ادعای عربستان درباره مذاکره با ایران

کد خبر: 1058795

وزیر خارجه آل سعود در مصاحبه با شبکه خبری فرانسوی گفت که به عربستان در زمینه مذاکرات آتی هسته‌ای با ایران اطمینان بخشی شده است.

ادعای عربستان درباره مذاکره با ایران

 خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آل سعود در گفت‌‌وگو با یک شبکه فرانسوی از تمایل به گفت‌و‌گو با تهران و  توقعات این کشور از مذاکرات آتی هسته‌ای سخن گفت.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «فرانس-24» که یکشنبه شب به وقت تهران انتشار یافت در زمینه مذاکرات هسته‌ای گفت که به عربستان اطمینان داده شده در هرگونه توافق جدید با ایران در زمینه بحث درخصوص قابلیت‌های موشکی و عدم حمایت این کشور از گروهای مسلح در منطقه  درخواست‌های بیشتری مطرح خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان گفت: «اطمینان داریم که جامعه جهانی برای رفع کمبودهای [توافق هسته ای 2015] و همچنین فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه سخت تلاش خواهد کرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان همچنین افزود که هیچ کانال مستقیمی بین عربستان و ایران وجود ندارد، اما عربستان آماده گفت‌وگو با ایران در صورت تغییر رفتار این کشور است.

وی در این گفت‌گو با پرداختن به موضوع اردن و تاکید بر حمایت از «عبدالله دوم» پادشاه این کشور، درباره رژیم صهیونیستی نیز هرگونه دیدار با مقام‌های ارشد این رژیم را تکذیب کرد.

وزیر خارجه  سعودی روزشنبه نیز در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان»  بار دیگر خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌ای ایران شد و آن را فرصت‌ گفت‌وگو میان عربستان و ایران و احتمال توسعه روابط بین آنها تا سطح مشارکت خواند.

بن فرحان در این گفت‌وگو از ضرورت مشارکت عربستان در هر گونه مذاکره احتمالی درباره آینده توافق هسته‌ای ایران گفت و  در توجیه این سخنان خود مدعی شد: «اگر ایران به زرادخانه هسته‌ای دست یابد، عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری بیشتر در معرض خطر هستند و از همین رو حق ایفای نقش در این رایزنی‌ها را دارند.»

این در حالی است که سخنگوی پنتاگون به تازگی تاکید کرد که واشنگتن از دفاع از دولت آل سعود  و همکاری با ارتش این کشور ادامه می‌دهد.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در زمینه تداوم همکاری واشنگتن و ریاض گفت، ما تعهدات خود را در قبال دفاع و حمایت از عربستان سعودی با شدت ادامه می‌دهیم. آنها مورد حمله قرار می‌گیرند و هیچ ابهامی در این مورد وجود ندارد.

وی در ادامه گفت که  وزیر امور خارجه  آمریکا این مسئله را جدی می‌گیرد و چند هفته قبل نیز با ولی‌عهد عربستان در این زمینه گفت‌وگو کرد.

جان کربی در بخش دیگر سخنان خود گفت: «از حوثی‌ها می‌خواهیم که این حملات را متوقف کرده و برای دستیابی به یک راه حل سیاسی تلاش کنند.»

عربستان برای ادامه حمایت از لبنان شرط گذاشت

وزیر خارجه عربستان از طبقه سیاسی لبنان انتقاد و شرط انجام اصلاحات ریشه‌ای در این کشور را برای ادامه حمایت کشورش از بیروت مطرح کرد.

به گزاش ایسنا، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: آینده لبنان به دست لبنانی‌هاست.

او ابراز امیدواری کرد، لبنانی‌ها و رهبران این کشور و هیئت سیاسی آن نگاه بسیار واقعی به وضعیت کنونی این کشور داشته باشند و در راه انجام اصلاحات واقعی سیاسی و اقتصادی که همانند سدی در مقابل چالش‌های فرا روی لبنان خواهند بود و راه‌حل‌های پایدار برای آینده ارائه می‌کنند، متحد باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان نسبت به حرکت لبنان به سمت شرایط خطرناک‌تر بیش از هر زمان دیگری در صورت آماده نبودن رهبران سیاسی آن برای قدم نهادن در راه اصلاحات ابراز نگرانی کرد.

او در اظهاراتی مداخله‌جویانه و بی‌اساس مدعی شد: وضعیت کنونی دیگر قابل ادامه یافتن نیست و عربستان معتقد است نباید از وضعیت کنونی لبنان که حزب‌الله به عنوان بازیگر غیردولتی اوضاع را به دست گرفته، از حق وتو درباره وقایع این کشور برخوردار است و بر زیرساخت‌های اصلی آن تسلط یافته، حمایت کرد. در حالی‌که طبقه سیاسی جز اندکی برای حل چالش‌های پیش روی ملت لبنان چه در زمینه فساد یا سوء مدیریت یا مشکلات دیگر کار نمی‌کنند.

بن فرحان ابراز امیدواری کرد، سیاستمداران لبنان برای تحقق بخشیدن به برنامه‌های واقعی اصلاحات دور هم بنشینند و اگر این کار را بکنند در این صورت کشورش به حمایت از آنها بپامی‌خیزد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا عربستان آماده حمایت از سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان است یا نه، تاکید کرد، عربستان آماده حمایت از هر فردی در لبنان است که برنامه‌های اصلاحات را پیش ببرد.

بن فرحان ادعا کرد: ما پشت افراد در لبنان نیستیم بلکه آماده‌ایم مادامی که طبقه سیاسی گام‌های واقعی را برای حل و فصل مشکلات این کشور برمی‌دارد، پشت لبنان بایستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها