فردا گزارش می‌دهد؛

گشایش مذاکراتی در راه است؟

کد خبر: 1224032

قرائن و شواهد از تغییر وضعیت مذاکرات بین ایران و آمریکا حکایت می کند.

گشایش مذاکراتی در راه است؟

گروه سیاسی فردا: در روزهای اخیر نشانه‌هایی از خروج مذاکرات ایران و آمریکا از بن بست به چشم می خورد. نخستین اظهارنظر را حسین عبداللهیان انجام داد و در اظهارنظری گفت «هفته هاست به طور غیرمستقیم پیام ها برای لغو تحریمها ادامه دارد و از طریق وزرای خارجه برخی کشورها نیز تلاش ها برای جمع بندی متن اولیه در حال انجام است. پیشرفتهای خوبی حاصل شده است و امیدواریم به نقاط خوبی برسیم اما برای حفظ آرامش مردم دائما اطلاع رسانی نمی‌کنیم». البته این موضع امیرعبداللهیان هرچند برخی توجه ها را جلب کرد اما در عین حال اهالی رسانه و کارشناسان حوزه سیاست منتظر فکت های بعدی بودند که انتظار آنها زیاد طول نکشید.

دومین چراغ را علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران روشن کرد و از قول منابع موثق در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت «مذاکرات چراغ خاموش تیم فنی حوزه بانکی در یکی از کشورهای همسایه با موفقیت به پایان رسید و یقینا به زودی شاهد گشایش در حوزه ارزی خواهیم بود». این فعال بخش خصوصی همچنین به سفر پادشاه عمان به ایران در روز‌های آینده اشاره و چنین تحلیل کرد که «این می‌تواند به کاهش تقاضا برای دلار و پایین آمدن قیمت آن در بازار آزاد منجر شود و از سوی دیگر می‌تواند مقدمه‌ای برای توافق هسته‌ای باشد».

سومین نشانه سفر سلطان عمان به تهران بود که در پاسخ به سفر سال گذشته سیدابراهیم رئیسی انجام شد. سابقه موفق عمان در نتیجه بخشی رایزنی های دپیلماتیک بین ایران و آمریکا و آغاز مذاکرات برجامی برکسی پوشیده نیست. از این جهت سفر هیثم بن طارق برای بسیاری از تحلیلگران و رسانه ها اهمیت ویژه ای داشت.  برهمین اساس حسن بهشتی پور کارشناس مسائل سیاست خارجی به فردا گفت «میانجیگری بین ایران و آمریکا برای احیای برجام و مبادله زندانیان بین دو کشور از موضوعات سفر سلطان عمان بود».

در کنار همه پالس ها و کدهای خبری از قریب الوقوع بودن یک تحول جدید دیپلماتیک، آنچه بیشتر احتمال توافق بین ایران و آمریکا را قوت بخشید، اظهار نگرانی اسرائیل بود که حکایت از این می کرد اتفاقاتی در حال وقوع است. آمیتای استاین خبرنگار حوزه دیپلماسی شبکه رادیو و تلویزیون اسرائیلی «کان» نوشت «نگرانی‌هایی در اسرائیل بابت گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است اتفاقی در موضوع توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا در روز‌ها و هفته‌های آینده رخ دهد، بوجود آمده است. نگرانی اصلی توافقی موقت در بحث هسته‌ای است، به این معنا که ایران بخشی از فعالیت هسته‌ای خود را متوقف می‌کند، اما توانایی‌های هسته‌ای خود را در دستان خود نگه می‌دارد و در ازای آن لغو تحریم‌ها را از آمریکا دریافت خواهد کرد.  دولت آمریکا در هفته‌های اخیر درباره امکان چنین توافق موقتی بحث کرده و پیام‌هایی بین ایران و آمریکا در مورد موضوع هسته‌ای بین دو طرف رد و بدل شده است.  یک مقام آمریکایی به من گفته دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است».

حال باید منتظر ماند و دید در هفته های آینده خروجی و نتیجه پیام های رد و بدل شده بین ایران و آمریکا چه خواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها