اخبار روسیه/شرط روس ها برای دیدار پوتین و بایدن

کد خبر: 1061851

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که این کشور قصد دارد شرایط را در ارتباط با پیشنهاد بایدن برای دیدار با پوتین بررسی کند، افزود خیلی چیزها به رفتارهای بعدی آمریکا بستگی دارد.

اخبار روسیه/شرط روس ها برای دیدار پوتین و بایدن

خبرگزاری فارس: «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران گفت که هنوز زمان و مکان دیدار احتمالی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی افزود: [برای اظهارنظر] خیلی زود است، ما حتی به این موضوع نزدیک نشده‌ایم. آمریکا این مسئله را مطرح کرد، ما در حال آغاز تحلیل شرایط هستیم خیلی چیزها به رفتارهای بعدی آمریکا بستگی دارد.

 کرملین هم دوشنبه شب (به وقت تهران) اعلام کرد که هنوز برنامه‌‌ای برای ملاقات بین رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور روسیه در نظر گرفته نشده است.

با این حال کرملین اعلام کرده که پوتین دعوت برای شرکت در اجلاس اقلیمی به میزبانی واشنگتن را که قرار است به صورت مجازی برگزار شود، پذیرفته است.

هفته گذشته دو رئیس‌جمهور تلفنی با یکدیگر صحبت کردند و موضوعات مختلفی را مورد بحث قرار دادند. در این تماس جو بایدن به ولادیمیر پوتین پیشنهاد داد به صورت حضوری در ماه‌های آتی دیداری داشته باشند.

این در حالی است که تنش‌ها میان دو کشور با تداوم اتهام زنی آمریکا علیه روسیه در خصوص دخالت در انتخابات ماه نوامبر این کشور و ارتباط داشتن با عملیات هک «سولار ویندز» و اعمال تحریم علیه مسکو به این بهانه‌ها، بالا گرفته است.

پیش از آن هم بایدن در مصاحبه‌ای در ماه مارس با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» پوتین را قاتل خواند و گفت که باید بهای اقداماتش را بپردازد.

در روزهای گذشته همچنین آمریکا و متحدانش اقداماتی تحریک‌آمیز را به بهانه «حمایت از اوکراین» در دستور کار قرار داده‌اند. در همین زمینه منابع خبری گزارش دادند یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.

با این حال پنجشنبه شب پنتاگون از تصمیم خود برای اعزام دو ناوشکن آمریکایی به دریای سیاه در بحبوحه افزایش تنش میان اوکراین و روسیه، عقب‌نشینی کرد. اما به گفته «کریستینا کوین» سرپرست سفارت واشنگتن در کی‌یف، آمریکا امکان افزایش حضور نظامی خود در اوکراین را در صورت نیاز مورد بررسی قرار خواهد داد.

کرملین: کشورهای غربی باید تفکرات ضد روسی را کنار بگذارند

سخنگوی کرملین با بیان اینکه تنش‌های اخیر با روسیه را کشورهای غربی آغاز کردند، از آنها خواست که آرام باشند و تفکرات ضد روسی را کنار بگذارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (سه‌شنبه) درباره وضعیت سفیر این کشور در واشنگتن و همتای آمریکایی او در مسکو به ارزیابی پرداخت.

پسکوف طی نشست خبری روزانه در کرملین، با اشاره به تنش‌های اخیر بین کشورهای اروپایی و آمریکا با مسکو، گفت: «روسیه طرفی نبود که تنش را با غرب آغاز کرد و همچنین آماده قربانی کردن منافع خود نیست، اما راه همچنان برای گفت‌وگو باز است».

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی در ادامه تصریح کرد: «ما از کشورهای غربی می‌خواهیم که آرامش خود را حفظ کرده و وسواس جمعی ضد روسی را کنار بگذارند».

سخنگوی کرملین درباره بازگشت متقابل سفرای روسیه و آمریکا از کشورهایشان نیز توضیح داد: «در صورت مناسب بودن شرایط، سفرای آمریکا و روسیه پس از تماس‌های فعلی  به وظایف خود باز می‌گردند».

بر اساس این گزارش، پسکوف با بیان اینکه روابط روسیه و آمریکا هم‌اکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند، افزود: «قطعا عواقب مشخصی برای آن اقدامات غیردوستانه که علیه کشور ما انجام شده، وجود دارد».

به نوشته تاس، وی همچنین تاکید کرد که بازگشت «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه به واشنگتن، به تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور و آماده بودن شرایط بستگی دارد.

پیش از این، سخنگوی کرملین با بیان اینکه هر تحریم یا محدودیت جدید آمریکا را به شکل مشابه پاسخ می‌دهد، گفت اما این روسیه نبود که دور جدید تبادل تحریم‌ها بین دو کشور را شروع کرد.

دولت آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند، ده دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرده و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که به تحریم‌های آمریکا و اقدام این کشور در اخراج ۱۰ دیپلمات روس پاسخ خواهد داد.

پوتین دعوت بایدن را برای حضور در نشست مجازی تغییرات اقلیمی پذیرفت

رئیس جمهور روسیه به رغم تنش های موجود با آمریکا، دعوت رئیس جمهور این کشور را برای حضور در نشست مجازی تغییرات اقلیمی پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کاخ کرملین در بیانیه ای از مشارکت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست تغییرات اقلیمی به میزبانی جو بایدن همتای آمریکایی خبر داد.

قرار است این نشست در روزهای پنجشنبه و جمعه به طور مجازی برگزار شود و از سران ۴۰ کشور نیز برای حضور در آن دعوت شده است.

علاوه بر این، کاخ کرملین با توجه به خصومت رابطه مسکو-واشنگتن یادآوری کرد که روسیه هرگز آغازگر تنش با غرب نبوده و فقط به اقدامات غیردوستانه آنها پاسخ می دهد.

آمریکا، روسیه را به حملات سایبری و اخلال در روند انتخابات ۲۰۲۰ متهم و علاوه بر اعمال برخی تحریم‌ها، شماری از دیپلمات‌های روس را اخراج کرد- اقدامی که با مقابله به مثل مسکو همراه بود.

این در حالی است که بایدن، پیشتر در یک مصاحبه تلویزیونی، پوتین را قاتل خطاب کرده بود. در واکنش به این اتهامات، روسیه ماه گذشته «آناتولی آنتونوف» سفیر خود را از واشنگتن فراخواند و فعلاً هم قصدی برای بازگرداندن وی ندارد.

اما «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو، همچنان در برابر خروج از روسیه مقاومت می‌کند. او مدعی شده که برای مشورت، چند هفته‌ای به واشنگتن می‌رود اما مجدداً به مسکو بازمی گردد.

بایدن هفته پیش در تماس با پوتین، از وی خواست دیداری حضوری داشته باشند- پیشنهادی که تاکنون بی پاسخ مانده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها