پارکینسون: شایع ترین بیماری مغز را بشناسیم

کد خبر: 1161276
پارکینسون: شایع ترین بیماری مغز را بشناسیم

 

بعد از آلزایمر یکی از بیماری های مخرب اعصاب پارکینسون می باشد. این بیماری یکی از انواع بیماری های نورولوژیک به شمار می‌ رود. فردی که به این بیماری مبتلا می شود به تدریج توانایی روحی و جسمی خود را از دست می دهد. در صورت عدم انتخاب نمودن راهکار درمانی مناسب علائم آن روز به روز شدت پیدا می کند. این بیماری لرزش در وضعیت استراحت به شمار می‌ رود که همه گیری آن را در سنین پیری مشاهده خواهید کرد. این بیماری بر اثر از بین رفتن هر یک از سلول های ترشح کننده و همچنین تجمع آلفا سینوکلین به وجود می آید. مرکز جامع پزشکی آرام در ادامه در مورد این بیماری به شما توضیحاتی خواهد داد.

 

علت بیماری پارکینسون چیست ؟

علت بیماری پارکینسون برای بسیاری از پزشکان تا حدودی ناشناخته می باشد. اما باید بدانید که این در نتیجه ضعیف شدن و از بین رفتن سلول های عصبی مغز میانی شکل می گیرد. سلول های عصبی یک ماده به نام دوپامین را تولید می کنند. این ماده پیام های عصبی را از قسمت مغز میانی به بخش دیگر مغز می برد. هر یک از پیام ها به حرکت بدن تعادل می بخشند. زمانی که سلول های ترشح کننده در قسمت مغز میانی بمیرند مراکز دیگر کنترل بدن را در اختیار می گیرند و بدن به صورت نامنظم کار می کند. عوامل متفاوتی روی این بیماری اعصاب نقش دارند که عامل ژنتیک و عوامل محیط مهمترین آنها به شمار می ‌روند. بهترین متخصص مغز و اعصاب میتواند در زمینه تشخیص و درمان این بیماری به شما کمک کند.

محققان هریک از جهش ‌های ژنتیکی خاصی را کشف نموده اند که این جهش ها می توانند موجب بیماری مخرب اعصاب گردند. تغییرات ژنتیکی درصد مبتلا شدن افراد به بیماری را افزایش خواهد داد. عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض سموم خطرناک امکان دارد که خطر مبتلا شدن به این بیماری اعصاب را افزایش دهد. افزایش سن، مصرف برخی داروهای خاص، آسیب مغزی، آنسفالیت بعد از آنفولانزا، ویروس های رشد آهسته، عفونت و غیره از دیگر مواردی هستند که موجب مبتلا شدن افراد به این بیماری می گردند.

نشانه های پیشرفت بیماری پارکینسون

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند نشانه های متنوع این بیماری را تجربه می کنند. برخی از مهمترین مراحل این بیماری عبارت است از :

1. ابتدا لرزش ناگهانی انگشتان دست و پا احساس می‌ شود. اختلال های گفتاری مهمترین مرحله بیماری اعصاب است.

2. مشکل در بلع مواد غذایی و همچنین عدم تعادل در حرکات بدن یکی دیگر از مراحل بیماری مخرب اعصاب شناخته می‌ شود.

3. مشکلات بویایی، اختلال در خواب، مشکلات بینایی، آبریزش دهان، تغییر حالت چهره، سفت شدن تدریجی عضلات مشکلات گوارشی مانند یبوست دیگر مرحله بیماری اعصاب است.

4. افسردگی و مشکلات روان شناختی را به عنوان یکی دیگر از نشانه های مهم این بیماری مخرب اعصاب می شناسد که در این صورت فرد باید به یک دکتر روانپزشک مراجعه کند.

2

 

 

مراحل پیشرفت بیماری پارکینسون

مراحل پیشرفت بیماری پارکینسون متفاوت است. پیشرفت این بیماری در پنج مرحله انجام می شود. هر یک از مراحل عبارت است از :

1. مرحله اول

در مرحله اول بیماری اعصاب علائم اولیه بیماری به خوبی نشان داده می شود. در مرحله اول نشانه های بسیار کمی از بیماری مشاهده می گردد. به طور معمول در بین بیماران لرزش پا و دست بسیار رایج می باشد. در این مرحله امکان دارد که عدم تعادل خفیف در ایستادن و راه رفتن بیمار مشاهده گردد. در برخی از موارد حالت صورت و چهره بیمار تغییر پیدا می کند. البته که هر یک از نشانه ها به طور معمول موجب اختلال در زندگی روزانه افراد نمی گردد. اما بهتر است که با مشاهده این مراحل سریعا بیمار به پزشک مراجعه کند.

2. مرحله دوم

در مرحله دوم بیماری مخرب اعصاب هر یک از علائم بیماری شدت بیشتری دارند. وقتی بیمار به این مرحله وارد می ‌شود بر اساس شرایط روحی و جسمی امکان دارد که چندین ماه علائم را احساس کند. به همین دلیل بررسی وضعیت بیمار در مرحله اولیه و همچنین این مرحله حیاتی است. افزایش نشانه ها یکی از مهمترین رخداد هایی است که در این مرحله احساس می‌ شود. در این مرحله با کنترل بیماری، فرد بیمار می تواند کارهای روزانه خود را به خوبی انجام دهد.

3. مرحله سوم

مرحله سوم بیماری پارکینسون به عنوان مرحله میانی بیماری شناخته می‌ شود. در این مرحله شدت علائم نسبت به مرحله دوم افزایش پیدا می کند. نشانه های دیگری مانند واکنش های کند، عدم تعادل برای انجام دادن کارهای روزانه و غیره در حرکات بیمار دیده می شود. از فیزیوتراپی علاوه بر دارو درمانی در این مرحله استفاده خواهد شد. در مرحله سوم بیماری بیمار باید بر اساس شرایط خود انجام دادن کارهایی مانند لباس پوشیدن، غذا پختن و راه رفتن را به خوبی انجام دهد.

4. مرحله چهارم

مرحله چهارم بیماری مخرب اعصاب خشکی عضلات و همچنین کند شدن حرکات بدن شدت پیدا می ‌کند. در برخی از موارد امکان دارد که لرزش بدن کمتر شود، اما با این وجود عدم تعادل و عدم راه رفتن شدت پیدا خواهد کرد. ادامه داشتن جلسات فیزیوتراپی و همچنین استفاده کردن از واکر در این مرحله مفید است.

5. مرحله پنجم

مرحله پنجم این بیماری اعصاب را به عنوان مرحله نهایی پیشرفته بیماری می‌ شناسد. علائم مزمن بیماری در این مرحله به خوبی نشان داده می شود. در این مرحله عضلات سفت می شوند و فرد دیگر نمی تواند حرکت کند. مراقبت روزانه در این مرحله بسیار حیاتی می باشد. بسیاری از بیماران به دلیل مشکلات حرکتی نمی توانند فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. استفاده از واکر، ویلچر و جلسات فیزیوتراپی در این مرحله بسیار ضروری است. بسیاری از مشکلات عصبی و روان شناختی در این مرحله مشاهده می گردد.

3

 

 

درمان بیماری پارکینسون

تاکنون درمان قطعی برای درمان بیماری پارکینسون کشف نشده است. اما دارو های زیادی مانند بی پریدین، آمانتادین، سلین مادوپار و غیره برای درمان این بیماری استفاده می گردد. زمانی که بیمار داروها را استفاده کند علائمش کنترل خواهد شد. ولی در صورت قطع کردن داروها علائم افزایش پیدا می‌ کند. در مواردی که پیشرفت این بیماری زیاد است زندگی روزمره افراد دچار اختلال می گردد. برای درمان این بیماری دستگاهی را درون مغز فرد مبتلا شده قرار می‌ دهند تا به وسیله آن دستگاه حرکات بدن فرد را کنترل کنند.

کلینیک جامع پزشکی آرام با حضور بهترین متخصصین در کلینیک های مختلفی از جمله کلینیک قلب و عروق ، کلینیک زیبایی، کلینیک روانپزشکی و .... خدماتی را ارائه میدهد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها