علت حضور نیروی دریایی ایران در یمن از زبان دریادار خانزادی

کد خبر: 900005

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دشمن برای ضربه به ایران، یمن را به این وضعیت درآورده و حضور نیروی دریایی در خلیج عدن برای منافع اقتصادی کشور و جلوگیری از دزدی دریایی است.

علت حضور نیروی دریایی ایران در یمن از زبان دریادار خانزادی

خبرگزاری مهر: امیر دریادار حسین خانزادی در گردهمایی عظیم انقلابیون جوان و روز دانشجو که بعدازظهر چهارشنبه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن کریم به دفعات به استفاده از ظرفیت دریا تاکید شده و امروزه دریا فرصتی برای پیشرفت، توسعه پایدار و افزایش ثروت است.

وی با اشاره به اهمیت‌های سیاسی، فرهنگی و امنیتی دریا، افزود: حفاظت از منافع کلان و راهبردی کشور، اعمال قدرت و اراده ملی، پشتیبانی از سیاست‌های کلان ملی، توسعه روابط و انتقال فرهنگ و الهام بخشی برای ملت‌های جهان، نشان از اهمیت دریاهاست.

خانزادی تصریح کرد: ۹۳ درصد صادرات و ۸۳ درصد واردات کشور از مرز‌های دریایی انجام می‌شود و تمام صادرات نفت ایران از مرز‌های دریایی است.

وی یادآور شد: روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز صادر می‌شود که بر اساس اعلام دولت جمهوری اسلامی، یک میلیون بشکه آن متعلق به ایران است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: حدود ۱۰ سال است که نیروی دریایی به طور شبانه روزی در خلیج عدن حضور دارد و تاکنون ۵۸ ناوگروه به این منطقه اعزام کرده ایم، دشمن برای ضربه به ایران، یمن را به این وضعیت درآورده و حضور نیروی دریایی برای منافع اقتصادی کشور و جلوگیری از دزدی دریایی است.

خانزادی افزود: مشکل دشمنان با ما برجام و انرژی هسته‌ای نیست بلکه مشکل آن‌ها انقلاب است.

وی با بیان اینکه از ۹ نقطه راهبردی، سه نقطه و پنج گذرگاه مهم جهان در خاورمیانه قرار دارد، اظهار کرد: تمام واردات از غرب و باید از این پنج گذرگاه عبور کنند و کشمکش‌های امروز یمن و فاجعه انسانی در این منطقه به دلیل اهمیت تنگه باب المندب است و به همین دلیل استکبار جهانی دست خود را به خون یمنی‌ها آغشته کرده‌اند.

دشمنان برای ناامنی منطقه، گروه‌های تروریستی و جنگ‌های نیابتی راه انداخته اند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ایران با ۱۲ کشور مرز دریایی دارد، گفت: ۶۳ درصد مرز‌های ایران زمینی و ۳۷ درصد آن دریایی است، اما فقط هفت درصد صادرات کشور از مرز‌های زمینی انجام می‌شود.

خانزادی خاورمیانه را قلب انرژی جهان دانست و گفت: ۶۹ درصد گاز و ۷۱ درصد نفت جهان در این منطقه واقع شده و به همین دلیل اگر کشوری به منابه انرژی این منطقه دست یابد می‌تواند به شرق آسیا و حتی اروپا فشار وارد کند.

وی ادامه داد: سال‌ها سایه سنگین استکبار روی این منطقه بوده تا امنیت و ثبات نداشته باشد، زیرا دشمنان می‌دانند ایران به منابعی دسترسی دارد که با بهره برداری از آن‌ها می‌تواند معادلات را تغییر دهد.

خانزادی افزود: برخی می‌گویند چرا در این شرایط سخت اقتصادی اقدام به ساخت ناو و زیردریایی می‌کنید، ما باید برای تسلیحات دفاعی سرمایه گذاری انجام دهیم، زیرا دشمن در صورت ضعیف بودن ما فشار می‌آورد.

وی ادامه داد: ناوگروه مرکزی آمریکا حدود ۱۰ سال در بحرین حضور دارد و مدعی است که از کشتی‌ها پشتیبانی می‌کتد، اما من چند سال پیش از فرمانده آن‌ها پرس و جو کردم که چرا نتوانستید جلوی دزدان دریایی را بگیرید و او جوابی برای گفتن نداشت.

وی یادآور شد: دزدی دریایی کاهش نیافته و حتی بیشتر هم شده است، این دزدان به تلفن‌های ماهواره‌ای و سلاح‌های اتوماتیک پیشرفته دسترسی دارند و وقتی از فاصله بیش از هزار کیلومتری می‌توانند نفت کش‌ها و کشتی‌های تجاری را ردیابی کنند یعنی کسی به آن‌ها اطلاعات می‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه آمریکایی‌ها با رای ایران از عضویت در سه دوره اجلاس فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند کنار گذاشته شد، گفت: این موضوع نشان دهنده ان است که هر گاه با اقتدار در بخشی وارد شویم، تهدید‌های دشمنان مهار خواهد شد.

خانزادی با بیان اینکه تنگه هرمز مهم‌ترین تنگه راهبردی جهان است، اظهار کرد: دشمنان برای ناامن کردن این منطقه اقدام به راه اندازی جنگ‌های نیابتی و گروه‌های تروریستی کرده‌اند تا هزینه‌های امنیتی ایران را افزایش دهند و وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه را مهار کنند.

وی افزود: ما نباید آمریکایی‌ها را با برجام دوست خود بدانیم، زیرا دشمنی آمریکا و استکبار همواره پابرجا خواهد بود و باید مانند زمین، در دریا هم جبهه مقاومت شکل بگیرد.

وی در پایان یادآور شد: زیردریایی‌ها پیچیده‌ترین تجهیزات دفاعی هستند که امروزه در کشور خودمان ساخته می‌شوند، اما باز هم برخی برای رنو و پژو تب می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها