گزیده ای از تاریخچه سقف وافل توسط سهند سازه بتن

کد خبر: 1137975

سقف وافل چیست

سقف وافل چیست؟

بنا بر سهند سازه بتن سقف وافل امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنایع مختلف به خصوص در صنعت ساخت و ساز ، بسیار کاربرد دارد . اجرای سقف وافل به دلیل این که هم از نظر زمانی و هم ازنظر اقتصادی به صرفه است بسیار مورد توجه طراحان به خصوص شرکت سهند سازه بتن قرار دارد . سقف وافل در سال 1940 به صورت المان سازه در کشور های توسعه یافته کاربرد زیادی دارد . امروزه در ایران و جهان سقف وافل برای  انواع پروژه ها  استفاده میشود .

هدف اصلی سقف وافل صنعتی سازی سازه ها ، کاهش هزینه سازه ، استفاده از طبیعت برای ساخت و ساز ، عدم ایجاد الودگی زیست محیطی است که در پروژه های عمرانی گزینه مطرح طراحان است . مزیت سقف وافل به دیگر قالب های ساختمانی این است که از قالب سقف وافل چندین بار میتوان استفاده کرد ، یک سطح زیزین صیقلی و مناسب میدهد ، بعد از شکستن سقف وافل میتوان دوباره ان را بازیافت کرد .

 شرکت سهند سازه بتن با تیم تخصصی خود میتواند به بهترین حالت طراحی و اجرا و اجاره سقف وافل را با بالاترین کیفیت و کم ترین هزینه به شما ارائه دهد .

تاریخچه سقف وافل

ایده سقف وافل به دوره هخامنشیان یعنی حدود 2500 سال پیش برمی گردد . اثار به جا مانده از این دوره نشان میدهد که سقف تخت جمشید از الوار های چوبی متعامد تشکیل شده بود . ایده سقف وافل در بنای اکروپولوس یونان که هم دوره با زمان هخامنشیان است دیده میشود .

این بنا در سال 429 تا 461 پیش میلادی ساخته شده . نمونه دیگری از اجرای سقف وافل را میتوانید در اثر شام اخر لئوناردو دواینچی مشاهده میکنید . با گسترش علم سقف وافل شکل امروزی پیدا کرد و این تغیر باعث شد که شرایط اجرای سقف وافل از بناهای قدیمی به حوزه مهندسی معماری امروزی راه پیدا کند . امروزه سقف وافل کلاسیک در امریکا و کشور های اروپایی برای تامین دهانه های گسترده ای که نیاز به ستون ندارند مورد استقبال طراحان است .

از این نوع سقف وافل برای فرودگاه ها ، پارکینگ ها ، هتل ها ، و مراکز تجاری و ... مورد استفاده قرار دارد . در ایران در سال 1354 سقف وافل مورد توجه قرار گرفت که به دلیل استفاده از قالب های فلزی و فایبرگلاس و سخت بودن اجرای این نوع قالب ها زیاد مورد توجه قرار نگرفت که امروزه با فشرده و پایدار کردن قالب پلاستیکی مشکل اجرای سقف وافل بر طرف شده است . اولین بنای قدیمی در ایران که از سقف وافل در ان استفاده شده میتوان ایستگاه راه اهن اصفهان در سال 1354 را نام برد .

سقف وافل چیست

دلایل استفاده از سقف وافل

1 ایجاد دهانه 10 متری

2 کاهش ارتفاع تیرهای داخلی

3 کنترل خیز سقف وافل به علت بار زنده بالا

مزایای سقف وافل سهند سازه بتن

شرکت سهند سازه بتن با داشتن علم مناسب در طراحی و قوی بودن در اجرا و توجه به مسائل فنی در هنگام اجرای پروژه از بروز خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری میکند . و اصولا هرگونه سیستم سازه ای که به درستی طراحی و اجرا شود پتانسیل فنی و اقتصادی بالایی خواهد داشت ولی اگر در اجرای سقف وافل به ضوابط  ایین نامه و استاندارد ها توجه نداشته باشید خرابی های گسترده ای ایجاد میکند . مزایای اصلی سقف وافل به شرح زیر است :

1 ایجاد رفتار یکپارچه سقف وافل برای انتقال بار

چون مرحله بتن ریزی سقف وافل به صورت یکپارچه انجام میشود در مقایسه با سقف های سنتی تیرچه بلوک پیکربندی یکپارچه خواهد داشت .

2 کاهش وزن مرده سقف وافل ومیزان بتن ریزی

چون بتن مقاومت کششی ناچیزی دارد در طراحی سقف وافل به صورت دقیقو هوشمندانه بتن نواحی کششی حذف شده تا میزان مصرف بتن و وزن مرده سقف وافل کاهش یابد .

3 قابلیت استفاده مجدد از قالب سقف وافل

برای این که به محیط زیست کمک شود قالب های سقف وافل طوری طراحی شده است که میتوان مجدد از ان استفاده کرد این کار علاوه بر کاهش هزینه به محیط زیست و چرخه طبیعت کمک میکند .

4 سرعت در اجرای سقف وافل

اجرای سقف وافل چون به ابزار و نیروی کار ماهر نیاز ندارد باعث میشود که سرعت اجرای پروژه افزایش یابد در یک تحقیق انجام شده توسط تیم فنی شرکت سهند سازه بتن با یک تیم مشابه در تعداد طبقات 8 که یکی از سقف دال بتن و دیگری با سقف وافل مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که سقف دال نیاز به 37 روز زمان برای اجرانیاز دارد درصورتی که سقف وافل زمان کم تری برای اجرا نیاز دارد .

سقف وافل چیست

معایب سقف وافل

1 اجرای سقف وافل نیاز به متخصص حرفه ای دارد که شرکت سهند سازه بتن برا داشتن تیم تخصصی خود میتواند با کیفیت تریت سقف وافل را اجرا کند . نباید اجرای سقف وافل را به هر کسی که علم کافی  ندارد واگذار کنید .

2 در هنگام اجرای سقف وافل باید نظارت دقیق و کافی را داشته باشید زیرا اگر نظارت کافی را نداشته باشید هر گونه فشار اضافه به قالب باعث شکستگی ان میشود که علاوه بر هزینه اضافه زمان بیشتری برای اجرا لازم است .

3 قالب سقف وافل از سایر موارد ان گران تر است هرچند اجرای سقف وافل اقتصادی است ولی هزینه راه اندازی بالایی دارد .

4 برای سطوحی که شیب دارد مناسب نیست و باید سطوح صاف و یکدست ایجاد کنید .

5 سبک اجرای سقف وافل برای مناطقی که بادخیر و طوفان خیز است گزینه خوبی نیست .

منبع: https://sahandsazeh.co

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها