گمانه زنی‌ها از خبر بازگشت آمریکا به برجام

کد خبر: 1051871

یک خبرگزاری غربی مدعی شد که ممکن است بایدن روز جمعه در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ، با اطمینان از قصد خود برای بازگشت به برجام سخن بگوید حال‌آنکه این برای جلب اعتماد ایران کافی نخواهد بود.

گمانه زنی‌ها از خبر بازگشت آمریکا به برجام

خبرگزاری مهر: یورونیوز به نقل از چند منبع آگاه نوشت نشست مجازی کنفرانس امنیتی مونیخ در شرایطی فردا جمعه برگزار می‌شود که برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالاً جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، طی سخنانی، قصد خود مبنی بر بازگشت به برجام را اعلام خواهد کرد.

برخی کارشناسان که به دولت جدید آمریکا مشاوره می‌دهند، مدعی هستند که بایدن می‌تواند با اطمینان از قصد خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ سخن بگوید.

در مقطع فعلی، در حالی که تحولات پیرامون برجام شتاب گرفته، با توجه به هشدار ایران مبنی بر تداوم کاهش گام به گام تعهدات در صورت ادامه بدعهدی آمریکا و شرکای اروپایی، عنصر زمان بسیار تعیین کننده است.

این گمانه زنی‌ها در حالی است که ایران با صراحت اعلام کرده تا رفع کامل تحریم‌ها از سوی آمریکا محقق نشود؛ روند کاهش تعهدات برجامی را متوقف نخواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز روز چهارشنبه تاکید کردند که جمهوری اسلامی این بار با وعده قانع نخواهد شد.

ایشان تأکید کردند: اگر عملِ طرف مقابل را ببینیم، ما هم عمل خواهیم کرد و این بار، جمهوری اسلامی با حرف و وعده قانع نخواهد شد.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در ۲۳ فوریه (۵ اسفند) متوقف می‌کند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار است روز شنبه سفری به تهران داشته باشد تا درباره قصد ایران در خصوص اقدام‌های احتمالی آینده اش گفتگو کند.

در عین حال، برخی کارشناسان بر این باورند که صِرف اعلام قصد آمریکا برای بازگشت به برجام، برای تعلیق برنامه ایران برای کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، کافی نیست چراکه تا زمانی که بایدن دستور اجرایی را در زمینه بازگشت به برجام صادر نکند و تدابیری اقتصادی برای اثبات نیت خود اجرا نکند؛ ایران با توجه به تجربه‌ای که از بدعهدی‌های گذشته آمریکا دارد، قانع نخواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها