واکنش بیزنس اینسایدر به ترساندن جهان از ایران

کد خبر: 1050846

یک نشریه آمریکایی در گزارشی خاطرنشان کرد؛ ایران حق دارد به آمریکا اعتماد نداشته باشد.

واکنش بیزنس اینسایدر به ترساندن جهان از ایران

کیهان: بیزنس اینسایدر می‌نویسد: رئیس‌جمهور بایدن گفت که اگر ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای برگردد، امکان تغییر وجود دارد. با این حال اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن سؤالاتی را در مورد زمان بازگشت دولت بایدن به این پیمان به وجود می‌آورد یا حتی اینکه آیا این کار را انجام می‌دهد یا خیر.

بلینکن در مصاحبه‌ای گفت: اگر ایران همچنان به نقض محدودیت‌های توافق هسته‌ای ادامه دهد، تنها چند هفته تا ساخت بمب فاصله خواهد داشت. ترساندن جهان با ادعای نزدیکی احتمالی ایران به بمب چیز جدیدی نیست اما اکثر کارشناسان معتقدند که ایران حتی با فعالیت اخیر خود یک سال یا بیشتر با سلاح هسته‌ای کامل فاصله دارد.

علاوه‌بر این، حتی اگر جدول زمانی بلینکن درست باشد؛ توانایی ساخت بمب با هدف انجام این کار یکسان نیست؛ آنچه نگران‌کننده است این شک است که بلینکن‌ و دولت بایدن به برجام خواهند پیوست؟

بایدن به طور مداوم، این توافق را به عنوان منبع ثبات منطقه‌ای و پایه‌ای برای دیپلماسی بیشتر توصیف می‌کند. بازگشت بایدن به برجام به معنای رفع تحریم‌هایی است که دولت ترامپ وضع کرده است. اما بلینکن بارها و بارها روند کندتر و پیچیده‌تری را تصور کرده است. وی در جلسات استماع تأیید سنا گفت: ما تا رسیدن به توافق فاصله زیادی داریم. بایدن یک هفته بعد دوباره این تردید را تکرار کرد و گفت: تمدید و تأیید انطباق با برجام به کندی انجام می‌شود.  مواضع تهران قابل درک است؛ دولت آمریکا ۳ سال پیش که ایالات متحده را از برجام خارج کرد و تحریم‌هایی شدید مجدداً اعمال کرد، دولت ایران کاملاً و به طور مستقل با برجام مطابقت داشت.

ترامپ فکر می‌کرد می‌تواند ایران را به توافقی بهتر برساند اما پیامی که تهران دریافت کرد،  این بود که واشنگتن غیرقابل اعتماد است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها