واکسیناسیون سراسری با واکسن روسی در مجارستان

کد خبر: 1050778

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در اروپا از احتمال باقی ماندن طولانی مدت اپیدمی کرونا در کنار انسان‌ها با وجود واکسیناسیون خبر داده و مجارستان هم به عنوان اولین کشور اروپایی واکسیناسیون سراسری با واکسن اسپوتنیک ۵ روسی را آغاز کرد.

واکسیناسیون سراسری با واکسن روسی در مجارستان

خبرگزاری تسنیم: انواع جهش یافته ویروس کرونا در اروپا در حال ظهور است و کاسه صبر و طاقت شهروندان و مقامات اتحادیه اروپا در این شرایط وخیم کرونایی را لبریز کرده است.

شیوع گسترده ویروس انگلیسی در دانمارک

جدیدترین اخبار کرونا از اروپا حاکی از آن است که وزارت بهداشت دانمارک از شیوع گسترده ویروس جهش یافته انگلیسی در این کشور خبر داده است. بر این اساس از هر 4 مورد آلودگی به ویروس کرونا در این کشور یک مورد مربوط به این ویروس است. بر این اساس در اولین هفته فوریه 28.5 درصد از موارد ابتلا به کرونا مربوط به ویروس جهش یافته کرونا بود، این در حالی است که در هفته قبل از آن 20.3 درصد از مبتلایان به این ویروس آلوده می شدند.

این ویروس جهش یافته برای اولین بار در 14 نوامبر در دانمارک دیده شد.

در ایتالیا هم بر اساس یک ارزیابی رسمی از هر 5 مورد ابتلا به کرونا یک مورد مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی است. در آلمان هم این نوع ویروس جهش یافته حدود یک هفته پیش 6 درصد همه مبتلایان را شامل می شد که به گفته نهادهای بهداشتی تا به حال بیشتر هم شده است.

ترغیب دولت انگلیس برای واکسیناسیون افراد بالای هفتاد سال

حدود 30 وزیر دولت انگلیس می خواهند در پایان هفته جاری از مراکز واکسیناسیون بازدید کرده تا افراد با سنین بالا را برای تزریق واکسن ترغیب کنند. وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرده که این مسئله مهم است که هر فرد بالای 70 سال که هنوز واکسن نزده است آخر هفته به نهادهای بهداشتی اطلاع رسانی کند.

واکسیناسیون بیش از 14 میلیون انگلیسی

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت انگلیس بیش از 14 میلیون انگلیسی تا به حال اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. تا روز دوشنبه باید همه افراد بالای هفتاد سال، گروه های خطر و کارکنان نهادهای بهداشتی واکسینه شده باشند.

پرتغال کنترل‌های مرزی با اسپانیا را تمدید می‌کند

پرتغال هم برای مهار کرونا کنترل های مرزی با اسپانیا را تمدید می کند. پرتغال در نقطه اوج شرایط کرونایی خود در اواخر ژانویه سفرها از اسپانیا را موقتا متوقف کرده و کنترل های مرزی را تشدید کرد و تنها برخی استثنائات در نظر گرفته شد. ارتباطات ریلی بین دو کشور هم متوقف شد. از اواسط ژانویه این کشور تحت قرنطینه سختگیرانه‌ای برای مهار کرونا قرار دارد.

نخست وزیر پرتغال اعلام کرده که به احتمال زیاد این کشور تا اواخر ماه مارس در قرنطینه باقی خواهد ماند.

اروپا به دنبال تایید واکسن‌هایی برای مهار ویروس‌های جهش یافته

آژانس دارویی اروپا (Ema) هم می خواهد به سرعت واکسن هایی را مورد ارزیابی قرار دهد که علیه انواع جهش یافته کرونا تاثیر گذارند. رئیس آژانس دارویی اروپا اعلام کرده که در حال حاضر دستورالعمل هایی در این باره در حال بررسی است.

گسترش شرایط قرنطینه‌ای در یونان

با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونا در یونان دولت قرنطینه در این کشور را گسترش می دهد. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده این قرنطینه از روز شنبه علاوه بر آتن شامل بخش های دیگری از این کشور هم می شود. یک مشاور دولت یونان اعلام کرده که تصویر اپیدمیولوژیکی در سراسر کشور از وخامت مداوم اوضاع خبر می دهد.

شروع واکسیناسیون سراسری با واکسن روسی در مجارستان

مجارستان هم به عنوان اولین کشور اروپایی و قبل از تایید واکسن اسپوتنیک 5 روسیه توسط اتحادیه اروپا واکسیناسیون با این واکسن را از روز جمعه آغاز کرده است. یک مقام بهداشتی در این کشور اعلام کرده که اولین نفرات در چهار بیمارستان بوداپست واکسیناسیون می شوند. برای شروع واکسیناسیون با این واکسن از 560 پزشک عمومی خواسته شده 5 بیمار در سنین بین 60 تا 74 سال که بیماری زمینه ای سختی را ندارند معرفی کنند.

تشدید مناقشات بین بروکسل- برلین بر سر مسئله کنترل‌های مرزی

"هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان انتقاد شدیدی به انتقادهای بروکسل از تشدید کنترل های مرزی کشورش برای مهار کرونا وارد کرده و بروکسل را متهم کرد که چوب لای چرخ های آلمان می گذارد.

وی انتقادهای بروکسل درباره تشدید کنترل های مرزی آلمان علیه منطقه تیرول اتریش و جمهوری چک را رد کرده و گفت: دیگر بس است! کمیسیون اروپایی در تهیه واکسن برای اروپا در ماه های اخیر به اندازه کافی خطا انجام داده است. کمیسیون اروپایی باید حالا از ما حمایت کند نه اینکه چوب لای چرخ های ما بگذارد.

کمیسیون اروپاییی با توجه به محدودیت های سفر در نظر گرفته شده در آلمان علیه جمهوری چک و اتریش از این کشور خواسته که استثنائاتی را برای مسافران هر روزه مد نظر قرار دهد.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد: کشورهای اروپایی تازه همین اخیرا درباره توصیه ها و طرح های مشترک برای سفرها در دوران بحران کرونا توافق کرده‌اند و ما انتظار داریم که همه کشورها بر اساس این توافقات عمل کنند.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از طرف وزارت کشور آلمان از روز یکشنبه تنها آلمانی ها و خارجی های دارای حق اقامت در آلمان و یا کارگران کشاورزی فصلی و بهداشتی حق سفر به آلمان از این کشورها را دارند.

کمیسیون اروپایی به شدت مخالف کنترل های مرزی در منطقه شنگن بوده و آسیب های اقتصادی آن را بیشتر از فواید آن می داند.

کشور آلمان همچنین علاوه بر جمهوری چک و منطقه تیرول در اتریش قواعد سفر برای اسلواکی را هم از روز یکشنبه تشدید می کند. کشور آلمان اسلواکی را هم روز جمعه در لیست کشورهای خطر ویروس های جهش یافته قرار داد. این ممنوعیت ها و کنترل های مرزی تا 17 فوریه ادامه خواهد داشت.

افزایش نارضایتی شهروندان آلمانی از مدیریت بحران دولت

نتایج جدیدترین نظرسنجی هم نشان می دهد که اکثر شهروندان با اقدامات دولت برای تشدید محدودیت ها به منظور مقابله با بحران کرونا موافق هستند.

این نظرسنجی که توسط انستیتو سیوی و برای هفته نامه اشپیگل انجام شده نشان می دهد که حدود 57 درصد شهروندان تمدید محدودیت های کرونایی در کشورشان را بیشتر و یا کاملا درست می دانند. یک سوم شهروندان هم پیشبرد این محدودیت ها را بیشتر و یا کاملا غلط ارزیابی کرده‌اند.

اما در مجموع فهم و درک شهروندان برای محدودیت ها کاهش پیدا کرده است. در ماه دسامبر حدود 74 درصد شهروندان موافق قرنطینه سختگیرانه برای مهار کرونا بودند.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که مدیریت بحران کرونا توسط دولت بسیار انتقادی تر از زمان شروع بحران کرونا در حدود یک سال پیش بوده است. بخصوص از فصل پاییز نارضایتی درباره مدیریت بحران کرونای دولت افزایش چشمگیری داشته و حدود 48 درصد شهروندان به مدیریت بحران دولت و ایالات آلمان اعتقاد ندارند.

این مسئله می تواند به شروع بد روند واکسیناسیون سراسری در آلمان هم مرتبط باشد. در اوایل سال جاری میلادی وزیر بهداشت آلمان پیش بینی کرده بود که همه شهروندان در سه ماهه دوم سال جاری واکسینه شوند که این امر با توجه به تاخیرهای ایجاد شده در روند واکسیناسیون محقق نشد.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که بیش از 70 درصد شهروندان از اغاز کمپین واکسیناسیون در کشورشان بیشتر و یا کاملا ناراضی هستند. تنها حدود 15 درصد بیشتر و یا کاملا راضی بودند.

پیش بینی تداوم دراز مدت اپیدمی کرونا

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در اروپا (ECDC) هم پیش بینی کرده که با وجود واکسیناسیون های پیش رونده اما ویروس کرونا مدت طولانی در جریان خواهد بود و ادامه خواهد داشت. رئیس این نهاد اروپایی روز جمعه در گفتگویی اعلام کرد: این طور به نظر می رسد که این ویروس خیلی خوب با مردم سازگار شده است. از این رو ما باید خود را آماده کنیم که این ویروس همچنان تا مدت ها بین ما زندگی کند.

وی همچنین گفت: این اولین ویروسی نخواهد بود که همیشه با ما می ماند و این یک ویژگی غیر معمول برای یک ویروس نیست.

جدیدترین آمار مبتلایان به کرونا در کشورهای مهم اروپایی

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در انگلیس 4057698 نفر به کرونا مبتلا شده و 116287 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در فرانسه هم تا به حال 3427386 نفر به کرونا مبتلا شده و 81448 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در اسپانیا هم تا به حال 3056035 نفر به کرونا مبتلا شده و 64747 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در ایتالیا 2697296 نفر به کرونا مبتلا شده و 93045 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باختند.

در آلمان هم تا به حال 2330422 نفر به کرونا مبتلا شده و 65036 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها