هشدار طالبان به ناتو

کد خبر: 1050787

طالبان در آستانه نشست ناتو در پیامی با هشدار درباره ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان گفت که مسئولیت ادامه جنگ با آمریکا و ناتو خواهد بود.

هشدار طالبان به ناتو

خبرگزاری تسنیم:  طالبان با انتشار بیانیه‌ای خطاب به نشست آتی وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو با تاکید بر لزوم خروج نیروها براساس زمان تعیین شده در توافقنامه قطر اظهار داشت: «دوام اِشغال و جنگ به نفع شما و ملت‌های‌ شما نیست».

بیانیه می‌افزاید: «هرکس که خواستار دوام جنگ و اِشغال باشد، مثل 20 سال گذشته مسئولیت آن نیز بر دوش آن‌ها است؛ هیچکسی نباید محاسبه نادرست کند و فریب حلقه‌های جنگ‌طلب را بخورد».

طالبان در ادامه نیز اظهارات مقامات آمریکایی و ناتو مبنی بر عدم پایبندی این گروه بر تعهداتش را رد کرد و تاکید نمود که این گروه توافق قطر را «تنها راه‌حل سیاسی برای معضل جاری افغانستان – آمریکا» می‌داند.

طالبان همچنین افزود که این  گروه به عملی کردن توافق متعهد است و از زمان امضای توافق در اسفند سال گذشته تاکنون هیچ نظامی خارجی در افغانستان کشته نشده، از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدانش هیچ اقدامی صورت نگرفته و مذاکرات بین‌الافغانی نیز آغاز گردیده که مسئله آتش‌بس از موضوعات دستورکار این گفت‌وگوها می‌باشد.

در این بیانیه همچنین آمده است که حملات هوایی «بی‌مورد و خلاف پیمان دوحه» توسط آمریکا ادامه دارد، روند آزادی زندانیان این گروه مطابق با توافق هنوز صورت نگرفته و سران طالبان نیز همچنان در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند.

طالبان درحالی نسبت به ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان هشدار داده که وزرای دفاع سازمان ناتو هفته آینده درباره موضوع ادامه حضور و یا خروج نیروها از افغانستان دیدار خواهند کرد.

 پنتاگون: وزرای دفاع ناتو هفته آینده درباره حضور در افغانستان دیدار می‌کنند

سخنگوی پنتاگون گفت که وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو هفته آینده برای بحث درباره حضور نیروهای خود در افغانستان دیدار خواهند کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با ابراز نگرانی از سطح بالای خشونت‌ها در افغانستان گفت که وزرای دفاع سازمان ناتو هفته آینده درباره موضوع ادامه حضور و یا خروج نیروها از افغانستان دیدار خواهند کرد.

کربی در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه واشنگتن برای بازنگری توافق با طالبان گفت: «تردیدی نیست که ماموریت ناتو در افغانستان در نشست وزیران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، وزیر دفاع آمریکا مشتاقانه منتظر این موضوع است».

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا هیچ تصمیمی در این باره را بدون مشورت و گفت‌وگو با متحدان خود در سازمان ناتو انجام نخواهد داد و هرگونه تصمیم در هماهنگی با دیگر اعضا اتخاذ خواهد شد.

این در حالی است که جو بایدن اخیراً در دیدار از وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که امکان دارد مهلت خروج نیروها از افغانستان که پایان ماه آوریل سال جاری میلادی است را کنار بگذارد.

براساس توافقنامه قطر، مشروط به پایبندی طالبان به یک سری از تعهدات امنیتی، همه نظامیان آمریکایی باید خاک افغانستان را تا 14 ماه پس از امضای توافقنامه یعنی 1 می سال 2021 ترک کنند.

اخیراً نیز «سهیل شاهین» عضو ارشد تیم مذاکراتی طالبان تصریح کرده بود که ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از پایان مهلت تعیین شده به معنی اشغال این کشور است و در این صورت حملات علیه نیروهای آمریکایی از سرگرفته خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها