از کجا فرش ماشینی بخریم تا راحت راحت فریب نخوریم؟!

کد خبر: 1165412
از کجا فرش ماشینی بخریم تا راحت راحت فریب نخوریم؟!

 

چکیده : در بسیاری از تبلیغات رسانه ای شاهد به کار بردن عباراتی از قبیل تضمین کیفیت و تضمین قیمت فرش ماشینی هستیم اما سوال اینجاست که این تبلیغات تا چه اندازه واقعی هستند؟ در این مقاله به بررسی اجمالی این موضوع پرداخته ایم

 

 

فرش ماشینی امروزه به جزء جدا نشدنی منازل بسیاری از ما ایرانیان تبدیل شده است. با توجه به اینکه فرش ماشینی یک کالای هزینه بر است، انتخاب یک فرش ماشینی خوب که هم از کیفیت و طول عمر بالا و هم از قیمت مناسبی برخودار باشد، اهمیت فراوانی پیدا کرده است. آن هم با توجه به شرایط تورمی کشور ما که باعث شده همه به دنبال فرشی باشیم که حداقل چند سال با خیال راحت بتوانیم از آن استفاده کنیم و مجبور به تعویض آن نشویم. جالب است بدانید که فرش ماشینی از آن دسته کالاهایی است که از ظاهر آن نمی توان به کیفیت و دوام آن پی برد! بله تمام فرش های ماشینی موجود در بازار، در ابتدا، هم از نرمی و لطافت مناسب و هم از جلوه و جلای رنگ زیبایی برخوردارند. اما نکته اینجاست که همین فرش ممکن است بعد از چند ماه، نرمی و لطافت خود را از دست داده، سفت و زبر شود و بعد از اولین شست و شو به یک فرش بی رنگ و رو تبدیل گردد. مشکلاتی از قبیل چسبیدن نخ، مو و ... به فرش و سختی جاروکشی، آب رفتن فرش یا سرد بودن آن در زمستان و داغ بودنش در تابستان از دیگر مشکلاتی است که یک فرش ماشینی بی کیفیت می تواند به همراه داشته باشد.

این در حالی است که در بسیاری از تبلیغات رسانه ای شاهد به کار بردن عباراتی از قبیل تضمین کیفیت و تضمین قیمت فرش ماشینی هستیم اما سوال اینجاست که این تبلیغات تا چه اندازه واقعی هستند؟

فرش ماشینی و تضمین کیفیت

در مورد کیفیت فرش ماشینی ابتدا باید پرسید عرضه کننده چه چیزی را تضمین می کند؟ مهمترین چیزی که در این زمینه باید تضمین شود دوام نرمی و لطافت فرش است. دقت داشته باشید که ممکن است یک فرش ماشینی در اثر شستشو آب نرود و یا ثبات رنگ هم داشته باشد اما این دو شاخص در نخ های بی کیفیت هم می تواند وجود داشته باشد. اما دوام نرمی و لطافت فرش آن چیزی است که در فرش های کم کیفیت به چشم نمی خورد و ممکن است بعد از اولین شستشو یا حتی قبل از آن، فرش دچار کوبیدگی شده و سفت و زبر گردد. پس علاوه بر تضمین آب نرفتن و ثبات رنگ، دوام نرمی و دچار کوبیدگی نشدن فرش از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکته بعدی صحت شانه و تراکم فرش است که باید تضمین شود. هر فرش دارای دونوع تراکم است، تراکم عرضی و تراکم طولی. تراکم عرضی فرش را شانه آن می‌گویند.شانه فرش عموما برحسب تعداد گره رنگ در هر متر حساب شده و عامل اصلی تعیین قیمت فرش ماشینی به شمار می‌رود چراکه با بیشتر شدن آن نقش‌ها ظریف‌تر می‌شوند. البته اگر فرشی که تهیه می کنید که دارای علامت استاندارد باشد و مشخصات شانه و تراکم آن روی شناسنامه فرش درج شده باشد تا حد زیادی می توانید نسبت به تقلبی نبودن فرش اطمینان حاصل کنید. به طور کلی استاندارد فرش ماشینی فقط برای همین است که شانه و تراکم تولیدی آن را تایید کند. (دقت کنید استاندارد بودن نشان دهنده کیفیت نخ های مصرفی نیست و فقط صحت شانه و تراکم را تایید می کند).

در نهایت با توجه به اینکه تشخیص کیفیت واقعی نخ فرش ماشینی تنها از طریق آزمایشگاه های صنعتی امکان پذیر است که آن هم به راحتی قابل دسترس نیست، بهترین کار این است که به سراغ برندهای معتبری که تجربه مصرف کنندگان آن ها کیفیت محصولاتشان را تایید کرده است بروید و آن را از یک فروشنده قابل اطمینان و صادق تهیه کنید. بخاطر داشته باشید بهترین راه برای شناخت کیفیت محصولات یک برند، تحقیق و پرس و جو از کسانی است که تجربه از آن محصول را دارند. و در مورد فرش باید این تجربه دو یا سه سال به طول انجامیده باشد. تبلیغات رسانه ای لزوما نمیتواند نشان دهنده کیفیت محصولات و خدمات نیز باشد. در مورد فروشگاه ها هم همینطور است پس سعی کنید از تجربه مشتریان فروشگاه مورد نظر خود اطلاعاتی بدست بیاورید. نظرات مشتریان یک فروشگاه در گوگل می تواند در این زمینه به شما کمک کند. (نظراتی که در گوگل ثبت می شوند توسط فروشگاه قابل تغییر و دستکاری نیستند)

11

فرش ماشینی و تضمین قیمت

تضمین قیمت هم از آن عباراتی است که زیاد به چشم می خورد. اما بسیار جای تردید دارد. در مواردی مشاهده شده فروشگاهی برندی ناشناخته را بصورت انحصاری عرضه میکند و طبیعتا شما دیگر آن فرش را جای دیگر با قیمت پایین تر نخواهید یافت حتی اگر از لحاظ طرح و نقشه و شانه و تراکم کاملا با آن یکسان باشد. (جالب است بدانید بیش از 700 تولیدی فرش فقط در کاشان مشغول فعالیت هستند که آماده اند هر فرشی را با نام و ویژگی های مورد نظر شما تولید کنند). پس تضمین قیمت را در برندهایی که بصورت غیر انحصاری عرضه می شوند جستجو کنید و حتما قبل از خرید تحقیق کافی را در این زمینه انجام دهید. برای آگاهی از قیمت فرش هم امروزه فضای مجازی به کمک شما آمده است و با یک جستجوی ساده در  وبسایت های معتبر و تخصصی فرش ماشینی می توانید از آخرین قیمت ها آگاه شوید.

ما در وبسایت و فروشگاه فرش ایفرش با بررسی بازار فرش ماشینی ایران سعی کرده ایم بهترین برند ها را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار دهیم بد نیست قبل از مراجعه به بازار سری هم به ما بزنید و از مقالات و محصولات سایت دیدن کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد فرش ماشینی به دست آورید و از قیمت منصفانه برخی از فرش ها آگاه شوید. اطلاعاتی از قبیل تصاویر و قیمت فرش مشهد ، قیمت فرش نگین مشهد، راهنمای جامع خرید بهترین فرش ماشینی، روش های تشخیص اصل بودن فرش و ... .

 

 

برچسب ها : فرش,فرش ماشینی,تضمین قیمت,تضمین کیفیت

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها