست از فرودگاه‌ها، شورای تامین و تائید پدافند هوایی در زمان و ساعت تعیین شده انجام گیرد و در کل هر کسی که بخواهد کوادکوپتر به پرواز در بیاورد ابتدا باید هدف خود را مشخص کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها