سندرومِ مرگ روسی

کد خبر: 1275260

آلکسی آناتولیویچ ناوالنی ۴۷ ساله که سال‌ها علیه دولت پوتین مبارزه کرده و برای گذراندن دوران ۱۹ ساله حبسش در زندان به سر می‌برد، درگذشت. در اطلاعیه رسمی سازمان زندان‌های روسیه آمده است او بعد از پیاده‌روی از هوش رفت و پزشکان هر کاری برای نجاتش کردند، فایده‌ای نداشت.

سندرومِ مرگ روسی

آلکسی آناتولیویچ ناوالنی ۴۷ ساله که سال‌ها علیه دولت پوتین مبارزه کرده و برای گذراندن دوران ۱۹ ساله حبسش در زندان به سر می‌برد، درگذشت. در اطلاعیه رسمی سازمان زندان‌های روسیه آمده است او بعد از پیاده‌روی از هوش رفت و پزشکان هر کاری برای نجاتش کردند، فایده‌ای نداشت. او به مرگ طبیعی مرده باشد یا به حذف سیاسی، در هر دو حال، نامش در کنار مرگ‌های سیاسی دیگر روسیه قرار خواهد گرفت که دست بر قضا همگی از جمله مخالفان پوتین هستند. الکسی ناوالنی، اپوزیسیون و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین بود که در منطقه «یامالو-ِنِتس» روسیه دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد.

او در سال ۲۰۲۰ هم با گاز اعصاب مسموم شده بود، اما جان به در برد. گزارش سی.ان.ان ناوالنی  را «خاری در پهلوی» ولادیمیر پوتین نامیده و نوشته که همواره این مخالف به فساد در عالی‌ترین سطوح می‌تاخت. او در سال ۲۰۲۱ به روسیه بازگشت، اما به اتهام‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان شد. ناوالنی در ماه اوت پس از متهم شدن به تامین مالی کنشگران افراطی و دیگر جرائم به ۱۹ سال زندان محکوم شد و در یکی از امنیتی‌ترین زندان‌ها محبوس بود. حامیان ناوالنی می‌گویند که دستگیری و زندانی شدن او با انگیزه سیاسی و جلوگیری از انتقاد از پوتین بود. برخی منابع خبری هم گزارش دادند که لخته شدن خون ئلیل مرگ او بوده است. ناوالنی اوایل دی ماه سال‌جاری بعد از حدود سه هفته بی خبری، در زندانی «بالاتر از مدار قطب شمال» در سیبری پیدا شد. او به اتهام «افراط گرایی» به ۱۹ سال زندان محکوم شده بود و مشغول گذراندن دوره محکومیت خود بود. اپوزیسیون روسیه و نهاد‌های حقوق بشری از حکم طولانی مدت برای او به عنوان بخشی از تلاش دولت ولادیمیر پوتین برای سرکوب و خاموش کردن صدای مخالفان یاد می‌کردند. خبرگزاری تاس نیز خبر داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور، در جریان مرگ الکسی ناوالنی قرار گرفته است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها