مردم با روزنامه‌ها قهر نیستند

کد خبر: 1276501

شتاب تغییرات رسانه‌ها در چند سال گذشته به قدری بوده که حتی باعث زوال برخی از این رسانه‌ها شده است اما در این میان برخی از رسانه‌ها هم با وفق دادن خود با شرایط کنونی نه‌تنها شاهد ریزش مخاطب نبوده‌اند بلکه توانسته‌‌اند مخاطبان بیشتری برای خود دست و پا کنند.

مردم با روزنامه‌ها قهر نیستند

دکتر مراد عنادی، مدیرعامل موسسه جام‌جم از سیر تحول این رسانه‌ها روایت می‌کند:

 

 رسانه‌ها در شرایط کنونی چقدر متحول شده‌اند؟

رسانه‌ همچون حوزه‎های دیگر در این سال‌ها شاهد سیر تکاملی بوده است. به این معنا که در زمانه‌ای مطبوعات چاپی و رادیو و تلویزیون به عنوان سردمداران ارائه اطلاعات بوده‌اند و این روزها به‌نوعی ظهور شبکه‌های نوین رسانه‌ای منجر به پیدایی پدیده‌هایی همچون انسان - رسانه شده‌ است. پدیده‌ای که اوج تحول در رسانه‌ها را نمایان می‌کند. در زمانه کنونی هر شهروندی می‌تواند یک رسانه تاثیرگذار باشد.

 این اتفاق چقدر می‌تواند مرجعیت رسانه‌های چاپی را تهدید کند؟

اساسا رسانه‌ها زایش دارند و همین موضوع انسان - رسانه هم جزو همین زایش‌ها مورد توجه قرار گرفته است. با فراگیری هوش مصنوعی این رویه شتاب بیشتری هم گرفته و احتمالا شاهد پدیده‌های رسانه‌ای تازه‌تری تحت تاثیر همان زایش مورد اشاره باشیم. کارکرد وجودی رسانه‌ها هم به‌عنوان حلقه واسط دستگاه‌های حاکمیتی و مردم بوده، به این معنا که خواسته‌ها و مطالبات مردم از طریق رسانه‌ها منتقل می‌شده است. کاری که به‌نوعی دیگر احزاب هم انجام می‌دهند با این تفاوت که فراگیری رسانه‌ها دراین زمینه بیشتر از احزاب است. پدیده انسان - رسانه هم در همین چارچوب می‌تواند موثر باشد وگرنه اگر فقط به ارائه منویات شخصی خود بپردازد، اعتبار خود را از دست می‌دهد.

 جام‌جم چقدر توانسته خود را با شرایط رسانه‌ای امروزی وفق بدهد؟

جام‌جم در حوزه آنلاین جزو پیشگامان بوده است، از سال ۱۳۸۴ که جام‌جم آنلاین به راه افتاد و موفقیت جالب توجهی هم داشت هنوز این موضوع در میان رسانه‌های دیگر ناشناخته بود. هنوز هم این رویه ادامه دارد و در زمینه‌های دیگر روزنامه جام جم تلاش دارد خود را با شرایط نوین رسانه‌ای وفق دهد و از ظرفیت بالای این بسترها استفاده کند. در مقایسه با دیگر رسانه‌ها در کشور جام‌جم توانسته خود را در منظومه‌ رسانه‌ای و با شرایط کنونی همگام کند. رسیدن به نقطه مطلوب هم نیازمند تربیت نیروی انسانی است و هم زیرساخت‌های فنی مناسبی را طلب می‌کند.

 آیا عمر روزنامه‌های مکتوب با توجه به این زایش‌های متعدد مورد اشاره شما به پایان رسیده است؟

جوابش منفی است. ما همچنان باور داریم مردم در قهر با روزنامه‌ها به سر نمی‌برند. با وجود تکثر در نوع رسانه‌ها اما آنها همچنان مخاطبان خاص و وفادار خود را دارند. نه این‌که آن اقبال گذشته را داشته باشند و طبیعتا به فراخور شرایط کنونی همه رسانه‌ها شاهد ریزش‌هایی بوده‌اند اما مطبوعات چاپی همچنان اهرم‌های منحصر به فردی دارند ازجمله قدرت تیتر. شاخصه‌ای که همه رسانه‌های دیگر از آن محروم هستند. نکته مهم این است که بدانیم بستر نمایش رسانه‌های مکتوب تغییر کرده است. به این معنا که مرجعیت آنها همچنان پابرجاست اما شاید دیگر روزنامه‌ها به شکل سنتی از روی کیوسک خوانده نشوند و توسط سکوهای دیگر به چشم مخاطبان بیایند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها