مولفه‌های نقش آفرینی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ قرض الحسنه

کد خبر: 1179807

تحقق ارکان اقتصاد مقاومتی که مترادف با اقتصاد مقاوم در برابر تحریم و فشارهای بیرونی می باشد، بایسته هاو ملزوماتی در کشور ما دارد.

مولفه‌های نقش آفرینی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ قرض الحسنه

سیدمجتبی جلال‌زاده (روزنامه‌نگار): تحقق ارکان اقتصاد مقاومتی که مترادف با اقتصاد مقاوم در برابر تحریم و فشارهای بیرونی می باشد، بایسته هاو ملزوماتی در کشور ما دارد. بدیهی است که تحقق این بایسته ها منتج به  استحکام ساختاری کشور در حوزه اقتصاد و معیشت عمومی خواهد شد. در این میان، مولفه ای به نام "گردش سرمایه های  سالم و مطمئن"نقش  اساسی و مهمی خواهد داشت.اگرچه همواره  از  ترویج فرهنگ قرض الحسنه به  مثابه یک"ارزش" سخن به میان می آوریم، اما باید گفت که جاری شدن این فرهنگ در کالبد کشور مهم ترین نقش را در چابکی معاملات و هم افزایی شهروندان در مسیر رشد و پویایی اقتصادی ایفا خواهد کرد. بنابراین، نگاه به قرض الحسنه محدود به موضوعات ارزشی نشده و تاثیر آن بر شاخصه های رشد اقتصادی در کشور نیز غیر قابل انکار است. 

اما سوال اصلی اینجاست که رسانه ها چه نقشی در ترویج این فرهنگ و ایجاد و تثبیت زیرساختها و مولفه های آن در سطح جامعه و ساختار اعتباری و بانکی کشور بر عهده دارند؟ در این خصوص سه مولفه مهم وجود دارد که لازم است مدنظر قرار گیرد:

نخست اینکه رسانه ها مهم ترین نقش ممکن را در تبیین فرهنگ قرض الحسنه و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور بر عهده دارند.اینکه فرهنگ قرض الحسنه مبتنی بر چه مناسبات و اصولی می باشد و در صورت تثبیت آن در مناسبات عمومی و اعتباری، شاهد چه تاثیرات ایجابی و مستمری در رشد و شکوفایی کشور خواهیم بود. فراتر از آن، رسانه ها علاوه بر تبیین فرهنگ قرض الحسنه برای افکار عمومی، نقش به سزایی در انتقال مطالبات شهروندان  به مسئولین در خصوص تثبیت این نگاه و فرهنگ کلان خواهند داشت.بنابراین،نخستین گام ، تبیین فرهنگ قرض الحسنه و تصویرسازی صحیح از آن توسط رسانه ها می باشد. 

دومین بایسته ای که در خصوص ترویج فرهنگ قرض الحسنه توسط رسانه ها باید مورد توجه قرارگیرد، معطوف به انتخاب مجاری و ابزارهای رسانه ای هوشمند و موثر در انتقال و تثبیت فرهنگ قرض الحسنه در کشور است. پس از اینکه درمرحله نخست، شهروندان عزیز کشورمان با کارآیی و اصالت فرهنگ قرض الحسنه و لزوم تثبیت آن در ساختار اقتصادی و اعتباری کشور آشنا شدند ، لازم است رسانه ها از بهترین مجاری و ابزارهای ممکن در انتقال پیامهای مربوطه در این زمینه به مخاطبان استفاده کنند.بخشی از این پیامها معطوف به نخبگان، بخشی معطوف به صاحبان مشاغل و بخشی معطوف به کارمندان و ..... می باشد.تولید اخبار، تحلیلها،گفت و گوها، تولیدات فضای مجازی و دیگرموارد باید بر اساس تولید "پیامهای هوشمند و هدفمند" و معطوف به مخاطبان مربوطه ( بر اساس ماهیت پیام و طیف بندی مخاطبان) صورت گیرد. 

سومین بایسته مهم در این خصوص، تثبیت و استمرار این مسیر می باشد. بدون شک ایجاد دغدغه و انتقال پیامهای رسانه های به مخاطبان در خصوص اهمیت فرهنگ قرض الحسنه شرط لازم برای تحقق آن محسوب می شود اما این شرط کافی نیست."تثبیت فرهنگ قرض الحسنه" در کالبد اجتماعی و اعتباری کشور این روند را به بهترین نحو مممکن تکمیل کرده  و در حقیقت، حکم شرط کافی را در تبلور این فرهنگ اصیل و غنی ایفا خواهد کرد. 

در یک جمع بندی کلی، رسانه های کشور در هر سه مرحله  "تبیین اهمیت فرهنگ قرض الحسنه"، " تولید پیامهای رسانه ای با هدف ترویج عملیاتی فرهنگ قرض الحسنه" و در نهایت " تثبیت فرهنگ قرض الحسنه در کشور" مهمترین نقش را ایفا می کنند. باشد که در سایه این نگاه کلان و عملیاتی، بتوان گام بلندی در ترویج و تثبیت این فرهنگ مقدس و مولد برداشت. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها