ناتو: ما قادریم صلح را در اروپا بیش از 70 سال حفظ کنیم

کد خبر: 1056596

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که این پیمان هیچگونه تهدید نظامی مستقیمی از روسیه و چین نمی‌بیند.

ناتو: ما قادریم صلح را در اروپا بیش از 70 سال حفظ کنیم

خبرگزاری فارس: «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی امروز (دوشنبه) گفت که هیچگونه تهدید نظامی مستقیمی از روسیه و چین نمی‌بیند و این شرایط به لطف تلاش‌های ائتلاف ناتو بوده است.

وی که در جریان کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا صحبت می‌کرد، گفت: «از من پرسیده شده که آیا شاهد هیچگونه تهدیدی علیه پیمان ناتو از روسیه و چین هستم. من هیچگونه تهدید حمله نظامی قریب‌الوقوعی  علیه هیچگونه از متحدان ناتو نمیبینم».

بر اساس گفته دبیر کل ناتو، یکی از دلایل این موضوع آن است که ناتو بر اساس این ایده است که اگر یکی از متحدان مورد حمله قرار گرفت، این موضوع واکنشی را از سوی تمام ائتلاف به همراه خواهد داشت.

استولتنبرگ گفت: «این یکی از دلایل اصلی چیزی است که ما قادر هستیم صلح را در اروپا برای بیش از 70 سال حفظ کنیم».

دبیر کل ناتو پیشتر و در ماه فوریه در جریان شرکت در نشستی در دانشگاه استنفورد گفته بود: «در مفهوم راهبردی گذشته چین در نظر گرفته نشده بود. معتقدم که رشد چین عاملی محوری برای مشارکت دو سوی اقیانوس اطلس به شمار می‌آید و ناتو باید به تعامل با رشد چین بپردازد.»

روسیه نیز بارها نگرانی خود از افزایش حضور نظامی ناتو در اروپا و توسعه این ائتلاف به سوی شرق ابراز داشته است.

کرملین تاکید کرده که روسیه هیچ تهدیدی برای کشورهای دیگر به شمار نمی‌آید اما اقداماتی را که منافع ملی‌اش را تهدید می‌کند نادیده نمی‌گیرد.

از سوی دیگر تنش‌ها میان چین و واشنگتن طی سال‌های گذشته روندی افزایشی داشته است.

واشنگتن به طور معمول اقدام به اعزام رزمناو‌های خود به دریای چین جنوبی می‌کند. آمریکا این اقدام را تحت عنوان عملیات آزاد دریایی انجام داده و مدعی است که پکن عبور کشتی‌های دیگر کشورها از این آبراه را محدود کرده است.

در عین حال،‌ آمریکا همچنان اعتراض‌ها از سوی چین درباره این اقدامات را نادیده می‌گیرد. چین هشدار داده که چنین اقداماتی ممکن است روزی به تقابل نظامی میان دو کشور منجر شود. رزمناوهای آمریکایی اغلب از نزدیک جزایری در دریای چین جنوبی عبور می‌کنند که با تجهیزات دفاعی چین مجهز شده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها