خشکبار شامل چیست؟

کد خبر: 1109406

برخی آجیل را هم در دسته خشکبار در نظر می گیرند اما واقعا خشکبار شامل چیست؟ در جواب باید بدانید که این دو دسته ماده غذایی دارای منشأ، خصوصیات و ارزش غذایی کاملاً متفاوتی هستند. در واقع خشکبار همان میوه است که اکثر محتوای اصلی آب آن به طور طبیعی، در معرض آفتاب یا با استفاده از دستگاه های میوه خشک کن یا سایر روش های خشک کردن از بین رفته است.

خشکبار چیست؟

خشکبار خوراکی ای است که تقریباً تمام محتوای آب آن از طریق خشک کردن حذف شده است. میوه خشک نوعی خشکبار است که در طی این فرآیند منقبض می شود و تنها میوه ای خشک، کوچک و پر انرژی از آن باقی می ماند. حال سوال این است که خشکبار شامل چیست؟ و چه محصولاتی جزو این دسته قرار می گیرند؟ کشمش رایج ترین خشکبار است و پس از آن خرما، آلو، انجیر و زردآلوی خشک قرار دارند. انواع دیگری از خشکبار نیز وجود دارند که به شکل میوه های خشک با روکش قندی عرضه می شوند.

این میوه های خشک عبارتند از انبه، آناناس، زغال اخته، موز و سیب. خشکبار و میوه های خشک را می توان برای مدت طولانی تری نسبت به میوه های تازه نگهداری کرد. خشکبار رویال می تواند یک میان وعده مفید باشد، به خصوص در سفرهای طولانی که یخچال در دسترس نیست. هم اکنون می توانید خرید خشکبار اصیل ایرانی را با بهترین کیفیت از سایت اینترنتی royalnuts.ir انجام دهید.

آیا خشکبار و میوه خشک به اندازه محصولات تازه سالم است؟

در بحث خشکبار شامل چیست؟ یک سوال اساسی وجود دارد و آن این است که تفاوت میوه های تازه  و خشکبار چیست؟ خوردن خشکبار یا میوه های خشک فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما در مقایسه با محصولات تازه، تفاوت قابل توجهی در ارزش غذایی آن ها وجود دارد. برای مثال کشمش و انگور حاوی مقادیر مشابهی پروتئین و چربی هستند. کشمش حاوی حدود 3 گرم پروتئین و 1 گرم چربی است. انگور تازه با اندکی تفاوت حاوی حدود 1 گرم پروتئین و چربی ناچیزی در هر 100 گرم است.

تفاوت اصلی در محتوای کربوهیدرات آنها است که همگی به شکل قندهای طبیعی هستند. کشمش حاوی 62 گرم کربوهیدرات در هر 100 گرم است در حالی که انگور تازه فقط 16 گرم در هر 100 گرم کربوهیدرات دارد. تفاوت دیگر کشمش و به طور کلی خشکبار با میوه های تازه در میزان فیبر آن ها است. کشمش حاوی فیبر بیشتری تقریبا معادل 3 گرم در هر 100 گرم در مقایسه با انگور با حدود 1 گرم در هر 100 گرم است.

فیبر برای حمایت از هضم سالم مهم است و می تواند از بیماری قلبی جلوگیری کند، از طرفی به کند کردن هضم و جذب برخی از قندهای طبیعی نیز کمک می کند. همچنین از آنجایی که میوه های خشک حاوی آب کمتری هستند بنابراین در مقایسه با میوه های تازه منبع غنی تری از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری در هر 100 گرم هستند. همچنین کالری آن در هر 100 گرم به میزان قابل توجهی بیشتر از میوه های تازه است.

هنگام خرید معیارهای انتخاب خشکبار شامل چیست؟

شاید بپرسید نکات مهم در هنگام خرید خشکبار شامل چیست؟ هنگام خرید خشکبار یا میوه های خشک برچسب آن را بررسی کنید. برخی از تولید کننده های خشکبار و میوه های خشک میوه ها را در آب خیس می کنند تا به شیرینی آن بیفزایند، اما این کار باعث افزایش محتوای قند آن نیز می شود. همچنین بررسی کنید که خشکبار به سایر مواد اضافی مانند نمک یا موادی مانند ماست یا شکلات آغشته نشده باشند، زیرا این کار باعث افزایش کالری و شکر آن می شود.

چگونه می توانیم میوه های خشک را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنیم؟

نکاتی مهم در رژیم غذایی خشکبار شامل چیست؟ اگرچه قند موجود در میوه خشک طبیعی است، اما از طرفی هم ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود. بهتر است میوه‌های خشک را در طول روز همراه با وعده‌های غذایی یا با غذاهای غنی از پروتئین مانند ماست یا آجیل به عنوان یک میان وعده مصرف کنید.

اگر نگران محتوای قند طبیعی میوه خشک هستید، به میزان وعده های غذایی خود توجه کنید. خشکبار را در کنار برخی از غذاهای غنی از پروتئین مانند آجیل، دانه ها یا ماست مصرف کنید تا به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید و هضم غذا را کندتر کنید.

استفاده از میوه خشک به عنوان قندهای طبیعی

از آنجایی که میوه خشک حاوی آب کمتری است، محتوای کالری آن در هر 100 گرم بسیار بیشتر از میوه های تازه است. اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید یا حداقل ثابت نگه دارید، توصیه ما به شما این است که به اندازه وعده ها توجه کنید. خشکبار و میوه خشک برای کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند یا اشتهای کمتری دارند (مانند افراد مسن)، می‌تواند یک مکمل عالی برای افزایش کالری دریافتی شما باشد.

30 گرم خشکبار یا میوه خشک به عنوان یکی از پنج وعده غذایی شما در روز محسوب می شود. این تقریباً معادل 80 گرم میوه تازه است. 30 گرم تقریباً برابر با سه قاشق غذاخوری است.

خشکبار و میوه های خشک چگونه فرآوری می شوند؟

نکته دیگر این است که مراحل فرآوری خشکبار شامل چیست؟ خشکبار از میوه های تازه تهیه می شود و طی مراحل پوست کندن، هسته گیری، جوشاندن در آب و شکر، خیساندن، خشک کردن و بسته بندی پردازش می شود. میوه های خشک کمتر از 20 درصد آب دارند. خشکبار دارای سطحی خشک بوده و چسبندگی کمی دارند. میوه های خشک انواع مختلفی دارند مانند توت خشک، هلو خشک، آناناس خشک، موز خشک، زردآلو خشک، گلابی خشک و غیره. میوه های خشک حاوی اسید میوه، مواد معدنی و ویتامین C هستند که برای بدن انسان مفید است.

به طور کلی، میوه‌های خشک با خشک کردن در آفتاب یا استفاده از دستگاه آب‌گیری و خشک کن تهیه می‌شوند که باعث می‌شود مقدار زیادی از آب آن تبخیر شود. خشک کردن محصولات یک راه عملی برای نگهداری طولانی مدت با حفظ نسبی خاصیت آن ها محسوب می شود، اما باید روش های خشک کردن را نیز در نظر بگیرید.

در ادامه بحث خشکبار شامل چیست؟ در مورد روش های خشک کردن خشکبار باید گفت شواهد علمی زیادی برای تعیین کمیت حفظ مواد مغذی میوه ها پس از خشک شدن وجود ندارد. احتمالاً این امر تا حدی به دلیل ساختار شیمیایی متفاوت میوه ها است.

فرآیند سنتی خشک کردن میوه

خشکبار و میوه های خشک شده با روش سنتی دارای محتوای قند بالایی هستند که باعث چسبندگی آنها می شود. فرآیندهایی که در روش خشک کردن سنتی بر روی میوه ها انجام می شود شامل موارد زیر است:

انتخاب مواد خام، آماده سازی میوه تازه (پوست کردن، هسته گیری، برش، دودی کردن)، جوشاندن در آب و شکر، خیساندن، خشک کردن.

فرآیند نفوذ شکر در خلاء

فرآیند نفوذ شکر در خلاء جایگزینی برای فرآیند جوشاندن به روش سنتی است. در این روش معمولا، میوه را گرم می کنند تا بخار داخل آن متراکم شود و خلاء ایجاد شود، به طوری که مایع قند تحت فشار هوا به داخل آن نفوذ کند. با فرآیند نفوذ شکر در خلاء، می توان هوای فضای بین سلولی میوه ها را خارج کرد، بنابراین فشار هوا می تواند مایع قند را در داخل میوه متراکم کند.

به این ترتیب مایع حاوی شکر در میوه ها نفوذ می کند و میوه را شفاف می کند. این فرآیند می تواند از کاهش ارزش غذایی که در فرایند جوشاندن میوه ها رخ می دهد جلوگیری کند.

فرآیند خشک کردن به روش دود دادن با گوگرد

خشکبار و میوه های خشک سنتی به صورت دستی تهیه می شوند. امروزه در کشورهای توسعه یافته میوه خشک با خط فرآوری مکانیکی تولید می شود. این خط های تولید مکانیکی دارای اتوماسیون بالا، خروجی بالا، با بازده روزانه بیش از 10 تن هستند. برخی از تولید کنندگان کوچک روش تولید نیمه دستی و نیمه مکانیکی را اتخاذ می کنند. در این روش خشک کردن، میوه های خشک با دود دادن با گوگرد فرآوری می شوند تا میوه شفاف شود و مدت زمان نگهداری آن طولانی شود. 

در این مطلب به بررسی خشکبار و فرآیند تهیه آن پرداختیم. ضمن اینکه اشاره کردیم خشکبار شامل چیست، خواص و مزیت های آن را نیز بیان کردیم. امیدواریم این مطلب در جهت آشنایی با خشکبار برای شما مفید واقع شده باشد. در پایان لازم به ذکر هست می توانید بهترین و با کیفیت ترین آجیل، خشکبار و تنقلات را از سایت آجیل و خشکبار رویال به نشانی www.royalnuts.ir تهیه نمایید و درب منزل تحویل بگیرید. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها