وقوع قتل‌های هر روزه در اردوگاه «الهول»

کد خبر: 1056122

یک روزنامه عربی با اشاره به وضعیت وخیم اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه، درباره خارج شدن کنترل این اردوگاه از دست نیروهای مسلح کُرد (قسد) و وقوع قتل‌ها و جرایم متعدد روزانه در آن هشدار داد.

وقوع قتل‌های هر روزه در اردوگاه «الهول»

خبرگزاری فارس: قتل در اردوگاه «الهول» واقع در جنوب شرق استان «الحسکه» (در شمال شرق) سوریه که آوارگان و بستگان عناصر داعش را در خود جای داده، به یک اتفاق عادی تبدیل شده است؛ اردوگاهی که ۶۲ هزار نفر از ۵۷ کشور جهان را در خود جای داده است و به نظر می‌رسد که راهکاری در افق برای متوقف کردن جرایمی این‌چنینی در آن وجود ندارد.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی در این خصوص نوشت: هیچ‌کس به درخواست‌ها برای برچیدن این اردوگاه که به زندانی بزرگ تبدیل شده توجهی نمی‌کند. کشورهای مختلف نیز حاضر نیستند اتباع خود در این اردوگاه را که وابسته به داعش هستند، بپذیرند.

روز گذشته، روسیه و دولت سوریه درباره وضعیت الهول، ابراز نگرانی و اعلام کردند که مقامات کرد ( نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) وابسته به آمریکا) کنترل این اردوگاه را که ده‌ها هزار خانواده داعشی را در خود جای داده، از دست داده‌اند.

«میخائیل میزینتسیف» رئیس مرکز اداره دفاع ملی وابسته به وزارت دفاع روسیه و «حسین مخلوف» وزیر اداره محلی دولت سوریه، طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مقامات کرد کنترل کنونی اردوگاه الهول را همزمان با افزایش نفوذ داعش از دست داده‌اند و وضعیت کنونی این اردوگاه بسیار وخیم است. ضمن اینکه ساکنان این اردوگاه کودکانی هستند که با خطر افراطی‌گری مواجهند.

سمیر حسن که در یکی از سازمان‌های بشردوستانه فعال در این اردوگاه کار می‌کند، می‌گوید: بهترین راه برای جلوگیری از جرایمی که در این اردوگاه روی می‌دهد، بازگرداندن اتباع خارجی حاضر در این اردوگاه به کشورهایشان و کم کردن جمعیت حاضر در این اردوگاه و اسکان دادن حاضران است. در شرایط کنونی تمامی این امور، غیر ممکن است.

وی با اشاره به این‌که این اردوگاه تبدیل به چندین کانتون شده که طرف‌های مختلف در آن حکمرانی می‌کنند، گفت: این اردوگاه یک ایستگاه خطرناک است و در محیطی منزوی واقع شده است که امکانات اساسی زندگی در آن وجود ندارد.این اردوگاه تنها برای آوارگان عراقی ساخته شد اما امروز نزدیک به ۶۲ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. خدمات آموزشی و پزشکی در آن ارائه می‌شود. مردم نیز به زندگی خود ادامه می‌دهند ازدواج می‌کند و فرزند به دنیا می‌آورند در حالی که می‌دانند،الهول به ویژه با توجه به زیرساختهای آن، گنجایش این شمار جمعیت را ندارد.

حسن افزود: در چنین شرایطی بدیهی است که جنایت قتل و انتشار مواد مخدر و... سایر پدیده‌های فروپاشی اجتماعی در آن مشاهده شود.

طی سال گذشته، اردوگاه الهول شاهد جنایات متعددی با استفاده از سلاح سرد و میله‌های فلزی بود. تفسیرها درباره انگیزه‌های این جرم‌ها نیز متفاوت است. نیروهای قسد می‌گویند که داعش و باندهای وابسته به آن در پشت این جرایم قرار دارند. ضمن اینکه انگشت اتهام به سوی نیروهای امنیتی حاضر در این اردوگاه نیز هست، کسانی که در قبال دریافت پول، برای ساکنان این اردوگاه سلاح قاچاق می‌کنند.

یک منبع آگاه در این اردوگاه می‌گوید که برخی جرایم در این اردوگاه مستقیما به داعش ربط دارد. این نوع جرایم که عناصر داعش پشت آن قرار دارد، جرایمی است که این عناصر خود را قاضی امور می‌دانند و هر فردی را که زمانی با داعش همکاری داشت یا زمانی به آن وابسته بود اما هنوز در اردوگاه است، قصاص می‌کنند. این جرایم به این بهانه که یکی از اعضای سابق داعش، قوانین این گروه تروریستی را نقض کرده، صورت می‌گیرد. این عناصر پس از آنکه متوجه شوند یکی از اعضای سابق داعش در حال حاضر در اردوگاه است و تلاش دارد تا به زندگی طبیعی خارج از سازمان بازگردد و در حال همکاری با اداره اردوگاه است، وی را به قتل می‌رسانند.

وی افزود: اما در نوع دوم این جرایم، دلالان و مسئولات قاچاق افراد به خارج از اردوگاه قرار دارند و قربانیان آن، در درجه نخست، فراری‌ها و زنان هستند. به این ترتیب که مثلا یک فرد دلال با فردی که قصد فرار دارد، توافق می‌کنند.دلال طبق توافق پول را می‌گیرد اما از انجام توافق و فراری دادن فردی که پول را پرداخت کرده، خودداری می‌کند. اگر فرد فراری پول خود را طلب کند، قاچاقچی اقدام به قتل او می‌کند. سرنوشتی که بسیاری از زنان این اردوگاه به آن دچار شدند.

به گفته این منبع، نوع سوم جرایم، اساسا به دلیل اختلافات خانوادگی روی می‌دهد. در این اردوگاه بیوه‌های زیادی ساکنند و درگیری‌های میان اتباع مختلف و خانواده‌های دارای ریشه‌های عشائری و قبیله‌ای روی می‌دهد. در زمانی که یک اختلاف خانوادگی آغاز می‌شود، دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد و اغلب به ارتکاب خشونت و جرم منتهی می‌شود. در این نوع جرایم، از سلاح‌های سرد و وسیله‌های تیز استفاده می‌شود. هرچند برخی از این نوع اختلافات به استفاده از سلاح‌های گرم نیز منجر می‌شود که بیانگر نقش داشتن داعش در این اختلافات است.

وی افزود: زیرا خانواده‌های وابسته به داعش به سلاح دسترسی بیشتری دارند و به دلیل وضعیت مالی بهتری که دارند و نیز مبالغی که به صورت منظم دریافت می‌کنند، به راحتی اقدام به قاچاق سلاح می‌کنند.

از سوی دیگر؛ وضعیت کنونی اردوگاه و جمعیت بالای حاضر در آن، برقراری امنیت را بسیار دشوار می‌کند. ضمن اینکه مسئولیت برقراری امنیت در این اردوگاه بر عهده چندین طرف است.

با تبدیل شدن اردوگاه الهول به یک زندان بزرگ،منزوی شدن ساکنان آن از جهان بیرون و شکست تلاش‌های برخی ساکنان آن برای فرار، قتل به یک واکنش برای رسیدن به آزادی و رهایی از این اردوگاه تبدیل شده‌است.

الهول، در ۱۵ کیلومتری مرزهای مشترک سوریه و عراق واقع شده و  بزرگترین اردوگاه عناصر داعش در عراق و سوریه محسوب می‌شود که تحت کنترل قسد قرار دارد.در درگیری‌های نیروهای کرد وابسته به آمریکا برای بازپس‌گیری آخرین منطقه تحت کنترل داعش، هزاران نفر از اعضای داعش از صحنه این درگیری فرار کردند عناصر دستگیر شده داعش به مراکز بازداشت انتقال یافتند اما خانواده‌های آنها به الهول منتقل شدند.

گزارش‌های موجود بیانگر وفاداری شدید بخشی از ساکنان این اردوگاه به ایدئولوژی داعش است و همین امر بازگرداندن این بستگان داعش را به کشورهای اصلیشان دشوار می‌سازد. زیرا افکار افراطی آنها، تهدید بالقوه‌ای برای کشورهای آنها به شمار می‌رود. به همین دلیل است که بسیاری از ناظران، پتانسیل موجود در این اردوگاه را برای احیای مجدد داعش مناسب توصیف می‌کنند.

مقام ‌های محلی، در سال جاری میلادی، بارها از افزایش شمار قتل‌ها و جنایاتی که عوامل داعش حاضر در این اردوگاه، مرتکب شده ‌اند، هشدار داده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها