انواع بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه

کد خبر: 1163554
انواع بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه

 

همان طور که می دانید بلبرینگ ها امروزه به عنوان یکی از مهم ترین و پرکابرد ترین قطعات صنعتی شناخته می شوند ، به گونه ای که می توان گفت از انواع آنها تقریبا در همه ماشین آلات صنعتی استفاده می شود . بلبرینگ ها دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام دارای قابلیت های متنوعی می باشند ، و از آنها در ماشین های مختلف استفاده می شود ، یکی از متداول ترین نمونه ها که جز اولین بلبرینگ های طراحی شده است ، بلبرینگ شیار عمیق می باشد ، این نمونه در دو نوع تک ردیفه و دو ردیفه تولید می شود در این مقاله قصد داریم برخی از نکات مهم در رابطه با این نوع بلبرینگ را بیان کنیم .

اگر از طرفداران محصولات اس کا اف هستید حتما سری به محصولات گریس skf  نیز بزنید

انواع بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه :

همان طور که اشاره کردیم بلبرینگ های شیار عمیق در دو نوع تک ردیفه و دو ردیفه طراحی می شوند . منظور از تک ردیفه یا Single row deep groove ball bearings  ، نمونه هایی هستند که در آنها از یک ردیفه ازشیارهای عمیق برای قرار گیری ساچمه ها استفاده شده است ، در این نوع از بلبرینگ ها ساچمه و شیارهای با هم دیگر از نظر هندسی مطابقت کامل دارند .

بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه هم می توانند بار های از نوع شعاعی و هم از نوع محوری را تحمل کنند  ، همچنین از نظر اقتصادی نیز به  صرفه هستند و قیمت آنها نسبت به نمونه های دیگر مناسب تر می باشد .

از جمله مهم ترین مزیت هایی که برای این نمونه از بلبرینگ ها می توان در نظر گرفت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱ ) این نوع از محصولات دارای     طراحی ساده ای هستند .

۲ ) شیار عمیق تک ردیفه تفکیک ناپذیر است .

۳ ) برای سرعت های بالا مناسب هستند .

۴ ) نیازی به تعمیر و یا نگهداری ندارند .

۵ ) شیار و ساچمه های آن به طو کامل با هم همخوانی دارند به همین دلیل این نوع از بلبرینگ ها در سرعت های بالا توانایی     تحمل بار شعاعی زیاد را دارند .

معمولا نوع شیار عمیق تک ردیفه در انواع مختلف تولید می شود ، هر یک از این نمونه ها را با استفاده از عدد فنی که در سری اعداد 6000 است معرفی می کنند .

هر بلبرینگ با عدد فنی متفاوت دارای ویژگی های فنی متفاوتی می باشد به عنوان مثال هر کدام دارای  ابعاد ، حد بار خستگی ، محدوده سرعت ،‌ جرم ، بار پویا ، کمترین و بیشترین دمای عملکرد ، بار ایستا و ...  ، مختلفی هستند که باید بنا به شرایطی که قرار است از بلبرینگ استفاده کنید مناسب ترین آن را انتخاب کنید .

همچنین در شیار عمیق های تک ردیفه می توان از انواع مختف واشر ها استفاده کرد ،‌معمولا جنس و تعداد واشر را با استفاده از یک پسوند همانند 2RSL ، RSL ، 2RZ ، RZ ، Z ، 2Z 2RS1 ، RS1 و ... نمایش می دهند .

پس به طور کلی عدد فنی و پسوند مهم ترین شناسه های بلبرینگ های تک ردیفه شیار عمیق می باشد به عنوان مثال

بلبرینگ 6011 2Z

بلبرینگ 6013 2RS

بلبرینگ 6007 2RS

و ... ،‌

همه نوعی بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه هستند.

قصد خرید بلبرینگ های شیار عمیق اصل را دارید؟ حتما سری به بلبرینگ skf در  سایت  بازرگانی اسپین بلبرینگ  نیز بزنید

2

 

آشنایی کامل با بلبرینگ شیار عمیق :

می توان گفت که بلبرینگ های شیار عمیق پر مصرف ترین بلبرینگ در جهان است ، این نمونه ها دارای یک شیار عمیق دایره ای می باشند که در آنها ساچمه قرار میگیرد ، نمونه های شیار عمیق در دو نوع تک ردیفه و دو ردیفه طراحی می شوند ، نوع تکر یدفه فقط دارای یک شیار عمیق و یکپارچه برای قرار گیری ساچمه ها است اما در مقابل نوع دو ردیفه دارای دو شیار عمیق و یک پارچه برای قرار گیری ساچمه ها است .

شیار و ساچمه ها در این بلبرینگ ها به طور کامل باهم از نظر هندسی تطابق دارند به همین دلیل است که این ببرینگ ها حتی در سرعت های بالا نیز می تواند مقدار باز شعاعی زیاد را تحمل کنند .  البته باید گفت بلبرینگ های شیار عمیق جز دسته هایی هستند که هم می توانند باز محوری و هم بار شعاعی را تحمل کنند .

ساختار این محصولات بسیار ساده است و از قسمت های زیر تشکیل شده است :

  • ساچمه
  • رینگ داخلی
  • رینگ خارجی
  • قفسه

در این بلبرینگ 2 رینگ داخلی و خارجی وجود دارد که رینگ داخلی روی شفت قرار دارد و رینگ خارج نیز به منظور مانع شدن از حرکات بلبرینگ در قاب بیرونی و بدنه وسیله مورد استفاده قرار میگیرد . 

شیار موجود در ساختار محل قرار گیری ساچمه ها می باشد ، این شیار از نوع عمیق و یکپارچه می باشد و در نوع تک ردیفه یک عدد و در نوع دو ردیفه دو عدد است  ،   به همین دلیل تحمل بار و سرعت در نوع دو ردیفه بیشتر است .

به طور کلی معمولا از این نوع بلبرینگ ها در یکی از شرایط زیر استفاده می شود :

۱ ) اگر نیاز به بلبرینگ مقاوم در برابر فرسودگی بر اثر جریان برق  داریم .

۲ ) دمای بالا

۳ ) با روغن جامد

۴ )‌ بیرینگ‌های هیبرید

پیشنهاد میکنیم سری به محصولات رولبرینگ skf نیز بزنید

3

مشخصات اصلی بلبرینگ شیار عمیق :

در این بخش قصد داریم که برخی از مهم ترین مشخصه های فنی و فیزیکی بلبرینگ های شیار عمیق را بیان کنیم ، به طور کلی از این نوع بلبرینگ ها در بازه دمایی 30 الی 110 درجه سانتی گراد می توان استفاده کرد ،‌به همین دلیل است که در برخی مواقع حتی به این بلبرینگ ، بلبرینگ شرایط محیطی سخت نیز می گویند .

در برخی مواقع این نوع از محصولات همراه با سیل و حفاظ بیرونی تولید و عرضه می شوند .  می توان گفت در بیشتر اوقات که بلبرینگ شیار عمیق دارای رینگ داخلی در حال دوران باشد آن را با استفاده از سیل و حفاظ Shield به عرضه می رسانند .

همان طور که می دانید روان کاری یکی از اقدامات مهمی است که باید حتما در بازه های مشخص انجام گیرد .

‌معمولا برای روغن کاری بلبرنیگ ها شیار عمیق از گریس هایی که غلیظ کننده آن بر پایه لیتیوم است ( lithium base grease ) ، استفاده می شود ، توجه کنید برخلاف دیگر نمونه از بلبرینگ ها که نیاز به روغن کاری دوره ای دارند ، بلبرینگ های شیار عمیق نیازی به روغن کاری مرتب و دوره ای ندارند .

از دیگر ویژگی های مهم این است که بلبرینگ شیار عمیق در برابر تغییر زاویه و همچنین خروج از مرکز حساسیت زیادی دارند و در صورتی که در این شرایط قرار بگیرد به سرعت از بین خواهند رفت ،‌ این ویژگی درست برخلاف بلبرینگ های خود تنظیم است .

واشر از اهمیت بالایی در این نمونه ها برخورد دار است ، واشر استفاده شده در بلبرینگ های شیار عمیق معمولا یک عدد فلزی (‌ Z )  ، دو عدد فلزی در طرفین ( 2Z ) ، پلاستیکی یا لاستیکی ( RS ) ، دو عدد واشر پلاستیکی در طرفین ( 2 RS ) و ... می باشد .

انواع قفسه های بلبرینگ های شیار عمیق یک طرفه :

قفسه یکی از بخش های مهم در بلبرینگ های شیار عمیق است ،‌ همانند واشر یا کاسه نمد این بخش نیز می تواند از جنس های مختلفی باشد ، قفسه ها نیز با استفاده از یک پسوند نمایش داده می شوند که برخی از مهم ترین آنها را در این بخش آورده ایم :

۱ ) بدون پسوند : ممکن است نمونه ای دارای قفسه ای از جنس ورق فولادی پرسکاری شده باشد در این صورت برای آن از پسوند خاصی استفاده نمی شود ، این نوع از قفسه ها از مرکز به نسبت ساچمه ها قرار گرفته اند .  در صورتی که از ورق فولادی ساده نیز استتفاده شود نیز بلبرینگ پسوندی ندارد .

۲ ) پسوند Y : این پسوند نشان دهنده این است که بلبرینگ شیار عمیق دارای     قفسه ای از جنس ورق برنجی پرسکاری شده است ، ‌این قفسه نیز مرکز شده به نسبت  ساچمه ها می باشد .

۳ )‌ پسوند M : اگر که در بلبرینگ از قفسه هایی از جنس برنجی ماشینکاری شده استفاده شده باشد از پسوند M برای آن استفاده می کنند ، این نمونه از قفسه ها نیز مرکز شده نسبت به ساچمه ها هستند .

۴ ) پسوند MA : قفسه از جنس برنجی ماشینکاری شده این پسوند را دارد ، اما فرقی که با پسوند M دارد این است که در این نوع از بلبرینگ ها قفسه مرکز شده به نسبت رینگ خارجی است .

۵ ) پسوند TN9 : در اخر در صورتی که از     قفسه فیبری که به نسبت ساچمه ها مرکز شده است در بلبرینگ شیار عمیق استفاده شده باشد از این پسوند استفاده می کنند .

لقی داخلی یا تلرانس داخلی بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه :

لقی داخلی و یا تلرانس داخلی در بلبرینگ های تک ردیفه شیار عمیق وجود دارد به عبارتی در زمان تولید تمامی بلبرینگ های تک ردیفه با اندازه  لقی شعاعی نرمالی تولید می شوند ،  اما باز ممکن است که مقدار آن در برخی از بلبرینگ های تک ردیفه بیشتر و یا کمتر باشد در این صورت برای هر یک از پسوند خاصی استفاده می کنند که این موضوع را نمایش دهد ، این پسوند ها عبارت است از :

۱ ) C3 : یعنی لقی یا تلرانس داخلی  در بلبرینگ بیشتر از حد نرمال است .

۲ ) C2 : این نمونه ها دارای لقی کمتر از نرمال هستند .

۳ ) C4 و C5 : دارای لقی زیاد هستند .

اگر قصد خرید انواع بلبرینگ، رولبرینگ، گریس، یاطاقان اصل skf یا ضمانت اصالت کالا هستید سری به بازرگانی اسپین بلبرینگ بزنید

4

انواع تلرانس های بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه :

یکی از موضوعات مهمی که در رابطه با بلبرینگ های شیار عمیق چه از نوع تک ردیفه و چه در نوع بلبرینگ های تک ردیفه مطرح است ، بحث تلرانس است ،‌ معمولا تلرانس ها به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم بندی می شوند .

به طور کلی بلبرینگ های شیار عیمق تک ردیفه با یک تلرانس داخلی مشخصی که به آن مقدار نرمال می گویند طراحی می شوند ،‌ همچنین نمونه هایی که دارای تلرانس بیشتر و یا کمتر از حد نرمال دارند نیز به تولید می رسند که بسته به شرایط مختلف مورد استفاده قرار میگیرند .

مقدار لقی داخلی در زمان کارکردن بلبرینگ از مهم ترین فاکتور هایی است که بر روی مقدار مجاز عدم همراستایی زاویه‌ای محور در بلبرینگ های شیار عمیق تاثیر دارد .

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها