درخواست از بایدن برای همکاری با کنگره درباره ایران

کد خبر: 1051497

یک نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا از رئیس‌‌جمهور کشورش خواست با کنگره در جهت تدوین یک راهبرد فراحزبی در قبال ایران همکاری کند.

درخواست از بایدن برای همکاری با کنگره درباره ایران

خبرگزاری فارس: یک نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورش خواسته با نهاد قانونگذار آمریکا جهت تدوین راهبرد فراحزبی در قبال ایران همکاری کند.

«جیم اینهاف»، عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته است: «من از رئیس‌جمهور بایدن می‌خواهم بر روی راهبردی فراحزبی برای رسیدگی جامع به رفتارهای شرورانه ایران با کنگره همکاری کند. بازگشت به برجام که صرفاً فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند (آن هم به صورت موقت) کاملاً بیراه است.»

وی در پیام دیگری، ایران را به فعالیت‌های «ترویستی» متهم کرده و از بایدن خواسته تحریم‌ها علیه ایران را رفع نکند. اینهاف نوشت: «رئیس‌جمهور تحت هیچ شرایطی نباید تحریم‌های ایران را در حالی که تروریسم این کشور ادامه دارد رفع کنند.»

اینهاف چند هفته قبل از این هم از بایدن خواسته بود حتی به فکر بازگشت به برجام هم نباشد. او ۱۵ بهمن‌ماه در توییتر نوشت: «حتی فکر بازگشتن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را نکنید. من با آن مخالفم، همکاران جمهوری‌خواه من با آن مخالف هستند و حتی رهبر اکثریت سنا ۶ سال پیش با آن مخالف بود.»

این سناتور جمهوری‌خواه معتقد است هر گونه توافق جدید با ایران باید همه حوزه‌های محل اختلاف میان ایران و آمریکا از جمله آنچه به گفته او «تروریسم» خوانده می‌شود برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را شامل شود. وی علاوه بر این معتقد است دولت آمریکا باید درباره ایران با رژیم صهیونیستی و قدرت‌های اروپایی رایزنی کند.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

 ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها