بهترین متخصص ایمپلنت

کد خبر: 943132

یکی از بزرگترین مزایا و محاسن ایمپلنت، تحریک استخوان سازی درون فک است. در نتیجه استخوان متعاقب کشیدن دندان به مرور زمان تحلیل نمی رود. پس از کشیدن دندان و همزمان با تحلیل استخوان، لثه هم تحلیل می رود و مخاط دهان جایگزین آن می شود که مثل لثه تحمل فشار را ندارد. در نواحی خلفی فک بالا متعاقب کشیدن دندان، سینوس های فکی به سمت پایین حرکت می کنند که با گذاشتن ایمپلنت در زمان مناسب می توان از این عرضه جلوگیری کرد.

اگر ایمپلنت را معجزه دندانپزشکی بنامیم قطعا اغراق نکرده ایم. یک پیچ که درون فک قرار می گیرد و بر روی آن استخوان سازی صورت می گیرد. با رشد کودک و رویش دندان های او، استخوان های اطراف دندان ها و استخوان فک رشد می کنند و پس از کشیدن دندان ها، این استخوان ها به علت عدم وارد شدن نیرو به آنها تحلیل می روند که میزان تحلیل، پس از کشیدن در سال اول به سرعت می باشد و این موضوع اهمیت جایگزینی ایمپلنت را گوشزد می کند. البته برای جایگزینی دندان از دست رفته با مراجعه به پزشک فوق تخصص ایمپلنت می توان بهترین نوع مناسب برای دندان را انتخاب کرد.

انواع ایمپلنت

پس از کشیدن دندان، راه های مختلفی برای جایگزینی آن وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

  • پروتز های متحرک : که از قدیم استفاده می شدند. پس از مدتی ستخوان فک را به خاطر اصطکاک تحلیل می برند که این عمل باعث لق شدن و غیر قابل استفاده بودن پروتز های متحرک و در نتیجه تعویض آن می شود.
  • بریج (روکش) : در این روش برای جایگزینی یک دندان باید دو دندان مجاور چپ و راستی را هم تراش داد که در نتیجه این عمل آسیب غیر قابل بازگشتی به دندان ها وارد می شود. میانگین طول بریج های دندانی حدود 10 سال است. در مواردی که به علت مشکلات پزشکی بیمار، امکان کاشت ایمپلنت وجود نداسته باشد، از این روش استفاده می شود.
  • FRC : نوعی پروتز است که در آن یک دندان توسط دو بالچه از پشت به دندان های مجاور متصل می شود که این عمل بسیار محافظه کارانه است و کمترین آسیب را به دندان ها می زند ولی در عین حال ضعیف می باشد و احتمال شکستن آن وجود دارد. به همین خاطر به صورت موقت کاربرد دارد تا درمان اصلی انجام شود.
  • ایمپلنت : ظاهر دندان های بیمار را ارتقا می دهد و مثل دندان های خود شخص به نظر می آید.
ایمپلنت دندان

یکی از بزرگترین مزایا و محاسن ایمپلنت، تحریک استخوان سازی درون فک است. در نتیجه استخوان متعاقب کشیدن دندان به مرور زمان تحلیل نمی رود. پس از کشیدن دندان و همزمان با تحلیل استخوان، لثه هم تحلیل می رود و مخاط دهان جایگزین آن می شود که مثل لثه تحمل فشار را ندارد. در نواحی خلفی فک بالا متعاقب کشیدن دندان، سینوس های فکی به سمت پایین حرکت می کنند که با گذاشتن ایمپلنت در زمان مناسب می توان از این عرضه جلوگیری کرد.

در پروتز های متحرک که معمولا تطابق خوبی ندارند و حرکت می کنند، صحبت کردن به دشواری و با ترس از درآمدن پروتز انجام می شود اما در ایمپلنت چون به فک جوش می خورد، به هیچ وجه چنین نگرانی وجود ندارد و اعتماد به نفس بیمار را بالا می برد و در عین حال به علت عدم حرکت ایمپلنت ها، جویدن با آنها بسیار راحت و بدون استرس و نگرانی می باشد.

وقتی از بریج برای جایگزینی دندان استفاده می کنند، قادر به کشیدن نخ دندان در آن ناحیه نخواهید بود ولی چون روکش ایمپلنت متکی بر خود ایمپلنت است و به دندان های مجاور اتصالی ندارد، به راحتی مثل دندان های طبیعی خود شخص نخ کشیده می شود. با رعایت بهداشت، ایمپلنت ها می توانند بدون محدودیت زمانی در دهان باقی بمانند. پس ماندگاری یکی از محاسن آنها است.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت قرار است به صورت مادام العمر در دهان باقی بماند پس در انتخاب آن باید حداکثر دقت را به عمل آورید. تفاوت قیمتی میان یک ایمپلنت عالی و متوسط به نسبت سال هایی است که قرار است در دهان باقی بماند و بسیار ناچیز است. در انتخاب نوع ایمپلنت، کشور سازنده مهم نیست چون بسیاری از ایمپلنت ها در کشورهایی مثل آمریکا، سوئیس و فرانسه ساخته می شوند که کیفیت لازم را ندارند. پس باید به کمپانی سازنده ایمپلنت توجه کرد که مثلا ساخت کمپانی اشترومن (ITI) باشد که بدون شک یکی از بهترین ایمپلنت های جهان است که بالغ بر چند دهه قدمت دارد.

ایمپلنت توسط چه کسی انجام می شود؟

ایمپلنت درمانی بسیار تخصصی است که نیاز به 3 سال آموزش دارد و در سه رشته تحصیلی زیر آموزش داده می شود.

  • جراحی لثه و ایمپلنت
  • جراحی فک و صورت
  • پروتزهای دندان

از درمان ایمپلنت توسط افراد غیر متخصص پرهیز کرده و به واژه متخصص دقت نمایید. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی می بایست به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید. متاسفانه بسیاری از افراد با دوره های 3 الی 7 روزه اقدام به درمان ایمپلنت می کنند و امکان ایجاد مشکلات برای بیمار را بالا می برند که بعضاً جبران بعضی از آنها بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن است.

* در سیستم آموزشی و درمانی واژه هایی مثل ایمپلنتولوژیست و مسترشیپ وجود خارجی ندارند.

روش های مختلف انجام ایمپلنت

به طور کلی در صورت مناسب بودن استخوان بیمار یا ایمپلنت درون فک قرار داد می شود و 3-2 ماه بعد روکش آن قرار داده می شود و در صورت عدم کفایت استخوان، پیوند استخوان انجام می شود و پس از چهار ماه اقدام به گذاشتن ایمپلنت می کنیم. در ایمپلنت فوری توسط دستگاه های دیجیتال انجام می شود می توان بصورت همزمان پایه و روکش ایمپلنت را قرار داد و در صورت نیاز در ماه های بعد اصلاحات جزئی بر روی روکش انجام داد. این روش در دندان های قدامی که در معرض دید هستند کاربرد دارد و دوره بی دندانی بیمار حذف می شود.

ملاحظات انجام ایمپلنت

انجام ایمپلنت تقریباً در اکثر بیماران ممکن است مگر اینکه امکان انجام یک کشیدن ساده دندان را نداشته باشد. در افراد دارای ذیابت که قند خون آنها کنترل شده باشد، انجام ایمپلنت بلامانع است. توجه داشته باشید افراد سیگاری هم باید یک هفته قبل و یک هفته پس از انجام ایمپلنت از کشیدن سیگار پرهیز کنند و تا حد ممکن استعمال دخانیات را به حداقل برسانند.

اهمیت بهداشت در ایمپلنت

شاید بتوان گفت بهداشت دهان مهمترین فاکتور در بقای ایمپلنت می باشد. متاسفانه تصور غلطی وجود دارد که ایمپلنت چون از فلز است و پوسیده نمی شود، پس به بهداشت عالی نیاز ندارد که در صورت عدم رعایت بهداشت توسط بیمار، میکروب های دهان بسیار مضر و باعث تحلیل لثه و استخوان می شوند. در پایان قابل ذکر است که در حال حاضر، بهترین درمان برای جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد و می تواند یک درمان دائمی و مادام العمر به حساب آید اگر سه شرط زیر انجام شود:

  • بیمار متعهد که بهداشت دهان خود را رعایت می کند.
  • استفاده از بدنه های خوب ایمپلنت
  • انجام ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها