ایران زیر ذره بین آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا

کد خبر: 1064051
ایران زیر ذره بین آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا

کیهان: آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش سالانه خود، به افزایش چشمگیر توانمندی‌های ایران در عرصه نظامی، نفوذ منطقه‌ای و فناوری‌های نوین اذعان کرد. این آژانس در گزارش سالانه خود، به بررسی چالش‌هایی که این کشور با آن مواجه بوده، پرداخته است. ایران، چین، روسیه، کره شمالی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و افغانستان از بخش‌های این گزارش است.

در این گزارش درباره ایران آمده است: در ماه سپتامبر، ایالات متحده نهادهای دیگر مرتبط با همکاری مرتبط با موشک‌های بالستیک کره شمالی با ایران را تحریم کرد. ایران به دلیل توانایی‌های پیشرفته نظامی، شبکه‌های گسترده نیابتی و شرکا و تمایل متناوب برای استفاده از زور علیه نیروهای آمریکایی و شرکای آن، رقیب اصلی منافع ایالات متحده در خاورمیانه است.

هدف از استراتژی امنیت ملی ایران، تضمین تداوم حاکمیتی، حفظ ثبات داخلی، تأمین موقعیت خود به عنوان یک قدرت مسلط منطقه‌ای و دستیابی به رونق اقتصادی است.

تهران مجموعه‌ای پیچیده از توانایی‌های دیپلماتیک، نظامی و امنیتی را در اختیار دارد؛ از جمله برای دستیابی به اهداف خود، نیروهای غیرمتعارف و متعارف، شرکا و نمایندگان را آموزش می‌دهد و می‌تواند هزینه‌های زیادی را به دشمنان تحمیل کند.

ایران احتمالاً به جای اقدام تلافی‌جویانه متعارف، به حملات غیرمتعارف نیابتی یا اقدامات انکارشدنی همچون عملیات سایبری ادامه خواهد داد.

تهران در حال افزایش تعامل با شرکا و نیابتی‌ها برای حفظ شبکه‌های منطقه‌ای، تسهیل حملات علیه نیروهای ایالات متحده، شرکای منطقه‌ای و منافع و تضمین نفوذ منطقه‌ای طولانی‌مدت است. شرکای اصلی همچون گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق- عصائب اهل‌الحق و کتائب حزب‌الله- پس از انتصاب اسماعیل قاآنی معاون دیرینه سلیمانی به عنوان فرمانده جدید سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تعهد خود را برای مشارکت با ایران تأیید کردند.

ایران استراتژی‌های اقتصادی را برای دور زدن تحریم‌ها با کشاندن آن به سراسر جهان اجرا کرده است. ایران همچنین به کاهش تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه می‌دهد و اورانیوم با غنی‌سازی کم را در تأسیسات غنی‌سازی نطنز و فردو ذخیره می‌کند.

از آوریل 2021 ، ایران بیش از 14 برابر اورانیوم کم غنی شده مجاز تحت برجام ذخیره کرده بود. تهران همچنین اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را تا سطح 60 درصد آغاز کرده و در حال انجام تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته بیش از حد برجام است.

همزمان با درگیری‌ها در عراق و سوریه، ایران تلاش خود را بر تقویت توانایی‌های شرکا و نیابتی‌ها برای حفظ عمق استراتژیک و گزینه‌های مقابله با ایالات متحده و اسرائیل متمرکز کرده است. تهران از روابط خود برای به چالش کشیدن ادامه حضور ایالات متحده در منطقه و تشویق به عقب‌نشینی استفاده کرده است.

در سراسر منطقه، تهران برای پیشبرد قدرت و تقویت توانایی‌های شبه‌نظامیان منطقه‌ای شیعه با حزب‌الله لبنان - مهم‌ترین شریک جانشین خود - همکاری می‌کند. ایران به عنوان حامی اصلی حزب‌الله عمل می‌کند و منافع استراتژیک آنها به ندرت از هم جدا می‌شوند.

ایران همچنان قادر است بر تعداد و شدت حملات گروه‌های عراقی علیه منافع ایالات متحده تأثیر بگذارد. شبه‌نظامیان از اواخر سال 2020 حملات خود را دوباره آغاز کرده‌اند - از جمله بزرگ‌ترین حملات موشکی علیه تأسیسات ایالات متحده در سال‌های گذشته - و قصد خود را برای ادامه حملات تا اواسط فوریه 2021 اعلام کرده‌اند.

در سوریه، ایران در تلاش است تا حضور نظامی و اقتصادی پایدار را حفظ کند. ایران به بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، برای کنترل کشور کمک خواهد کرد. در یمن، ایران از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند.

تهران با داشتن بزرگ‌ترین نیروی موشکی و موجودی موشک‌های بالستیک در خاورمیانه، قادر به هدف قرار دادن اهداف 2000 کیلومتری مرزهای ایران است و بارها تمایل خود را برای استفاده از موشک‌ها نشان داده است. ایران به افزایش کشندگی، اعتماد‌پذیری، پایداری و دقت نیروی موشکی بالستیک خود از جمله با افزایش برد موشک بالستیک کم‌برد و قابلیت ضد موشک، پرتابگر موشک بالستیک زیرزمینی و موشک بالستیک میان‌برد با دقت و کلاهک بهبودیافته ادامه می‌دهد.

در سال‌های اخیر، ایران از چندین موشک کروز حمله زمینی رونمایی کرده که می‌تواند دفاع موشکی، سیستم‌های دفاع هوایی متحرک و موشک‌های کروز ضد موشک را برای هواپیماها و سکوهای زیرسطحی پیچیده کند. ایران به کار روی وسایل نقلیه پرتاب فضایی با تقویت‌کننده‌هایی ادامه می‌دهد که در صورت پیکربندی برای این منظور می‌توانند محدوده‌های موشک بالستیک قاره‌پیما را داشته باشند. تهران همچنین قصد ساخت، پرتاب و بهره‌برداری از ماهواره‌ها را در فضا دارد و ماهواره‌های آزمایشی را نیز به مدار خود پرتاب کرده است.

ایران به طور روزمره از نیروهای دریایی خود برای نظارت بر عملیات دریایی ایالات متحده و متحدانش در سواحل خود از جمله در نزدیکی تنگه هرمز استفاده می‌کند و گهگاه تعاملات خطرناک انجام می‌دهد.

طی سال آینده، تهران احتمالا به فشارهای احتمالی دیگر ایالات متحده با برگرداندن اقدامات هسته‌ای مرتبط، حملات غیرقانونی و شرکا یا نیابتی‌ها یا اقدامات سایبری پاسخ دهد.

کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا همچنان ارزش‌های دموکراتیک را رد می‌کنند و یک فضای مجاز برای تلاش برای دستیابی به نفوذ برای چین، روسیه و ایران ایجاد می‌کنند.

وزارت دفاع با تهدید اطلاعاتی جهانی فوق‌العاده پیچیده‌ای از طرف تعداد فزاینده‌ای از بازیگران ایالتی و غیر‌دولتی روبه‌رو است که پیچیده‌تر و متنوع‌تر می‌شوند. دشمنان اولیه اطلاعات ما همچون چین، روسیه و ایران بخش عمده‌ای از این تهدیدات را تشکیل می‌دهند. روسیه، چین و ایران همچنین از چندین روش برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق و توسعه ایالات متحده در زمینه فناوری‌های در حال ظهور و اخلالگر استفاده می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها