هزینه بیمه آتش سوزی آپارتمان (مجتمع مسکونی) در سال 1401

کد خبر: 1164996
هزینه بیمه آتش سوزی آپارتمان (مجتمع مسکونی) در سال 1401

 

 

در برخی از حوادث آتش سوزی ممکن است که کل ساختمان و آپارتمان دچار حادثه شود

آتش سوزی می‌تواند یکی از خطرات حادثه ساز باشد که خسارت‌های جانی و مالی مختلفی را ایجاد کند. قصور یا یک حادثه کوچک در ساختمان‌های مسکونی می‌تواند حادثه‌های جبران ناپذیری ایجاد کند. از این رو با خرید بیمه آتش سوزی آپارتمان می‌توان میزان هزینه‌های ایجاد شده را کاهش داد. دقت کنید در برخی از حوادث آتش سوزی ممکن است که کل ساختمان و آپارتمان دچار حادثه شود و خسارت کلی ایجاد شده قابل جبران نباشد. در این مطلب سعی داریم درباره مزیت‌ها و پوشش‌های بیمه آتش سوزی توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه آتش سوزی چیست؟

بیمه آتش سوزی در دسته بندی بیمه نامه‌های اموال قرار می‌گیرد و با خرید این بیمه نامه می‌توان اموالی مانند: اثاثیه و بنای ساختمان را تحت پوشش قرار داد. همچنین با خرید بیمه آتش سوزی حادثه‌های تحت پوشش این بیمه نامه تا سقف تعهدات قابل پیگیری بوده و جبران خسارت خواهد شد. تنها دقت داشته باشید که در این بیمه نامه خسارت‌های جانی جبران نمی‌شود و پوشش اموال برای خسارت‌های وارد شده ناشی از حادثه آتش سوزی تحت پوشش خواهد بود.

بیمه آتش سوزی مسکونی چیست؟

در بیمه آتش سوزی مسکونی، تمام آپارتمان‌ها و خانه‌ها مورد بیمه خواهند بود و تحت پوشش این بیمه نامه قرار می‌گیرند. دقت کنید که برای خرید بیمه آتش سوزی آپارتمان فرقی ندارد که مالک هستید یا مستاجر، کافی است که برای دریافت بیمه نامه حق بیمه را پرداخت کنید تا مورد بیمه تحت پوشش قرار گیرد. همچنین یکی از وظایف مدیر ساختمان‌ها خرید بیمه آتش سوزی است تا در صورت بروز حادثه و آتش سوزی حادثه‌های ایجاد شده توسط شرکت بیمه و تا سقف تعهدات جبران خسارت شود.

مشاعات ساختمان

تمام قسمت‌های ساختمان و آپارتمان مانند: پارکینگ و مشاعات تحت پوشش بیمه آتش سوزی آپارتمان قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید پوشش‌های سرمایه‌ای که در ساختمان است به مورد بیمه شده اضافه کنید باید درخواست آن را به بیمه‌گر اعلام کرده تا متناسب با آن حق بیمه محاسبه شود. سرمایه‌هایی مانند: ماشین‌های پارک شده در پارکینگ، آسانسورها، مشاعات و موارد دیگر باید در بیمه نامه درج شوند تا تحت پوشش بیمه نامه قرار گیرند.

در حقیقت با توجه به قانون بیمه آتش سوزی،‌ تمام کالا‌های بیمه شده با ارزش واقعی خود تحت پوشش قرار می‌گیرند. این قانون بر اساس ماده 10 بیمه است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که ماده ۱۰ قانون بیمه (قاعده نسبی) چیست؟

با توجه به ماده ۱۰ قانون بیمه، اگر مالی کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد، بیمه‌گر تنها به تناسب مبلغ بیمه‌شده نسبت به قیمت واقعی مال، مسئول و متعهد به پرداخت خسارت خواهد بود.

31

برای خرید بیمه آتش سوزی آپارتمان فرقی ندارد که مالک هستید یا مستاجر

آیا خرید بیمه آتش سوزی اجباری است؟

با توجه به خسارت‌های ایجاد شده که در سال‌های اخیر رخ داده و جبران این خسارت‌ها با هزینه‌های سنگین روبه رو بوده است،‌ مجلس قانون خرید بیمه اجباری را برای ساختمان‌های مسکونی تصویب کرده است. مدیر‌های ساختمان و آپارتمان‌ها باید با توجه به این قانون برای خرید بیمه نامه اقدام کرده و ساختمان را در برابر حوادث مختلف بیمه کنند.

همچنین در شهر‌های بزرگ و شهر‌هایی که خانه‌ها بر روی گسل‌ها قرار دارند باید بیمه آتش سوزی را خریداری کرد.

بیمه مشاعات ساختمان پشت بام

پشت بام یکی از مکان‌هایی است که جزو مشاعات ساختمان به حساب می‌آید و خرید بیمه نامه برای این مکان هم مانند سایر مشاعات دیگر ساختمانی است. دقت کنید که اگر بیمه نامه‌ای دارید که برای مشاعات خریداری شده،‌ پشت بام را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. البته برای استفاده از خسارت‌هایی مانند: ضایعات ناشی از بارش برف و باران باید این پوشش را در بیمه نامه آتش سوزی اضافه کرده و حق بیمه بیشتری پرداخت کنید.

بیمه مشاعات ساختمان برای بازسازی

در صورتی که تمایل دارید مشاعات آپارتمان یا ساختمان را بازسازی کنید می‌توانید بیمه نامه‌ای جداگانه برای این کار تهیه کرد. پوشش‌های بیمه بازسازی برای جبران هزینه‌های مالی و جانی است که در حین بازسازی ممکن است رخ دهد.

هزینه بیمه آتش سوزی آپارتمان (مجتمع مسکونی)

قیمت بیمه نامه یا همان هزینه بیمه آتش سوزی آپارتمان با توجه به فاکتور‌های مختلف بررسی و محاسبه خواهد شد. همچنین در برخی از شرکت‌های بیمه تخفیف‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود تا علاوه بر کاهش قیمت بیمه نامه،‌ افرادی بیشتری برای خرید بیمه آتش سوزی مسکونی ترغیب شوند. این تخفیف‌های برای نظام ‌مهندسی یا پزشکی، دارندگان بیمه عمر و حساب بانکی وابسته به همان شرکت و موارد این چنینی در نظر گرفته می‌شود که با توجه به سیاست‌های هر شرکت بیمه متفاوت خواهد بود.

موارد اصلی که در هزینه و حق بیمه تاثیر مستقیم دارند به شرح زیر است:

سن ساختمان مورد بیمه

اگر ساختمان مورد بیمه قدیمی ‌ساز باشد، به طور حتم ریسک خطر آتش سوزی هم برای این ساختمان بیشتر خواهد بود و قیمت نیز تغییر خواهد کرد.

تعداد طبقات آپارتمان

با توجه به اینکه ساختمان یا آپارتمان مورد نظر یا همان مورد بیمه چند طبقه است، میزان ریسک خطر تفاوت دارد. به این معنا که ساختمان‌های با تعداد طبقات بیشتر، ریسک آتش سوزی بیشتری خواهند داشت و امکان اطفاء حریق در آن‌ها مشکل‌تر خواهد بود.

جنس مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان

در این موضوع مشخص است،‌ مصالحی که قابلیت اشتعال بیشتری دارند، خطر آتش سوزی را افزایش خواهند داد پس ریسک بیمه برای این موارد بیشتر می‌شود.

سیستم برق‌کشی ساختمان

با توجه به حادثه‌های رخ داده در سال‌های گذشته،‌ هرچه سیستم برق کشی ساختمان‌ها با مشکلات روبه رو باشند،‌ احتمال بروز آتش سوزی بیشتر خواهد شد. در حقیقت در ساختمان‌های با سن بالاتر و با توجه به قدیمی ‌بودن سیستم برق‌کشی، احتمال بروز خطر آتش سوزی بیشتر است بنابراین برخی از شرکت‌های بیمه خانه‌های قدیمی ‌با سیم کشی‌های قدیمی‌ را بیمه نمی‌کنند.

32

هرچه سیستم برق کشی ساختمان‌ها با مشکلات روبه رو باشند،‌ احتمال بروز آتش سوزی بیشتر خواهد شد.

امکان اطفاء حریق آپارتمان

برخی از آپارتمان‌ها به سیستم اطفاء حریق مجهز هستند و همین موضوع ریسک آتش سوزی را تا حد مطلوبی کاهش می‌دهد.

به طور کلی با توجه به سیاست‌های شرکت بیمه‌ای که قصد خرید بیمه نامه را دارید ممکن است موارد دیگری هم در قیمت بیمه آتش سوزی آپارتمان تاثیر گزار باشد و قیمت بیمه نامه را افزایش یا کاهش دهند.

استعلام و خرید بیمه آتش سوزی آپارتمان

در این مطلب سعی کردیم توضیحاتی درباره بیمه آتش سوزی آپارتمان ارائه کنیم تا با این بیمه نامه بیشتر آشنا شوید. اگر هنوز برای ساختمان مسکونی یا آپارتمان خود این بیمه نامه را خریداری نکرده‌اید به شما توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر به صفحه اصلی وب سایت بیمه دات کام مراجعه کرده و در منوی محصولات بیمه آتش سوزی را خریداری کنید تا از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. در این سامانه آنلاین خرید بیمه، می‌توان مقایسه، استعلام و پوشش‌های بیمه آتش سوزی را مشاهده کرده و برای خرید آن اقدام کرد.

منبع: سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com/ )

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها