اظهارات عجیب مقام ارشد آمریکایی برای تضمین پایبندی به برجام

کد خبر: 1062298

مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت هیچ تضمین کتبی برای ماندن طرف‌های برجام وجود نخواهد داشت اما دستورکار مذاکرات وین، تعهد کامل در برابر تعهد کامل است.

اظهارات عجیب مقام ارشد آمریکایی برای تضمین پایبندی به برجام

 خبرگزاری فارس: یک مقام ارشد آمریکایی بامداد پنجشنبه در نشستی خبری گفت، هیچ تضمین کتبی برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام وجود نخواهد داشت.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، این دیپلمات ارشد آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تضمین واشنگتن درخصوص پایبند ماندن به توافق هسته‌ای با ایران گفت: «در مورد تضمین کتبی، فکر می‌کنم روشن است که چنین تضمینی وجود ندارد».

این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که بدون فاش شدن نامش به سوالات پاسخ می‌داد افزود: «این یک تفاهم سیاسی است که در زمان انعقاد برجام هم روشن بود که حق مستقل هر کدام از مشارکت‌کنندگان است که تصمیم بگیرند می‌خواهند همچنان عضوی از آن باشند یا خیر».

او در ادامه گفت: «اگر دولت بایدن به درک مشترکی با ایران و دیگر اعضای ۱+۵ برسد و تصمیم بگیرد به برجام برگردد، با حسن نیت خواهد بود و بدون دلیل از آن خارج نخواهد شد. اما چیزی تحت عنوان تضمین وجود نخواهد داشت».

این مقام آمریکایی توضیح داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران تفاهماتی فنی دارند. همچنین انتخابات ایران [نزدیک] است و به همین دلیل صاحب‌نظران از تاریخ رسیدن به توافق تا میانه ماه می صحبت می‌کنند. رسیدن به توافق تا آن زمان را رد نمی‌کنم. امید ما این است که در اسرع وقت به آن دست یابیم و با نهایت سرعتی که بتوانیم پیش می‌رویم».

وی در بخش دیگری اظهار داشت: در خصوص ترتیب‌بندی، بحث زیادی نشده چون ما هنوز در مرحله تشریح مشخص کردن گام‌هایی هستیم که هر طرف باید بردارد. در خصوص توالی وارد بحث نشده‌ایم. اما آنچه می‌توانیم بگوییم این است که آن توالی که آمریکا همه اقدامات را پیش از آنکه ایران کاری انجام دهد صورت دهد، قابل قبول نیست. این را برای ایران روشن ساخته‌ایم. فراتر از آن، ما برای ترتیب‌بندی‌های مختلفی که منافع ما را تامین کنند آمادگی داریم. این ترتیب‌بندی شامل مواردی می‌شود که هر دو طرف به پایبندی کامل درآیند و نه اینکه ما قبل ایران به‌طور کامل پایبند شویم.

این دیپلمات آمریکایی در جای دیگر توضیح داده است که آمریکا تنها در خصوص تحریم‌هایی بحث خواهد کرد که ذیل برجام باید رفع شوند.

او همچنین در مورد قضاوت درباره صحت برداشته شدن تحریم‌های ایران (راستی‌آزمایی) گفت: «ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و نقش خود را ایفا می‌کنیم. ما به تعهداتمان عمل می‌کنیم. مسئله قضاوت درمورد اینکه آیا تحریم‌ها را برداشته‌ایم وجود ندارد. ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و اگر ایران باور داشته باشد تقاضایش برآورده نشده و از توافق خارج شود ما نیز از توافق خارج می‌شویم. ماهیت این تفاهمات همین است ولی ما همانند سال ۲۰۱۶ تحریم‌ها را برمی‌داریم و باور داریم این چیزی است که برجام نیاز دارد».

این دیپلمات ارشد آمریکایی درباره مدت زمان لازم برای برداشتن تحریم‌ها گفت: «مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید ولی نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم زیرا مسئله پیچیده‌ای است اما فکر نمی‌کنیم بسیار زمان‌بر باشد. زمانی که در این خصوص تصمیم بگیریم، اجرای آن نسبتاً سریع خواهد بود».

او در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی حدود سی میلیون دلار دارایی بلوکه‌شده ایران توسط کره جنوبی گفت: «ما در این مورد اقدامی نکرده‌ایم. در این مورد به‌طور جسته گریخته گزارش‌هایی را می‌بینیم اما درمورد این دارایی‌ها هیچ‌گونه اقدامی انجام نشده است».

وی همچنین با اشاره به نقش سیاست فشار حداکثری بر افرایش تنش‌ها در منطقه گفت: «همبستگی مستقیمی میان برداشته شدن تحریم‌ها و رفتار ایران در منطقه وجود ندارد» و «همچنین البته که تحریم‌ها علیه حزب‌الله و دیگر سازمان‌های نظیر آن و توان حمایت از آن‌ها پابرجا خواهند ماند».

نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه‌شنبه در «گرندهتل» وین برگزار و قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد. در این نشست، رؤسای هیات‌های مذاکره‌کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند. 

در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی ضمن تأکید مجدد اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود رو به جلو ارزیابی کرد.‌

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها