افشاگری عجیب درباره حمله به کنگره آمریکا

کد خبر: 1049521

رئیس پلیس سابق کنگره که بعد از حمله مرگبار به آن استعفا کرد، در نامه‌ای به پلوسی نوشت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی وضعیت و پیش‌بینی وقایع خشونت‌بار روز ششم ژانویه در واشنگتن ناکام ماندند.

افشاگری عجیب درباره حمله به کنگره آمریکا

خبرگزاری فارس: «استیون ساند» در نامه‌ای به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که نسخه‌ای از آن به دست شبکه «سی‌ان‌ان» رسید پلیس فدرال (ف‌بی‌آی)، سرویس مخفی آمریکا، وزارت امنیت داخلی و اداره پلیس واشنگتن را به دلیل عدم موفقیت در پیش‌بینی حمله مرگبار به ساختمان کنگره مقصر دانست.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، او در این خصوص نوشت به نظر می‌رسد کل جامعه اطلاعاتی این حمله را از دست دادند. وی برای پلوسی نوشت که دقایقی بعد از آن که طرفداران ترامپ به بخش غربی ساختمان کنگره رسیدند، مشخص بود که اوضاع در حال وخیم‌تر شدن بود و آژانس سابق او (پلیس کنگره) منابع لازم برای تامین امنیت کنگره بدون حمایت آژانس‌های دیگر را در اختیار نداشت.

وی در عین حال گفت که اعتقاد ندارد پلیس کنگره در حمایت از امنیت آن شکست خورده و افزود: علیرغم تعداد زیاد حمله‌کنندگان و با وجود موارد عجیب بسیار، پلیس توانست امنیت اعضای کنگره را حفظ کند.

ساند همچنین گفت که قبل از ششم ژانویه از دو ناظر منصوب کنگره خواسته بود کمک بیشتری ارائه کنند که آن‌ها این درخواست را رد کرده بودند.

این مقام سابق پلیس آمریکا نوشت: باید اضافه کنم که ای کاش قبل از مقصر دانستن پلیس گنگره و من به عنوان رئیس به دلیل حمله به کنگره از سوی یک گروه شورشی، به پیامدهای اطلاعات ناقص از سوی ارزیابی‌های اطلاعاتی، درخواست نادیده گرفته شده برای کمک گارد ملی و تاخیر در تایید کمک از سوی گارد ملی توجه بیشتری می‌شد.

او در اشاره به عاملان حمله نوشت: این گروه شبیه هیچ یک از چیزهایی که من در دوران کارم دیده بودم نبود. این گروه شامل هزاران جنایتکار خشن کاملاً هماهنگ و مجهز بود. آن‌ها سلاح، مهمات شیمیایی، تجهیزات محافظتی، مواد منفجره و وسایل کوهنوردی داشتند. برخی از آن‌ها تجهیزات بی‌سیم داشتند که نشان دهنده هماهنگی زیادشان بود.

وی در ادامه اظهار داشت: هنوز نمی‌توانم درک کنم چرا در میانه شورشی که در سطح جهان در حال پخش از تلویزیون‌ها بود، وزارت دفاع بیش از سه ساعت برای تایید درخواست فوری دریافت کمک از گارد ملی زمان صرف کرد.

او در پایان نامه خود تاکید کرد: آنچه در ششم زانویه به وقع پیوست را به هیچ وجه نمی‌توان اعتراض، تجمع یا نافرمانی مدنی در نظر گرفت. بلکه شورشی کاملاً برنامه‌ریزی شده، هماهنگ شده و مسلح علیه کنگره ایالات متحده بود. پلیس کنگره نیروی انسانی، آموزش یا توانایی مواجهه با یک شورش مسلح شامل هزاران نفر که در پی خشونت و خرابی به هر قیمتی هستند را ندارد.

ساند بعد از آن که نیروی فدرال ساختمان کنگره به ناتوانی در تأمین امنیت این مجموعه و جلوگیری از ورود هواداران ترامپ به کنگره متهم شد، از سمت خود استعفا کرد.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

در پی آن، برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره ترامپ را به تحریک هواداران خود برای حمله به کنگره در تاریخ ششم ژانویه متهم کردند و به همین دلیل طرح استیضاح وی را در مجلس سنا پیش برده‌اند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها