ماجرای پیام فوری بن سلمان به رهبر انصارالله یمن

کد خبر: 1071876

به نظر می‌رسد ائتلاف عربی و آمریکا در تفویض اختیار به دولت عمان برای حل و فصل بحران یمن توافق نظر دارند. همچنین منابع عمانی امروز، دوشنبه از مضمون پیام ویژه عربستان به رهبر جنبش انصارالله یمن درباره آینده جنگ عربستان علیه یمن که وارد هفتمین سال خود شده و بدترین فاجعه بشری در عصر جدید را رقم زده، پرده برداشتند.

ماجرای پیام فوری بن سلمان به رهبر انصارالله یمن

ایسنا: سایت یمنی "الخبر الیمنی" به نقل از منابع فاش کرد: هیئت عمانی که روز شنبه وارد صنعا شد حامل پیامی از جانب محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن بود که شامل عقب‌نشینی‌های عربستان از مواضعش از جمله آمادگی برای بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده و ارائه کمک‌های مالی فوری به یمنی‌ها در ازای توقف حملات صنعا به مأرب و توقف حملات پهپادی‌، موشکی و غیره به عمق خاک عربستان بود. 

منابع اشاره کردند، هیئت عمانی این پیام را به رهبر انصارالله یمن رسانده است.

شایان ذکر است محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و رئیس هیئت مذاکرات صنعا قبلا در پاسخ به طرح‌های اخیر سعودی‌ها با چنین مضامینی تاکید کرده بود، پرونده انسانی با پرونده نظامی قابل مقایسه نیست. وی شرط کرده بود که پرونده انسانی قبل از هرگونه مذاکره و شرط گذاری حل و فصل شود.

در این رابطه روزنامه الاخبار لبنان به تفصیل نوشت: هیئت دفتر سلطنتی عمان در سفر به صنعا دیدارهای متعددی با رهبران انصارالله داشت و در مورد اقدامات نهایی برای بازگشایی فرودگاه صنعا و برداشتن محدودیت‌های تحمیلی از سوی ائتلاف سعودی- اماراتی بر بندر الحدیده بحث و تبادل نظر کرد.

با وجودی که این دیدارها محرمانه بود، منابع سیاسی آگاه گفتند، تفاهمات مثبتی در این دیدارها وجود داشت که می‌توانند به درد و رنج ملت یمن ناشی از محاصره این کشور پایان دهند.

این منابع گفتند، هیئت عمانی مطالبات صنعا در خصوص مخالفتش با شروط مربوط به بازگشایی فرودگاه صنعا و مخالفت با تفتیش پروازهای انسانی و تجاری فرودگاه صنعا توسط ائتلاف عربی یا متحدان آن در استان‌های جنوبی را درک کرده است.

منابع مذکور گفتند، در این دیدارها پرونده اسیران و بازداشتی‌ها بررسی شد و هیئت عمانی جدیت انصارالله را در برقراری صلح به چشم دید و صنعا در قبال پیشنهادات این هیئت درخصوص برقراری آتش‌بس و برگزاری گفت‌وگوی سیاسی جامع انعطاف نشان داد.

به گفته این منابع، هیئت عمانی امکان کاهش حملات هوایی و زمینی انصارالله به خاک عربستان را بررسی و انصارالله اعلام کرد، در قبال آتش‌بس کامل، لغو محاصره یمن و خروج نیروهای خارجی از سراسر خاک این کشور حاضر به توقف حملاتش به عربستان است.

روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع آگاه نوشت، صنعا برای گفت‌وگو با ریاض پیرامون پرونده‌های مختلف اعلام آمادگی کرد اما پیشنهاد ریاض را درمورد موافقت با بازگشایی مستقیم فرودگاه صنعا و بندر الحدیده در ازای توقف عملیات هوایی و دریایی در مأرب و داخل عربستان را که از سوی هیئت عمانی مطرح شد، نپذیرفت.

بیانیه محمد عبدالسلام که با هیئت عمانی به صنعا بازگشته نشان می‌دهد که این سفر در راستای تکمیل تلاش‌های صورت گرفته در مسقط برای حل بحران یمن است.

این هیئت عمانی روز شنبه یک روز پس از تماس تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با یوسف البوسعیدی، همتای عمانی خود به صنعا سفر کرد.

بلینکن در این تماس بر حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح در یمن تاکید کرد و به نظر می‌رسید لحن تهدیداتی که وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه داشت و صنعا را به اجتناب از صلح و ممانعت از تلاش‌های بین‌المللی متهم کرد، تغییر کرده است.

در این راستا، منابع سیاسی گفتند، موضع آمریکا و عربستان تغییر کرده است و دو کشور طرح بین‌المللی "حل جامع" را تایید می‌کنند.

به نظر می رسد توافق نظری در تفویض اختیار به عمان برای ایفای نقش خود در حل بحران یمن وجود دارد زیرا آنچه هیئت عمانی به صنعا آورده با مطالبات انصارالله درمورد لغو محاصره بندر حدیده و بازگشایی فرودگاه به عنوان مدخل اصلی برای دستیابی به توافق‌های دیگر مانند آتش‌بس، لغو محاصره فرودگاه‌ها، بنادر و گذرگاه‌های زمینی، رفع محدودیت‌های نقل و انتقالات مالی و بازگشت به مذاکرات همخوانی دارد.

منابع مختلفی در صنعا گفتند، هیئت عمانی پیامی به انصارالله داشت مبنی بر اینکه عمان بند تضمین‌های بین‌المللی درخصوص اجرای هرگونه توافقی که به پایان دادن به جنگ، لغو محاصره و برقراری صلح در یمن منجر می‌شود، حل و فصل خواهد کرد.

با وجود این فضای مثبت، ائتلاف سعودی-اماراتی نسبت به اجازه ورود کشتی‌های نفتی مصادره شده در جیبوتی به بندر حدیده واکنش نشان داد.

در همین رابطه، عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته ملی امور اسیران در صنعا از دستور عربستان به متحدان خود برای توقف همه قراردادهای داخلی تبادل اسیران پرده برداشت و در توییتی نوشت که دستورات جدید عربستان به مزدوران خود برای توقف همه عملیات تبادلات مورد توافق موجب شد هفت عملیات تبادل اسیران که شامل ۴۰۰ اسیر از دو طرف می‌شد، تعلیق شود.

همزمان ده‌ها تن از فعالان وابسته به ائتلاف عربی، عمان را به باد انتقاد گرفته و این سفر هیئت عمانی به صنعا را نقض حاکمیت یمن دانستند و عمان را به تهیه قرارداد صلحی متهم کردند که به مشروعیت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری دولت مستعفی یمن پایان داده و به ضرر طرف‌های دیگر به انصارالله پیروزی دیپلماتیک هدیه می‌دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها